Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 872 ggr
molbojse
10/20/16, 8:39 PM

Deprimerad kisse, vad gör man?!

Jag misstänker att vår lille grabb blivit deprimerad igen. Han hade en vända på några veckor i somras när han blev ensam i 1½ månad (alltså utan kattkompis). Nu är han ensam igen och nu har han börjat matstrejka. Han äter enbart blötmat, ska fasas över på MUSH när lönen kommer och äter inget torrfoder. Han har senaste två veckorna gått ner två hekto och är inte lika aktiv som innan. Nu bara ligger han och sover hela dagarna och så är han inte normalt.
Ett foderbyte innan MUSH är inte aktuellt. Han har ätit samma mat i ett år nu utan problem innan. Har provat att ge en liten klick grädde men det dög inte. Provade äggula som han älskat innan, det gick inte heller ner. Han bara nosar på maten och går iväg igen. Provat att leka med honom tills han flåsar men det hjälper inte heller.

Han har tid hos veterinären den 27:e för vaccination så ska prata med dom också om det här, men skulle vilja ha tips, hjälp och råd hur jag ska göra fram tills dess…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Maria
10/20/16, 8:42 PM
#1

Skaffar en kompis igen kanske.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

molbojse
10/20/16, 8:48 PM
#2

#1 Hans förra kompis var det inte vi som ägde, vi bodde bara med den katten. I dagsläget kan vi inte skaffa en kompis till Plus, då vi dels precis har flyttat och har fortfarande lite fix kvar i lägenheten innan vi kan ta in en till katt. Sen har jag och sambon en gemensam kompis som blir inneboende hos oss från typ nu till januari och för den nya kattens skull vill inte jag ha massa förändringar när den precis kommit hit.
Sen är inte sambon jätteförtjust över idén med en till katt. Jag har ställt ultimatum på honom att antingen skaffa en kompis till Plus, permanent eller tillfällig spelar ingen roll, eller helt enkelt omplacera honom för femtioelfte gången till någon som redan har minst en katt sen innan. Jag vill ha en kompis till P, dels för enkelhetens skull men också för hans skull. Det går yyyyytterst lite framåt och väldigt trögt, tyvärr :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
10/20/16, 8:49 PM
#3

Känns som jag hamnat i något slags limbo med Plus :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tjeja
10/20/16, 8:56 PM
#4

Stackars kisse. Ja det låter ju verkligen som att han behöver en kompis! Kanske sambon kan gå med på att ta emot en jourkisse från något katthem ett tag? Tänker att det skulle kanske kännas lättare för han att gå med på något "tillfälligt". (Sen vill han inte lämna bort jourkissen själv ska du se) ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molbojse
10/20/16, 9:05 PM
#5

#4 Ja, att vara jourhem är redan uppe på tavlan. Det blir dock inte aktuellt förrän nästa år då, eftersom vi kommer ha en gemensam vän boendes hos oss från och med snart tills januari. Jag vill helst inte släppa in en ny katt i ett hem som sen kommer få drastiska förändringar..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Aleya
10/20/16, 9:13 PM
#6

Gud så tråkigt. Att en katt blir deprimerad då dom blir utan kompis är hemskt. Min honkatt blev ensam 2008 då hennes kompis dog. Inte nog med att han dog en traumatisk död utan våran dam bara letade efter han och slutade äta. Men vi hade turen på vår sida. Det var en som hade leveransklara kattungar och en var kvar och han såg nästan exakt ut som den katten som dött. Och det kalas att se henne lysa upp och få en egen liten bäbis. Hon tog hand om han som en bäbis från dag ett. Tvättade han och myste med han. Dom är fortfarande som mor och son. Men nog med mitt jams. Din katt behöver kompis helt klart. Men jag får som inte ihop varför din kille inte vill ha en till katt? När ni kunde låna den andra katten tänker jag. Jag hoppas det löser sig. Testa om kanske feliway som man stoppar i el-uttaget kanske gör din katt lite mer lugn men glad. Hoppas det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
molbojse
10/20/16, 11:25 PM
#7

#6 Åh, vad fint! 😍

Vi lånade aldrig hans kompis, utan vi bodde hos sambons farmor vid det läget vi adopterade Plus, och hon hade en katt redan. Det var den katten som Plus blev kompis med. Han har även växt upp med sin halvbror. Var utan kompis i två veckor efter en kastrering och vaccinering, men då hade han så mycket annat att tänka på så han brydde sig inte nämnvärt.
Vi har haft Feliway innan, men det har inte hjälpt. Har en Feliway friends som jag vann i en tävling, men den vill jag vänta med att använda tills vi eventuellt skaffar en kompis. Feliway är ju så hiskeligt dyrt och vi är inte miljonärer :(
Normalt är han en så himla trygg, stabil och självsäker katt så det har inte behövts Feliway.

Sambon la våra sista slantar på en annan typ av mat med av samma märke. Med 45 minuters kel så slank den burken ner. Idag har han sammanlagt ätit 75% av en portionspåse och en liten konserv på samma mängd. Han har fortfarande fått för lite mat men åtminstone tillräckligt för att inte likgga i riskzonen för några akuta och/eller bestående inre skador. Puh…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Aleya
10/20/16, 11:34 PM
#8

#7 ah. Då förstår jag. Men har han gett anledning till att inte vilja ha en till? Ja du. Inte lätt då ens husdjur är oglada. Men jag hoppas verkligen att ni skaffar en till. Det blir ju inte direkt mer jobb vill jag påstå. Och inte så mycket mer dyrare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
10/21/16, 2:02 PM
#9

Mirtazapin är en tablett som verkar aptitstimmulerande på katter. Veterinären brukar skriva att man ska ge 1/4 dels tablett per dag. Men det är onödigt mycket då det ger biverkningar. Det räcker att man skrapar loss en nålsudd pulver från en tablett i maten eller en godis så kommer hungerkänslorna igång efter ett par timmar. När kisse får i sig mer mat och näring igen blir det lättare att bryta depressionen eftersom han får ny energi och orkar bli mer aktiverad. Prata med veterinär om kisses depression och fråga om mirtazapin!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molbojse
10/21/16, 2:21 PM
#10

#8 Ja, han är rädd att Plus ska känna sig bortglömd. Han är även rädd för att han inte kommer kunna älska den andra katten lika mycket som Plus, samt att han oroar sig ekonomiskt för mat och sand.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Therese
11/7/16, 3:52 PM
Tjeja
11/7/16, 4:55 PM
#12

Undrar också! Hur går det?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molbojse
11/7/16, 5:53 PM
#13

Oj! Har helt glömt att uppdatera! Förlåt.

Han mår bättre och har avsevärt bättre aptit med MUSH. Vi har även upptäckt att han faktiskt kommer och säger till när han vill ha matsällskap, genom att klättra i våra kläder, gå och knorra och sno kring benen. Då är det bara att lyfta på rumpan och lägga sig med honom i köket i några minuter så äter han :)

Dessvärre käkade han upp en halv möbeltass i silikon häromdagen och sedan sånt där gult tufs som finns på tennisbollar och har en förfärlig hosta ungefär varannan dag. Jag har varit i kontakt med vet. men ska ringa tillbaka imorgon och höra med dom igen. Allmäntillstånd är bra och aptiten är bra. Bajset är normalt och allt annat, förutom hostan, är som det ska.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: