Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1600 ggr
[lucii]
2013-10-19 10:34

Ett litet inlägg om försäljning av katter

Förutom att jobba på att min uppfödning ska bli så bra som möjligt sitter jag och försöker sprida information om ämnen jag tycker är viktiga att ta upp. Idag skrev jag ett inlägg på facebook som handlar om försäljning av katter och vad som är viktigt att tänka på.

Ni får gärna kommentera och berätta vad ni tycker. Jag skriver dessa inlägg för att göra andra uppmärksamma och förhoppningsvis få mer koll på vad som gäller och våra skyldigheter som kattägare mm.

Idag skrev jag det här:

"Jag ber er alla som letar kattungar på facebook grupper och blocket att vara vaksamma. Jag vet att det finns gott om folk som försöker luras!

Några saker ni kan tänka på:
- En katt utan stamtavla är huskatt oavsett vad deras föräldrar är.
- En katt som inte är renrasig är huskatt oavsett vad ägaren säger.

Om du är osäker på vad som gäller när du ska köpa en katt kan du alltid kolla med oss som har erfarenhet. Jag svarar gärna på frågor! Det finns säkert fler uppfödare här inne som har koll på just den ras du letar efter.

Letar du huskatt finns det massor av katter som saknar ett hem!! Det finns katter som väntar på att få en familj som älskar henne/honom lika mycket som jag älskar mina katter!

Om du är ute efter en huskatt kan du kontakta närmaste katthem eller bli med i grupper här på facebook som omplacerar djur.

Tillsammans kan vi sätta stopp för de som bara vill luras och ge katterna ett bra och värdigt liv!"

/Luci

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-10-19 11:50
#1

Jag gillar det.🙂

Var inne på blocket igår och kikade på katter, inte för jag ska ha en till utan för att jag ville. Såg sååå himla mycket annonser där det var tvårasiga kattungar, som de hade skrivit raserna på och inte att de var huskatter.. Jag tycker man skriver att man säljer huskatter när det faktiskt är precis vad man gör. Visst ska man få skriva vad för raser det är i dem om föräldrarna är renrasiga men skriv försjutton också att det är huskatter…!😕

[lucii]
2013-10-19 13:27
#2

En anledning varför många skriver så är för att de vet att de kan lura andra och på så sätt tjäna mer pengar. Det finns dem som aldrig haft katt förut och de vet inte alltid skillnaden på raskatt och huskatt.

Jag har även läst om uppfödare som sålt okastrerade kattungar som sällskap. Det har sen framkommit att den nya ägaren inte har kastrerat som det var sagt. Vad som hänt sen är ju inte så svårt att räkna ut.

Därför är det så viktigt som uppfödare att och djurägare att ta sitt ansvar!

Även om det är en viss skillnad på raskatt och huskatt så har båda med varandra och göra. Alla parter måste samarbeta om det ska bli en förändring! :)

[[eskils_]]
2017-03-17 11:26
#3

Bra tråd! Viktigt att agera mot oseriösa kattsäljare.

Nu tar Blocket steg till, för att värna om djurens trygghet. Toppen! Blomma

”Under årets första kvartal är efterfrågan på hundar och katter stor på Blocket mätt i antal sökningar. För att trygga privathandeln har Blocket tidigare infört ett minimumpris i olika djurkategorier för att motverka ogenomtänkta köpbeslut. Nu ombeds även säljare att identifiera sig genom mobilt bankID.

På så vis ska oseriösa annonsörer stoppas.

– Med tanke på hur stort trycket är inom kategorierna hund och katt just nu så vill vi på Blocket även satsa preventivt för att sätta stopp för oseriös handel med djur. Vi tror att alla djurvänner välkomnar initiativet, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef på Blocket.

Blockets kundsäkerhetscenter arbetar kontinuerligt med säkerhetsfrågor där djurhandel är en viktig del. Att bli djurägare är ett stort ansvar och i flera år har Blocket arbetat för att djurköp ska vara tryggt för köpare, säljare och djuren. BankID-verifieringen, i samarbete med IDkollen, innebär att det blir enklare att identifiera den som bryter mot våra regler och att vi har mer information att dela med polisen eller andra som utreder illegal handel av djur.”

http://www.dagenshandel.se/article/view/342319/blocket_vill_sakra_mot_oseriosa_djuraffarer

Upp till toppen
Annons: