Annons:
Etikett06-kattmat
Läst 2000 ggr
Therese
7/1/15, 6:51 PM

Få upp katten i vikt.?

Min tös barfar, vägrar torrfoder och blötmat så det kan vi skippa direkt :)

Hon är tunn, och jag vill hitta något att ge henne :) Hennes bror är normal och väger bra mycket mer, de äter samma mat. Hjälp !

Annons:
burmamys
7/1/15, 10:18 PM
#1

Hej, har du provat att helt enkelt ge henne mer mat? Antingen större portioner eller extra mellanmål. Du kan även testa att ge henne kött med högre fetthalt.

Therese
7/1/15, 11:01 PM
#2

Hon är bara 11 månader och har fri tillgång till mat :) Vad skulle du rekommendera då?

burmamys
7/2/15, 9:25 AM
#3

Okej men om hon har fri tillgång, kan det vara att hon inte äter ordentligt på grund av den andra katten? Det kanske blir bättre om hon får äta helt ifred. Lite lättare att lösa om de äter portioner under uppsikt, eller i olika rum. Min Saga var dålig på att äta i början, åt för lite och för snabbt, men sedan jag satte hennes matplats uppe påköksbänken (Simon äter på golvet mitt emot) och hhöll koll så Simon inte hoppade upp så lugnade hon sig. Kan också vara svårt att se hur mycket hon äter när de har fri tillgång. Och enda sättet att hindra katterna från att äta varandras mat är någon form av matlåda som läser chip. Om hon äter normalt och ändå inte går upp i vikt behöver du kolla med veterinär så det inte är något som är fel i ämnesomsättningen. Ja nu blev det här lite rörigt men hoppas du förstår vad jag menar. Ge dem portioner och övervaka till att börja med =)

burmamys
7/2/15, 9:26 AM
#4

Det här vet du säkert redan men de behöver äta 2-5% av sin vikt per dag, unga och aktiva katter ligger alltså närmare 5% =)

burmamys
7/2/15, 9:41 AM
#5

Bra fet mat är kycklingskinn, lammfärs, fläskfärs, högrev av nöt, och diverse olika kött där du kan se mycket fett insprängt i muskeln. Du kan även ge äggula, och lite laktosfri grädde om du måste öka fetthalten.

burmamys
7/2/15, 9:44 AM
#6

Jättebra att du barfar! =) Gör också det och märker ju att katterna mår mycket bättre på naturlig rå kost! =) Hoppas det löser sig för din kattflicka!

Annons:
Therese
7/2/15, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för alla tips ! Jag glömde skriva att det nog även är så att hon skjuter på höjden/längden med . Men nu i morse gav jag dem först som vanligt och sen läste jag detta så efter en timme eller så tog jag två skålar, en i köket och en i vardagsrummet och det gick ner det med :) Jag är en såndär nojig kattmamma :) Hon är en norsk skogkatt och ligger på 3800g , har gjort det i några månader nu. Brorsan väger 5500g :p

burmamys
7/2/15, 1:58 PM
#8

Bara roligt att kunna hjälpa till =) Jättefina katter du har! Mina har du kanske sett på Burma iFokus någon gång, jag skriver en del där, men just nu är vi på stugsemester utan dator så jag kan tyvärr inte lägga upp några bilder (mobilen lyckas inte med det).

Upp till toppen
Annons: