Annons:
Etikett12-köp-sälj
Läst 748 ggr
[PeterTM]
2017-01-17 18:45

(K) Söker 12-16 v kattunge

Hej. Vi har bokat en kattunge som ska levereras om en dryg vecka och vi vill ha en till, helst en sköldpadds-/tabbyfärgad honkatt som vi kan köpa och hämta. Vi bor 45 km nv om Uppsala, så gärna inom en tiomilsradie.

Annons:
vendelay
2017-01-17 18:52
#1

Om ni vill ha en huskatt är det väl bättre om ni tar hand om en hemlös kattunge från ett katthem? Är ju inte direkt brist på såna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-01-17 18:59
#2

Avråder starkt från att stödja människor som tar ungar på huskatter. Hjälp katter från katthem, omplaceringar eller stödj den seriösa aveln. Det är katterna värda.

[PeterTM]
2017-01-17 19:30
#3

#1 Jo tyvärr har det visat sig att det är brist just nu.

#2 Jag håller absolut med principiellt, men nu är det tomt på kattungar på de katthem som finns inom rimligt avstånd och vi vill ha en jämngammal katt utöver den vi redan bokat för 9000 kr (seriös avel). Eftersom man inte kan bestämma över andra människor och det trots allt föds kattungar här och där, så frågar jag.

Honestyisdead
2017-01-17 20:14
#4

Jag hade väntat till jag hittade omplacering. Det är ju inte något som är bråttom egentligen. 

Tyvärr föds det ju kattungar här och där för att folk fortsätter köpa dom.

vendelay
2017-01-17 20:17
#5

Som Hera säger. Kattungarna föds "här och där" för att folk fortsätter köpa dem. Om det verkligen inte finns några kattungar på seriösa katthem i närheten så kan ni antingen åka längre eller vänta tills det kommer in kattungar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[PeterTM]
2017-01-17 23:27
#6

#5 Jag blir lite förbannad på att bli utskälld här. Det är väl för höge farao bättre att någon vill ta hand om katter som annars kanske får ett eländigt liv, om ens något liv alls. Jag framställs som vore jag en idiot som ser till att andra idioter tar fram ungar på bondkatter.

Det är som jag försökt antyda tidigare massor av folk, särskilt på landsbygden som skiter högaktningsfullt i att kastrera sina ladugårdskatter. Det föds varker fler eller färre för att någon vill ta hand om en sån katt. 

Att påstå att det bara skulle födas bondkatter för att folk köper dem kanhända är sant i stan, men här ute på landsbygden kommer det till massor av nya såna katter varje år bara i vår socken därför att de som kastrerar är i kraftig minoritet. Katterna finns oavsett om någon vill ha dem eller inte, de flesta dör av undernäring vintertid, några få överlever som förvildade. Sån är verkligheten i stora delar av landet och jag är inte orsaken!

#4 Det är ju det som är problemet, att vi behöver ha katten nu så att den kommer samtidigt som den vi bokat. Vi har kontakt med katthemmen och kollar av regelbundet varenda dag.

Så tack men nej tack, inga fler pekpinnar och tillrättavisningar från dem som tycker att jag gör något hemskt, det var inte därför jag la upp frågan här. Våra senaste katter har alla varit hittekatter som vi tagit hand om, men nu råder en annan situation, så om det inte finns en på katthemmen, så frågar jag vidare …

Annons:
Honestyisdead
2017-01-18 07:10
#7

#6 Det är inte menat som några tillrättavisningar. Tråkigt att du tar det så.

Jag förstår inte varför det är viktigt att en andra katten kommer samtidigt som första. Varför är det viktigt? Och varför tog ni inte ett syskon till katten ni tvingade?

Detta är alltså uppriktiga frågor och inget annat.

[[eskils_]]
2017-01-18 12:16
#8

#6 De som gör något hemskt är, i min mening, de samvetslösa personer som avlar på sin katthona utan att ha gjort de kostsamma tester och undersökningar som en seriös raskattavel kräver, bara för att själva tjäna PENGAR. De kan lura i folk att deras huskattungar är "finare" bara för att de påstås ha några procent av den ena eller andra rasen i sig. T ex långhåriga huskatter framställs av dem ofta som renrasiga Norska skogkatter. Syftet är att kunna ta flera tusen kronor för varje kattunge.  Alltmedan deras stackars katthona tvingas riskera liv och hälsa i varje dräktighet och förlossning… 🤮

Du säger att du betalade 9.000 kronor för den kattunge du har tingat. Antar att det då är en renrasig katt, där alla tester har gjorts, alltså med stamtavla och Sverak-registrering?

Inte heller detta är skrivet som någon tillrättavisning, bara som upplysning. Vi står på katternas sida helt enkelt. ❤️

[PeterTM]
2017-01-18 19:18
#9

Ja jag förstår att det inte är meningen som tillrättavisningar eller pekpinnar, men ni alla måste ju också begripa vad det är jag säger. Ingen vet bättre än jag vad det innebär att människor skiter i sina katter. Att kastrera sina katter på bygden är något som är ytterst ovanligt, det går säkert 50 okastrerade katter på varje kastrerad katt här.

Bara på vår byväg finns minst fem kattägare av det slaget, de har ladugårdskatter som bara lever vind för våg utan att någon tar hand om dem. Snälla, inga förmaningar om att vi ska anmäla dem eller att vi ska gå dit och "kräva" att de gör vad som krävs. Detta är bondvischan, här känner alla varandra och ett korståg av det slaget skulle göra att vi fick hela bygden emot oss så att vi skulle bli tvungna att flytta, det funkar helt enkelt inte att göra så, det vore socialt självmord.

Allt det som ni tre kritiker till vad jag försöker uppnå hittills, har sagt är jag mycket, mycket väl medveten om. Däremot är det helt fel uppfattat att efterfrågan skulle styra att folk tar ungar på bondkatterna. Som jag sa kan det säkert vara så bland dem som bor i samhället och ändå tar hand om sina katter trots allt. Här vet inte kattägarna alls om att det fötts en kull ungar eller ens hur många katter de har, det är på den nivån kattägande på bondlandet befinner sig.

Som jag också redan sagt, har vi varit i kontakt med många katthem och har kontinuerlig koll på deras hemsidor. Vi vill inte, som någon föreslog, åka mycket längre, helt enkelt för att vi tänker på den lilla kattungen som kanske aldrig åkt bil, åtminstone inte i många timmar i följd. Den lilla detaljen får mig att fundera över hur pass genomtänkt ett svar är om man föreslår något sådant, i mina öron låter det inte särskilt kattvänligt.

Honestyisdead
2017-01-18 19:23
#10

#9 Jag ställde frågor i #7.

Honestyisdead
2017-01-18 19:30
#11

"Bara på vår byväg finns minst fem kattägare av det slaget, de har ladugårdskatter som bara lever vind för våg utan att någon tar hand om dem. Snälla, inga förmaningar om att vi ska anmäla dem eller att vi ska gå dit och "kräva" att de gör vad som krävs. Detta är bondvischan, här känner alla varandra och ett korståg av det slaget skulle göra att vi fick hela bygden emot oss så att vi skulle bli tvungna att flytta, det funkar helt enkelt inte att göra så, det vore socialt självmord."

Du undrar hur kattvänlig en bilresa är samtidigt som du vet att katter far illa där du bor, dessutom av folk du känner, och du gör inget åt det för ditt sociala liv är viktigare. Det är definitivt inte kattvänligt. Det borde anmälas till länsstyrelsen så att alla dessa stackars katter som får kull på kull och är ovaccinerade blir omhändertagna! Att du tar en av katterna gör ingen som helst skillnad. Och varför letar du katt här om det finns så gott om.dom där du bor och det ändå är en sådan katt du tänkt "rädda"?

Nä gör rätt och anmäl så katterna kan räddas. Du påstår ju att du vet vad det innebär. Visa det då.

[PeterTM]
2017-01-18 19:39
#12

#10 Glömde, sorry, jag är upprörd över att bli så misstänkligjord.

Den första frågan: Det är våra barn som valt, vår dotter vill inte följa med på påsklovsresan, så som kompensation fick hon välja en raskatt, fast vi från början tänkt oss två kattsyskon från katthemmet. Vår pojke vill förstås ha "sin" katt (även om det är familjens husdjur) samtidigt. Jag tror dessutom att det finns ett värde i att båda katterna kommer samtidigt till sitt nya hem. Alltså både för katternas skull och för vår skull.

Svaret på andra frågan är mycket enkel, vi har inte 18000 och pojken vill ha en bondkatt som liknar vår senaste katt, den hittekatt vi haft under hela barnens uppväxt, men som tyvärr fick akut njursvikt på gamla dar.

Honestyisdead
2017-01-18 19:50
#13

Det som borde uppröra här är kattsituationen i din bygd.  

Och jag tror inte det är det bästa att sammanföra två främmande katter i en helt ny miljö hos främmande människor . Är en av dom stallkatt är risken stor att den är skygg och väldigt osäker och det kan smitta av sig på den förhoppningsvis trygga raskatten. Stress och oro kan skapa bråk.

Känns inte som du tänker på katterna utan snarare ditt barns och din vilja och bekvämlighet.

Annons:
[PeterTM]
2017-01-19 00:58
#14

#13 Snälla Hera SLUTA. Hur många gånger har du gapat på mig över detta? Det är inte bara här, det är i hela landet, förstå det. Jag vet inte var du bor, men jag har bott på landsbygden i många olika delar av Sverige och det ser ut så överallt.

Inga pekpinnar säger du, inga tillrättavisningar, nä nä. Du tilltalar mig som om vore jag 11 år och helt okunnig om någonting, klart att jag blir upprörd. Du säger att jag ska gå omkring är som Don Quixote och göra mitt eget, min frus och mina barns liv till ett helvete istället för den verklighet vi lever och trivs i.

Vad vet du om mig ö h t, vad vet du om min familj, våra livsvillkor? Hur vågar du ens kräva av mig som kämpar varje minut för överlevnad, att jag ska gå på korståg mot mina grannar och andra i min bygd för att det är DIN idé om hur jag ska kunna rättfärdiga mig som människa inför DIG?

Du tycker att jag ska leva för andras misskötta katter, men nej, det gör jag inte, jag lever för mig och min familj. Om du lever för andras katter så har du min välsignelse att åka land och rike kring och anmäla bönder för deras bristande katthållning. Jag gör det inte, dels för att det bokstavligen skulle ta livet av mig, dels för att jag skulle förstöra livet för min familj.

Den här tråden var tänkt som någonting positivt, att vi skulle ta hand om en katt som annars kanske inte skulle ha fått något bra liv eller kanske inget liv alls. Nu är tråden helt sabbad av negativitet rakt igenom, tack. Om det skulle finnas någon som råkar ha bondkattungar så är det ju knappast någon risk att hon/han vill späka sig här, så detta var ju helt meningslöst.

Varför finns sajten Huskatter iFokus? De kritiska röster som här har visat sin avsky för att det finns folk som låter bondkatter få ungar, leder åtminstone mina tankar till önskan av utrotning av bondkatten/huskatten. Nå, det lär inte ske, för det finns 1 miljon såna katter i Sverige och alldeles för många bor utan människa. 

Jag trodde som sagt att jag gjorde någonting positivt som erbjöd mig att ta en bondkattunge, speciellt på en sån här sajt, men ack vad jag bedrog mig.

Till dig som eventuellt råkar ha gjort dig skyldig till det fruktansvärda brottet att låta din bondkatt få ungar och som nu behöver hitta hem åt dem. Skriv inte här, du lär bli schavotterad på plats, pm'a mig istället.

Nu ber jag att få den här tråden låst, för jag tänker då inte gå in här mer och få dynga öst över mig.

Honestyisdead
2017-01-19 01:18
#15

Överdramatiskt måste jag säga.

Vill ni inte få era liv "förstörda" när ni hjälper katter som ni mycket väl är medvetna om far illa kan ni anmäla anonymt. Man kan inte rädda alla. Men jag kan inte respektera att man ser och vet vad som sker hos grannarna och inte gör ett jota åt det. Att du inte bryr dig om huruvida jag respekterar dig eller inte förstår jag.

jag har inte krävt att du ska ut på korståg eller påstått att jag vet något annat om din familj än det du själv delat med dig av. Inte heller har jag sagt att du ska "leva för andras misskötta katter".  Lev för din familj.  

Tycker det är hemskt att man inte ens anonymt anmäler det. Det är oskyldiga liv.

vendelay
2017-01-19 12:44
#16

Nog för att Hera många gånger kan låta argare än hon är, men jag kan inte hitta någonting i denna tråd hon säger som låter argt eller elakt? Du överdriver, TS. Ta åt dig av informationen och tankarna hos någon med erfarenhet istället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Valkyrija
2017-01-20 23:09
#17

Låser denna tråd!
/Sajtvärd

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: