Annons:
Etikett07-bildtrådar
Läst 1874 ggr
Carmarino
9/12/16, 5:33 PM

Vi har fått nytt gräs!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick matte tag i en kruka alldeles nytt, fräscht och saftigt kattgräs. Så här såg det ut när hon kom hem med det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/12/16, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi hugger väl in direkt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vill du ha biten på golvet så varsågod. Jag vill äta från krukan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Undrar om det är godare på baksidan?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det lät som om det kom någon. De ska väl inte stjäla vårt gräs?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tydligen inte. Då hugger jag in igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Puss på dig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/12/16, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det strået är säkert godare än de andra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Okej, då får väl du ta det då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vi kan ju faktiskt ta varsin sida.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu börjar jag nog bli lite mätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/12/16, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nåja, det finns ju lite gräs kvar till senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Rhonda]
9/13/16, 8:04 AM
#12

Så fina bilder på dina kissar o gräset!

Carmarino
9/13/16, 10:07 AM
#13

#12 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Katthemsmatten
9/14/16, 4:34 PM
#14

Gullig bildtråd och fina  katter du har.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Carmarino
9/14/16, 4:36 PM
#15

#14 Tack. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
9/14/16, 8:06 PM
#16

Haha jättefin dialog, tror du tolkat dina sötnosar helt rätt! 😉❤ Och vilket fräscht och smaskigt kattgräs, förstår att de högg i direkt! 👍

Carmarino
9/15/16, 12:51 PM
#17

#16 Tack. De är rätt tydliga i sitt kroppsspråk faktiskt. 🙂
Tydligen var det "nyhetens behag" för de har inte rört gräset de senaste dagarna vad jag kunnat se. Nåja, det är friskt och grönt fortfarande, så det får stå kvar så länge det inte vissnar. Å andra sidan brukar Sanna (den svart-vita) gå och äta på lite vissna delar på min elefanttunga (växt) ibland, så kanske hon föredrar visset gräs. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Katthemsmatten
9/16/16, 11:09 AM
#18

De har kanske tillgodogjort sig sitt behov av att binda hår i magen för några dagar. Håll gräset fräscht så kommer de äta av det igen när behovet uppstår.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Carmarino
9/16/16, 11:32 AM
#19

#18 Ja, förmodligen. Gräset är fortfarande fräscht, och det får en skvätt vatten vid behov, så det varar förhoppningsvis ett tag till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/22/16, 11:45 PM
#20

Jättefina kissar och bilder!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
9/23/16, 11:06 AM
#21

#20 Katterna hälsar och tackar. 🙂
Gräset har för övrigt vissnat nu, men de brukar ju gilla även visset gräs, så det får stå kvar tills jag ska till affären nästa gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Katthemsmatten
9/23/16, 12:23 PM
#22

Det billigaste sättet att hålla dem med gräs är att odla själv. Köp en liten fröpåse med havre (kan också heta katthavre) och plantera själv. Det står på påsen hur du gör. Du får många krukor för ca 15.- för en påse frön och en liten påse blomjord.

Medarbetare Hittekatter iFokus

burmamys
9/23/16, 1:12 PM
#23

Instämmer med Katthemsmatten 😊 Enkelt att odla (håll det gömt tills det växt till sig bara) och enkelt att hålla vid liv bara du vattnar ibland. Även halvvisset havregräs kan börja växa igen när du vattnar det. Min kruka med kattgräs höll i ett halvår innan jag tyckte det blivit för skruttigt då alla nya strån kapades direkt av katterna. Och då är jag väldigt glömsk med mina stackars växter! 😉

Carmarino
9/23/16, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 och #23 Jo, jag vet. Problemet är bara att jag inte har tillstymmelsen till gröna fingrar. Min filosofi när det gäller växter är "det som överlever får vara kvar". 🙂

OT:

Alla växter hos mig har ett hårt liv. De får vatten när jag kommer ihåg det - förhoppningsvis en gång i veckan - och näring har de inte fått på flera år. Inte heller blir de omplanterade, utan får klara sig i den jord de har. De växter som jag gärna vill försöka hålla liv i står i köket, för där brukar jag oftare komma ihåg och kolla om de vill ha vatten, men ibland slokar de också (och ibland dör de).

Har två ampelliljor stående undangömda, och jag brukar ta fram en i taget till katterna ibland. De brukar hålla ett par dagar. Sedan får jag ställa undan dem igen för bladen är helt avtuggade. Fast de överlever och växer vidare, så tydligen kräver de inte så mycket. Det konstiga är dock att vissa växter som ingen annan lyckas få att blomma, de blommar hos mig. Förmodligen är det sådana som mår bra av att glömmas bort. Bl.a. pinnlilja verkar trivas hos mig.

Apropå det så har jag ett tips till er som har en pinnlilja stående:
se till att binda upp den så fort som möjligt, gärna direkt ni får hem den. När väl "pinnarna" börjat böja sig är det nämligen nästan omöjligt att få dem raka igen, och växten brer ut sig åt alla håll och kanter. En del av "pinnarna" på min växt är över en meter långa, och som ni ser på bilden så går de både åt vänster, höger och rakt upp. Så den tar en hel del plats.

Skötselråden på Wikipedia (se länken ovan) stämmer inte på min pinnlilja. Den brukar bara få vatten ungefär en gång i månaden och då vattnar jag den direkt i krukan. Solen når inte fram förrän sent på eftermiddagen och på sommaren är den bara framme ett par timmar innan den försvinner. På vintern kommer den oftast inte in genom fönstret ens. Däremot får pinnliljan ljus från fönstret hela dagen. (Numera har jag bara en gardinkappa, så det gör det ännu ljusare i fönstret.)

Som synes på bilden är den så stor att det inte går att få hela med. Fotot togs dessutom för drygt fem år sedan, så den är ännu större nu men alla pinnar utom en har "lagt sig ner" åt sidorna.

På bilden syns också två blomstänglar. Det händer inte så ofta att den får det - inte ens att den får en stängel. Tror det har hänt 4-5 gånger under alla de år jag haft den att den blommar. När blommorna slår ut så doftar de väldigt gott.

(De kala pinnarna i fönstret var julstjärnor som jag glömt slänga.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/23/16, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Så här ser blommorna och de efterföljande bären ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

thomas 1956
9/24/16, 1:16 PM
#26

lite många bilder kanske

Carmarino
9/24/16, 1:25 PM
#27

#26 Det är ju valfritt att titta på dem. Gillar du dem inte, byt till en annan tråd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
thomas 1956
9/24/16, 1:32 PM
#28

27 snälla det var ingen kritik utan bara en tanke

burmamys
9/24/16, 3:12 PM
#29

#25 Häftig planta, din pinnlilja! 😊👍 Du har nog lite gröna fingrar ändå…! 😉

Carmarino
9/24/16, 4:34 PM
#30

#29 Ja, om man har gröna fingrar när man nästan totalt ignorerar växterna. 😃
Till saken hör att jag fick den som en rotbit som satts i en kruka med jord och som sedan började växa. Detta har jag aldrig lyckats med sedan dess, och inte kvinnan jag fick skottet av heller, trots flera försök. Hon var lika förvånad som jag - och väldigt avundsjuk - över att det faktiskt blev en planta av den.

Å andra sidan så hör den ju till samma släkte som svärmors tunga, och den lär ju också vara helt omöjlig att ta död på - om man inte vattnar ihjäl den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
9/24/16, 4:50 PM
#31

#30 Med andra ord den perfekta plantan för dig! 😉👍

Carmarino
9/24/16, 4:59 PM
#32

#31 Ja, eftersom den har överlevt i över 20 år så har den nog acklimatiserat sig rätt väl. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: