Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 868 ggr
[tk1971]
2016-08-20 09:15

Katt och hund

Ok, jag har en hund. En liten terrier.  Och nu funderar vi starkt på att skaffa en katt. Vi har inte bestämt om det blir en kattunge eller en vuxen katt från ett katthem.

Vi är dock oroliga för hur hunden reagerar på att det kommer hem en katt. Hon har en hel del jaktlust, men å andra sidan kan hon vara tydligt underlägsen men väldigt intresserad när hon träffar andra hundar. Och människor älskar hon.

Ja, vad tror ni? Är det en helkass ide´ eller kan det funka? Vi funderar på om det första mötet ska ske genom att katten är i en transportbox och så får hunden nosa lite genom gallret tills hon lugnat sig.

Hur har ni med både hund och katt gjort? Funkar det bra hos er? Och vilket tror ni skulle vara lättast, en kattunge eller en vuxen katt?

Annons:
Herveaux
2016-08-20 09:36
#1

Jag gjorde iof tvärtom, men jag skaffade då också en hund med mycket stark jaktlust.
Hemma hade jag 2st huskatter som var ca 2år gamla och hem kom en Skotsk Hjorthund på ca 15mån.

Katterna hade flera ställen att "komma undan" och få vara ifred från hunden, tex klösmöbler och andra små gömställen bakom/under möbler som bara en katt kan hitta på.

Iaf så hade jag hunden kopplad den första timmen när vi alla var hemma, katterna var inte helt nöjda över mattes val av tillökning och hunden var väldigt nyfiken på katterna. Jag var stenhård på att det var okej för hunden att titta på och (försöka) nosa på katterna, men det var absolut förbjudet att skälla på dem eller jaga.

Jag minns inte hur lång tid det tog, 1v max, innan katterna förstod att dom kunde röra sig obehindrat över golvet och att hunden var ofarlig.
Hunden lärde sig efter ett par jabbar från en av katterna att det var bäst att visa respekt för dom små lurvtussarna.
Under kommande år tillsammans så hände det att alla låg tillsammans i min säng och även att en av katterna gav sig på mastodontarbetet att tvätta jättehunden.

Det var min lilla katt och hund-story, som slutade lyckligt. 🙂

Jag kanske är ute och cyklar totalt, men jag hade nog valt att skaffa en kattunge,
så ni får börja med en formbar liten krabat. Katthems-katter kan ha en väldigt tråkig historia, kanske också elaka hundar förekommer däri och kattklor kan göra ordentlig skada på hundögon.

Jag tror det kan bli bra med en kissekatt hemma hos er, bara ni är med och guidar hunden hur man uppför sig runt katten. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2016-08-20 09:42
#2

Vi hade en strävhårig tax med jaktinstinkt och skaffade en kattunge och de blev de allra bästa vännerna. Sov tillsamman och var på koppelpromenader ihop.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Belimas
2016-08-20 14:14
#3

Jag har haft terrier ihop med katter och det funkade alldeles ypperligt! Däremot skulle jag inte låta hunden nosa på katten när den är i transportburen då katten inte har någonstans att ta vägen om den känner sig trängd. Då är det bättre att sätta ett kompostgaller eller dylikt för en dörröppning och låta katten vara på ena sidan och hunden på andra, på så sätt kan katten själv bestämma om den vill fram och nosa samtidigt som hunden inte kan komma åt katten.

[LoveUnite]1
2016-08-21 10:32
#4

Ingen jakthund här.

Men, när jag tog hem kattungarna fick de vara ensamma (med mig) i lägenheten första dagen och kolla läget i lugn och ro.

Andra dagen tog jag hem hunden. Hon fick vara i koppel medan katterna var lösa. Självklart var katterna lite rädda och hunden var glad och ivrig. Lite för glad.

Hon fick sig en snyting av honan.

Jag minns inte hur lång tid det tog, 1-2 veckor innan alla kunde vandra omkring som vanligt i lägenheten och så tog det väl 1 månad innan jag vågade lämna alla ensamma hemma.

Jag gav vidare honan då hon var allt för bråkig mot min hund, kloade min hund jätte mycket, så hon fick ett nytt hem. Medan pojken har jag kvar än idag och är 3 år och min hund och han går jätte bra ihop, sover, myser och promenerar ute tillsammans, ibland busar också, och självklart ibland har de sina griniga dagar och vill vara ifred från varandra.

Namiko
2016-08-25 18:28
#5

Hunden går att träna, min jagar katter ute men inte mina katter, se bara till att katten kan komma undan och om det är möjligt, skaffa en hundvan katt och klipp klorna så dom inte är sylvassa (minskar risken för skador på hunden om hon blir för närgången eller råkar skrämma katten).

Låt inte hunden komma fram till transportburen utan ge katten ett rum med kompostgaller för när ni tar hem den så det är lätt att hålla avstånd till hunden och hunden kan få sitta där och titta. Sen kan ni låta hunden nosa på den tomma transportburen istället för direkt på katten.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Moa1994
2016-11-02 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Alice, xolo/jack russel :) 2 små kisebebisar har hon blivit mamm till

Annons:
Upp till toppen
Annons: