Annons:
Etikett14-utställning
Läst 4497 ggr
Niiinah92
7/3/15, 2:26 PM

På utställning med huskatter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag verkligen upptäckt hur otroligt roligt det kan vara med utställningar gör jag en tråd om detta, vet att det fortfarande finns en hel del som inte vet att man kan ställa huskatter osv. 

Det som behövs för att du ska ställa din huskatt är:

 Ett medlemskap i en kattklubb (är det en SVERAK-ansluten klubb får du även ställa på WCF:s utställningar men inte tvärtom dvs är du medlem i en WCF-ansluten klubb får du inte ställa på SVERAK:s utställningar). Utställningarna kan se lite olika ut för huskatter i de olika förbunden. 

Ett huskattbevis som man beställer genom att skicka in en blankett till klubben och betala in 150 kr per bevis till SVERAK.  Där i står regnr, EMS-kod, ID-märkning, ägare etc. och man kan även fylla i vaccinationer och kastreringsintyg på baksidan om man vill. 

Katten ska vara grundvaccinerad enligt rekommendationerna mot kattsnuva, kattpest och kattherpes och sedan vaccinerad årligen, det får ha gott högst ett år och minst 15 dagar mellan vaccination och utställning. Vaccinet mot exempelvis kattpest håller längre än mot kattsnuva så där kan man be veterinären intyga och behöver således inte vaccinera om för just det varje år. 

Kastreringsintyg (kan fyllas i på vaccinationskortet och/eller huskattbeviset av veterinären). Alla huskatter från 10 månader och uppåt måste vara kastrerade för att få ställas ut, dock får man börja ställa redan vid 4 månaders ålder. Helvita katter ska även ha hörselintyg. 

Sen finns det en hel del andra förberedelser som kloklippning, bad, burskynken osv. men skulle jag köra hela kittet hade detta inlägg blivit ganska långt, finns många listor och tips ang. utställning på nätet men detta är väl grunden så att säga, de viktiga första stegen att skaffa klubbmedlemskap, huskattbevis, kolla så vaccinationen är OK och införskaffa kastreringsintyg om katten är över 10 månader 👍

Viktigt att säga är att även om det finns en standard för huskatter hänger mycket på domarens preferenser men har man en misse med bra temperament och i övrigt är i fin kondition så har den absolut en chans. De som ser ut lite som någon ras kan riskera att få en sämre placering dock trots gott temperament och toppenutseende men som sagt allt beror på domaren, har sett katter med raskattutseende vinna BIS och sett katter i botten med motiveringen att de ser för mkt ut som en viss ras, vill man testa ska man alltså inte låta det hindra en! 

Kommer i inlägg under lägga in från mina egna huskatters utställningar med start från Spencers andra utställning och Stella och Disneys första, fyll gärna på med era egna huskatters utställningsäventyr eller tankar och frågor, är själv nybörjare så nått kanske har blivit fel eller jag kan ha missat nått men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig 🙂

Annons:
Niiinah92
7/3/15, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi var på utställning i Kalmar 27:e och 28:e Juni. I SVERAK delas huskatterna in i hårlängd och kön dvs korthårshanar tävlar mot korthårshanar i grundbedömningen, långhårshanar mot långhårshanar och lika dant med honorna då, domaren nominerar en från varje av dessa fyra grupper som sedan får gå upp i panel på eftermiddagen där långhårshanen som blev nominerad i grundomgången ställs mot långhårshonan och korthårshanen ställs mot korthårshonan, I slutändan är det alltså en långhår och en korthår som blir Best In Show, alltså vinner BIS.

Det var bara Spencer och en annan korthårhane både på lördagen och söndagen, båda dagarna vann den andra hanen, de var lika fina enligt domaren så det som tippade över till Sörens (den andra hankatten) fördel var domarens smak helt enkelt. Gör inte så mycket, Spencer kunde inte varit finare enligt bedömningen och han vann mot Sören förra utställningen. Det var sjukt kul ändå 🙂 

Bland korthårshonorna var de några fler, 6 st på lördagen och 7 på söndagen. Stella kom 5:a på lördagen, domaren tyckte hon såg ut som en Manx. Disney kom 5:s på söndagen då hon var lite för blyg och ville inte gärna vara med men domaren gillade henne i övrigt och trodde att hon kunde ta det när hon fått mer erfarenhet, det gillade vi, var hennes första utställning och hon skötte sig betydligt bättre än jag vågat hoppats

Hade en sjukt kul helg och tre sjukt duktiga katter 🙂

Niiinah92
7/3/15, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#2

Lite bilder från utställningen

Niiinah92
7/3/15, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nyfikna missar

Belimas
7/3/15, 7:19 PM
#4

Ja visst är det roligt med utställning även med huskatter, jag ställer inte för att "meritera" eller för att försöka plocka vinster (även om det så klart är en bonus ^^) utan just för gemenskapen då man träffar så otroligt mycket människor som delar samma intresse som en själv, nämligen katter. Sedan tycker jag personligen att det är himla kul att gå runt och titta på de andra raserna medan man väntar, framför allt de lite ovanligare raserna som man tidigare bara har sett på bild :)

Så så länge min katt tycker det är helt okej med utställningar så kommer vi fortsätta att ställa lite sporadiskt och förhoppningsvis i framtiden skramla ihop tillräckligt många BIS för titeln DSM.

Niiinah92
7/3/15, 7:33 PM
#5

#4 Samma här, fast man är där långa dagar går tiden ofta väldigt fort för man umgås med så många underbara människor och har roligt, min helg var inte mindre rolig för att vi inte vann 🙂 även om den blev extra rolig pga. bedömningssedlarna 😉

Belimas
7/3/15, 11:01 PM
#6

#5
Ja precis och ställer man i sin egna klubb så kan man ju alltid fråga om det är något man kan hjälpa till med om man har lite långtråkigt så får man ju även en liten inblick i hur det går till bakom kulisserna också :)

Annons:
EvaSe
7/16/15, 7:20 PM
#7

Kan tipsa er som bor i Stockholmstrakten om Djurens Helg på Solvalla den 15-16 aug.
Där kan alla, även om man inte är med i en klubb eller har huskattsbevis, testa att ställa ut sim katt!
Finfina priser utlovas!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Mona22
7/23/15, 2:41 PM
#8

Vilka fina kissar ni har . Jag ställde ut våra huskatter också när jag hade såna. Har numera bara raskatter pga allergi men brukar alltid gå och kolla huskatterna först på utställningar för de är roligast att se. Alla är olika och kan se ut hur som helst och det gillar jag 🙂

Niiinah92
7/23/15, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Dessa två skall med till Skkk utställning i Halmstad i mitten på augusti 🙂

Belimas
7/23/15, 6:36 PM
#10

Vi har en del utställningar inplanerade i höst med efter att ha haft ett ofrivilligt uppehåll sedan januari ^^ Ska bli så kul att komma igång igen! men först ska burskynket sys 🙂

Här är Luna i panelen på sin allra första utställning för ungefär 1½ år sedan =)

Niiinah92
8/18/15, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I söndags var vi på Skkk:s utställning i Halmstad, hade med mig Spencer och Disney. Spencer kom tvåa utav fem och Disney kom fyra utav fem, båda med toppenfina bedömningar. Disney visade stor förbättring sedan förra utställningen men var fortfarande lite för blyg och spänd av alla intryck vilket gav den låga placeringen, i övrigt var domaren väldigt glad över min tös, var helt förälskad i hennes ögon och profil och tyckte färgen var lite udda. Hennes temperament kommer komma förbättras med tiden, hon är ännu ung och oerfaren med en dålig start i livet som lämnat henne lite osäker inför nya saker, framförallt inför nya saker som innefattar människor, men det kommer. Hemma har hon blivit som en helt ny katt sedan sin första utställning, vill gärna vara med även när vi har gäster och låter sig klappas av dem, mycket tryggare, det trodde jag aldrig 🙂

Niiinah92
8/18/15, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Spencer

EvaSe
8/18/15, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#13

Vinnarna på drop-in-utställningen från Djurens Helg 15-16/8 på Solvalla:

Lördag:
1. Ruppe, Russian Blue
2. Kim, huskatt

Söndag:
1. Molle, huskatt
2. Kimi, japansk bobtail

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annons:
[Forest]
9/10/15, 7:35 AM
#14

Vilka fina katter. Har funderat lite på ställa ut katt och har långhårig katt samt liten kattunge. Men en fråga till er behöver man bada katten? Vet dom med raskatter gör det samt fönar men tror inte våran Bamse skulle gå med på detta :9

Belimas
9/10/15, 5:15 PM
#15

#14
Ja det lär du garanterat behöva, domarna bedömer även pälsen och hur välskött den är. Jag badar och fönar alltid min långhåriga husis inför utställning så att hennes päls ska vara i toppkondition och badar jag bara utan att föna så blir hon lite krullig på magen där pälsen är av en mer ullig kvalitet och det uppskattas inte heller av de flesta domarna.

Niiinah92
9/10/15, 6:20 PM
#16

#14 ja de flesta behövs nog badas, speciellt långhåriga.

zakkris
9/11/15, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

hade vart kul att ställa våran kille. dock är han lite skeptisk och gönner mig så tror inte de skulle gå så bra…

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[[pimey]]
9/11/15, 11:34 PM
#18

Ja alla katter även de korthåriga ska badas. Att komma till en utställning är ett big no no

[[pimey]]
9/11/15, 11:35 PM
#19

Ska stå: att komma till en utställning med obadad katt är ett big no no ;)

Niiinah92
9/12/15, 12:36 AM
#20

fast läste nyss några brittutställare som pratade om det och vissa har fått fantastiska bedömningar utan att bada katterna, det beror väl på hur pälsen är innan, Spencers är en sådan vars päls i princip ser likadan ut innan som efter bad, med honom är det mer viktigt att få i några glansdroppar innan han ska upp på bedömning än det är att bada honom 🙂

Annons:
[Forest]
9/12/15, 10:03 AM
#21

Då får man helt enkelt skrota utställning med Bamse, han är livrädd för fönen och inte tala om hundfönen som verkligen blåser på mer :P Får helt enkelt ta o träna på lillpissen och se hur han tar detta.😃

Niiinah92
10/15/15, 11:49 PM
#22

Rekommenderar alla utställningsnyfikna folk att komma till Malmömässan nästa helg, det är nämligen FIFe world show 2015 då 🙂 totalt 1955 katter kommer att delta, 51 huskatter varav min Spencer är en. Katter från 29 olika länder på en och samma plast. Väl värt att besöka om man är i krokarna. På lördagen är det grundbedömningen och på söndagen är det den stora showen, finalen 👍

[Forest]
10/16/15, 10:32 AM
#23

22 vart kan man se lite kattutställningar bor i Östergötland och det skulle vara kul och åka på en o titta. Dottern skulle med stor sannolikhet älska åka och kolla på en massa fina katter. 😃 Men bra tips jag antar att det är en jätte stor utställning men tyvärr jobbar och en bra bit att åka för oss 😉

Niiinah92
10/16/15, 10:48 AM
#24

#23 det finns en kalender på SVERAK:s hemsida med deras utställningsdatum och städer osv. sedan finns WCF utställningar och dem kan man hitta på SNRF:s hemsida. 

Ja den är stor, det är deras världsutställning som hålls i olika länder varje år, detta är första gången Sverige fått äran att arrangera den :)

Belimas
10/16/15, 5:06 PM
#25

#23
I oktober nästa år är det en utställning i Norrköping =)

http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/

Mona22
10/19/15, 3:45 PM
#26

Bara ett inlägg. detta med att bada behöver inte alltid göras. Vi ställde ut våran skogis och fick honom till premier (3 utställningar i konkurrens) och bästa veteran och han har aldrig i sitt liv badat och vi fick alltid beröm för prepareringen…. den vi inte gjorde  ;)

En huskatt vi hade badades heller aldrig och honom gick det också bra för.

Den enda katten vi badat inför utställning är våran maine coon, om hon varit skitig.  (hon har 5 cert och har badats 3 ggr av dem.) 

är katten skitig måste den badas men jag tror att man "förstör" pälsen av att bada den för ofta så då måste man göra det hela tiden :)

[Forest]
10/19/15, 4:52 PM
#27

26. Kul att ni gått mot strömmen med inte bada en katt i onödan, nyfiken fråga eran skogis hade han lite lockig päls på magen för våran får det ibland vid fuktigare väder så lockas det under magen. Och hur vet man att dom är skitiga jag ser inte och känner inte att våran vuxna katt är smutig alls, har träffat på flera skitgrisar och dom kände man tydligt på var smutsiga när man klappa dom :P  Än har vi inte funderat ställa ut på utställning men kan erkänna att man blir lite sugen, men först ska vi gå på ett par utställningar och följa några någa för se hur det går till 😎

Annons:
Niiinah92
10/19/15, 5:33 PM
#28

Har funderat på att strunta i att bada Spenc, kan inte säga att jag själv ser någon skillnad innan och efter bad men samtidigt har han fått toppberöm för prepareringen så vet inte om jag vågar testa utan hehe, han är ju ute en del :)

Belimas
10/19/15, 5:50 PM
#29

#27
Pälsen brukar skiva sig även på långhåriga när de är skitiga i pälsen vilket syns tydligt, min tjej ställdes mot just en sådan för inte så länge sedan som då åkte på att pälsen inte var preparerad.

Lockig mage får många långhåriga när de blir fuktiga och det kan vara ett big no no hos en del domare då det delvis hör till prepareringen, har de lockig mage så är det blöta och föna torrt samtidigt som man borstar med en karda som fungerar bäst enligt mig.

[Forest]
10/20/15, 8:46 AM
#30

29 Bra förklaring på skitig päls vet vad du menar då vi hade maine coon som fick sådan päls, hand badades då han gillade vatten och bad. bra tips med karda.

Belimas
10/20/15, 3:05 PM
#31

#30
Ja det var väldigt tydligt på katten som min ställdes emot, det såg jag redan i buren till och med =) Utställning är ju en slags skönhetstävling och att då komma med en katt som är så uppenbart smutsig i pälsen känns lite bortkastat, nu kanske det var något tillfälligt bara som gjorde att den inte hade kunnat badats innan utställningen och de chansade på vinst och förlust vem vet men om inte så känns det ju inte så vidare smart.

Känns katten fin i pälsen däremot, ingen fet päls bakom öronen eller päls som skivar sig så kan man ju absolut skippa badet eller bara fräscha upp med lite torrschampo om man så vill. Jag känner en som har en korthårig husis som hon inte badar innan då han blir sämre i pälsen av bad och jag vet en som har ställt sin långhåriga dito med utan bad och fått bra kritik på prepareringen så det hänger nog mycket på pälskvaliten skulle jag tro =)

Niiinah92
10/20/15, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Spencer obadad 🙂

molbojse
3/16/16, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Åh! Spännande med en sån här tråd!
Jag är helt inne på att ställa vår grabb till hösten om hans päls vuxit ut tills dess. Han har gudomlig päls (inte alls partisk matte här! xD) och exemplariskt temperament. Han älskar alla, ska jämt vara med och gosar med allt som rör sig. Han har lite ragdollbeteende när man lyfter honom (har inga raser i sig alls, utan ren och skär (eh, svart) huskatt rakt igenom), och älskar att bli buren. Honom kan man nästan lyfta i svansen utan att han bryr sig :p

DOCK blev han påkörd i höstas och har nu ärr på bakbenet, insidan (syns lite på andra bilden). Är det något de kan slå ner på som skönhetsfel?
Dömer de efter vikt med? Han har ju fått kastratpåse på magen nu och ligger på kanske ett halv hekto för mycket. Är nog den som väger… ;)
Eftersom han blir solblekt på sommaren och därmed rostbrun, är det också något de kan ge nedslag på?

Förutom att han är delvis rakad, kan han ha en chans i utställningsvärlden, ni som har bättre koll än jag?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Belimas
3/16/16, 8:01 PM
#34

Jag tror inte att de kommer bry sig i det där lilla ärret, undrar domaren så kan man alltid förklara vad det kommer ifrån.

En del domare är väldigt nitiska när det kommer till hullet men en s.k. kastratmage har ju nästan alla kastrerade katter, så länge han inte är klotrund runt revbenen så kan du nog vara lugn ^^ I mina ögon ser han ut att vara fin i hullet så det ska nog inte vara några problem, min tjej fick en gång kommentaren om att hon har lite rund och då låg hon ändå i underkant viktmässigt enligt min åsikt så jag tog den kommentaren med en klackspark övriga gånger har hon alltid fått bra kommentarer om hullet trots att hon då har vägt något hg mer än vad hon gjorde då =)

Angående solblekningen så är det ju tyvärr vanligt på svarta katter att de blir solblekta, även min dam blir lite rödbrun på sommaren i sin svarta päls. Det blir inte lika tydligt inne i en utställningslokal dock och det finns speciella schampon som framhäver de svarta pigmenten i pälsen som man kan schamponera med, det kanske hjälper lite så att det rödbruna inte blir lika framträdande.

I regel går de flesta domarna mest på hullet och temperamentet och hur välskött katten är, vissa domare är hårdare medan andra är mer öppna för olikheter. Det är bara att testa och se hur det går =)

Annons:
molbojse
3/16/16, 8:17 PM
#35

#34 Okej! :D Han har ett till uppe vid hasen där benet böjer sig (vad heter det? :s) men det är i storlek med de två nedre ärren. Kan man måla på dom med ofarlig färg? xD
Han har även några få vita hårstrån, är det något de kan se ner på? Bör de plockas eller kan man bara låta dom vara? Inget man ser direkt när man tittar på honom.
Åh! Ja, han är inte mordisk när det kommer till att bada. Han är inte stormförtjust i det men han verkar inte bry sig nämnvärt i alla fall. Fick tvätta honom häromdagen när han blev lite för nyfiken på husses parfym och råkade få på sig. Jaja, han luktar gott i alla fall!
Kände just igenom honom, man anar revbenen men de syns inte. Annars är han fin i hullet :) Väger strax under fyra kilo.

Innan vi kastar oss i väg på utställning måste som sagt pälsen växa ut helt. Det är ju faktiskt en huskatt vi har och inte en sphynx ;) Dessutom vill jag gå på några så jag ser hur det ser ut och så. Han är stresstålig som jag upplever det, och anpassar sig otroligt snabbt till nya platser. Han får följa med när vi reser kortare sträckor och när han kommer till nya platser spatserar han ut ur sin bur och gör sig hemmastadd efter bara några minuter :) Han gillar ju att vara med där det händer saker :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Belimas
3/16/16, 11:41 PM
#36

#35
Låter som stickelhår han har (de vita alltså), verkar de vara lite grövre än övriga pälsstrån ? =) Om det är väldigt få så skulle jag försöka plocka dom om han går med på det för att få till en snyggare helhet, en del domare kan vara lite kinkiga när det kommer till detaljer =)

Ja min tjej är inte heller så förtjust i att bada men hon accepterar det hyfsat även om hon protesterar en del i början, då är det värre med föningen ^^

Låter som att han har bra hull, revbenen ska ju anas när man känner lite lätt på sidorna men inte synas =) Ja att åka på några utställningar först för att få ett hum om hur det går till är en bra idé, det är inte så himla komplicerat så man lär sig fort =)

molbojse
3/17/16, 12:32 AM
#37

#36 Ja, typ. Och lite längre än resten av pälsen. Kanske är 10-15 stycken från nos till svansspets så inte alls många. Fem sitter dock väldigt nära rumpan. Hihi! När han är beredd på när vi sprutar vatten på honom bara tittar han på oss som om vi vore puckade totalt. Åh, vad bra! Jaa, jag har övertalat sambon att köra ner till Nyköping och gå på den utställningen i slutet av april :p och så fort jag får pengar nu ska ett medlemskap i en kattklubb fixas :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Niiinah92
3/22/16, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#38

Bilder från helgens utställning i Varberg, Spencer blev No1, domarens bästa, ringvinnare och Best In Show, Stella blev No1 och domarens bästa 👍

#37 Kul med fler huskattutställare 👍

Niiinah92
6/7/16, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Från helgens utställning i Hässleholm

Dimocarpus
6/10/16, 5:09 PM
#40

Åh, vad roligt ni verkar haft. Huskatter är ju originella, precis lika mycket värd som raskatterna tycker jag. Jag har raskatter men har inget emot att skaffa en huskatt från ett katthem eller seriös uppfödare. Men det får ju gå rätt till såklart. Huskatter har fått alldeles för dåligt rykte om sig pga. oseriösa uppfödare men detta är ju så positivt som man kan komma. 🙂 🌺 Ni har alla så himla söta katter, tack för att ni delade med er.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: