Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 955 ggr
Ikajo
2017-07-16 13:27

Saker en katt kan behöva

Halloj, jag var inte säker på vilken kategori det passade i men allmänt borde ju funka.

Jag är just nu i processen av att adoptera en hankatt som är mellan 6-8 år, katthemmet kan inte säga säkert. En väldigt fin och go liten herre som gillar att bli klappad. Det här kommer vara min första katt även om det inte är mitt första husdjur, jag vet de grundläggande saker en katt behöver - mat, klösbräda/klösträd, låda, säng, mat- och vattenskål och kattsand - men kan det finnas andra saker katten kan behöva? Han är redan steriliserad och vaccinerad, jag ska sätta upp ett kattnät för balkongen och jag bor ensam i en trea. Katten kommer vara en innekatt, inte omöjligt att jag kan få på honom koppel och ta en promenad ibland men i första hand kommer han vara inne. Av vad jag har sett hittills är han inte särskilt intresserad av leksaker.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Honestyisdead
2017-07-16 13:49
#1

Du behöver försäkra honom. Kamm, kloklippare, ögonskölj mm.

Och han är kastrerad.  Inte stereliserad. 

Kommer han vara mycket ensam om dagarna?

Lycka till :) Härligt att se folk adoptera!

Ikajo
2017-07-16 18:23
#2

Jag vet redan att han ska försäkras, det dröjer ett litet tag till innan han kommer hem så det är inte aktuellt förrän då. Varför skulle han behöva ögonskölj?

På katthemmet säger de att han är steriliserad så då utgår jag från att det stämmer.

Hur ensam han blir är svårt att säga, det beror helt på hur jobb kommer se ut men jag är hemma mycket om kvällarna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
2017-07-16 19:37
#3

#2 Det är bra att ha om katten får skit i ögonen.

Och man kastrerar katter i Sverige. Oavsett vad katthemmet skriver.

Tänk på att en del katter inte trivs om de är ensamma hela dagar.

Maria
2017-07-16 20:14
#4

Småsaker som borste, kam och klosax kan behövas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ikajo
2017-07-17 12:39
#5

#3 Han tycker inte om när det är mycket rörelse och ljud. På katthemmet är han låg i rang och gömmer sig mycket. När han inte gömmer sig håller han koll på alla andra katter. Jag tror inte han kommer att må dåligt av att få vara ifred.

#4 Klosax hade jag redan tänkt på, kam är nog inte så dumt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
2017-07-17 12:59
#6

Syftade inte på andra katter utan ditt sällskap. Vissa katter visar sitt missnöje genom att kissa och bajs utanför lådan eller riva på möbler och tapeter.

Men en del visar aldrig något missnöje.

Annons:
ApanAnn
2017-07-17 13:32
#7

Fixa många klösställen, och ställ i ordning lite högre gömställen där han kan ligga och spana högt upp men samtidigt känna sig trygg. Fundera på om du behöver ta bort olämpliga gömställen, typ stänga för under soffa, säng och andra möbler så att han inte ligger och trycker. Jag hade mycket nytta av att köpa och ladda hem en av Jackson Galaxys böcker för att komma in i katt-tänket. En feliwayadapter för första tiden kanske om han är nervöst lagd? Vi lät inye katterna få tillgång till hela lägenheten på en gång, utan släppte på lite pö om pö. Det var dock på katthemmets rekomendation, och vår lägenhet är rätt stor.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Ikajo
2017-07-18 23:25
#8

#7 Jag är inte så orolig. Jag har redan träffat honom ett par gånger på katthemmet och det är uppenbart att det han ogillar är när det är mycket rörelse. Hemma hos mig blir det bara han och jag. Eftersom han verkligen älskar att bli klappad så kommer han nog gärna vara framme. Jag har till och med fått klappa hans mage.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Belimas
2017-07-26 18:48
#9

Tänk dock på att miljön i ett katthem är helt annorlunda mot en hemmamiljö, att han är på ett visst sätt där betyder inte att han kommer vara likadan när han har flyttat hem till dig :) Även om han inte verkar så intresserad av leksaker på katthemmet så kanske han blir det sen när han har landat i sin nya miljö. Min tjej kommer också ifrån ett katthem och hon leker sällan själv men när jag leker med henne så är det full rulle och hon älskar det så jag skulle skriva upp leksaker på listan med, framför allt olika vippor brukar vara uppskattat.

Belimas
2017-07-26 18:49
#10

Några tuggvänliga växter kan också vara bra kanske ? ex. ampellilja, kattgräs etc.

Ikajo
2017-07-27 11:56
#11

#9 Han kommer imorgon så då får jag se hur han agerar. Jag har köpt en leksak och flera klösmöbler. Det är ju en lite äldre herre så det är inte säkert att han är intresserad men det visar sig.

Jag har faktiskt köpt en låda med kattgräsfrön som ska få gro till sig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lucia 123
2017-07-28 12:45
#12

# 6 De flesta människor jobbar på dagen och katter klarar sig utmärkt ensamma. Sen protesterar inte katter. De tänker inte du är inte hemma så nu förstör jag dina tapeter. Eller kissar i din säng.

Honestyisdead
2017-07-28 15:35
#13

#12 Det får vi vara oense om.

Annons:
Ikajo
2017-07-29 18:35
#14

#12 Min katt har spenderat större delen av den här dagen under en filt ovanpå min säng. Han har knappt märkt när jag har gått omkring i lägenheten men uppskattat när jag har kommit och kelat med honom.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lucia 123
2017-07-31 10:33
#15

# Så om man jobbar kan man inte ha katt då? Vem ska försörja katten om man inte jobbar? Jobbar inte du på dagarna?

Honestyisdead
2017-07-31 10:50
#16

#15  Dagmatte.

Och nej. Jag anser inte att man ska ha hund eller katt om man har för avsikt att lämna dom ensamma hela arbetsdygnet som standard.

Det är sociala djur som mår bäst av sällskap. 

Hur man ser till att försörja sina djur är inte intressant så länge man gör det. Lika viktigt är det att man ser till alla behov.

Att en katt är ensam så stor del av dygnet som basis är inte att se till dess behov.

"Det är en katt" fungerar inte.

Lucia 123
2017-07-31 13:36
#17

Så du menar att bara de som lever på bidrag kan ha katt?  Dag matte till katt.  Jösses.  Katter är ensamlevande djur  tror du på fullaste allvar att folk som jobbar har dagmatte till katten?

Honestyisdead
2017-07-31 14:05
#18

#17 Nej de som tar ansvar kan ha katt.

Som tur är är inte alla kattägare ensamstående. Ofta finns det någon i familjen som kommer hem tidigare. Och många har minst 2 katter för katternas skull.

Ensamlevande? Du bör nog läsa på lite. Forskning visar att tamkatter mår bäst med sällskap av en aftfrände och trivs inte alls av att vara ensamma hela dagar. Katter är väldigt sociala djur.

Sluta leva i villfarelse snälla du.

Lucia 123
2017-07-31 17:40
#19

Katter är inga flockdjur. De flesta människor jobbar heltid.  Vilken veklighet lever du i? Du bör nog söka hjälp. Vem tor du att du är?  Har du hakat upp dig på ansvar och ansvarslös. Tror du på fulaste allvar att du är värdens mest perfekta människa? Som har rätt att komma med pekpinnar till andra som inte har samma åsikt som dig.  Förstår att du inte kan ha ett jobb. Finns nog inte en människa som skulle orka umgås med dig någon längre stund.

Maria
2017-07-31 17:48
#20

#19 Personangrepp är inte OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-31 17:50
#21

Jag har aldrig påstått att jag är perfekt. Så nu yrar du allt. Och klart du går på person när du inte har något att komma med. Sådär lagom sandlådenivå ;)

Det handlar inte om pekpinnar utan om fakta.

Du tycker att man ska söka hjälp för att man informerar om katter och ger råd om hur man tar hand om dom på bästa sätt? Eeh

Ditt dåliga samvete lyser igenom :)

[[eskils_]]
2017-07-31 23:00
#22

#0 Så roligt att du fått hem din första katt från ett katthem, och så bra att du ber om råd! Det låter som att det kommer att gå bra för kissen. 👍

En viktig sak du måste göra är att se till att kattens ID-märkning blir registrerad på dig, i Sveraks och/eller DjurID:s register. Det ena är gratis och det andra kostar några tior. Tar för givet att katthemmet redan har skött om ID-märkningen? Registreringen är en viktig livlina om katten skulle komma bort. Många katter försöker rymma när de placerats på ett för dem okänt ställe, hos kattvakt t ex.

När det gäller ägarens arbetstider så brukar ju katter sova ca 16 timmar per dygn, så jag tror inte de flesta lider så mycket av att husse/matte inte finns där hela tiden. Undantag är kattungar som behöver ha en kompis hos sig hela tiden.

Lycka till!

Ikajo
2017-08-02 21:29
#23

#22 Han är en kelgris så det går utan större problem. Även om han gillar att lägga sig under filtar, jag har redan fått vanan att känna efter om jag är osäker 😃

Jag skrev under ett kontrakt som gör att jag nu står som ägare av katten så jag skulle tro att de har ordnat det där. Men kolla kan man alltid.

Just nu är jag hemma dygnet runt men han ägnar mest tid åt att sova på sängen, under en filt. Jag var och handlade för ett par dagar sedan och jag tror inte ens han märkte att jag var borta. Däremot tenderar han att börja ropa på mig sisådär tre på natten 😴 ja lilla gubben, jag är i min säng du behöver inte jamma och snälla hoppa inte upp på bordet medan jag sover.

Det som överraskat mig mest är att katter kuttrar/kvittrar. Han gör det ganska ofta och jag hade ingen aning om att de kan göra så 😛

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[[eskils_]]
2017-08-02 22:39
#24

#23 Det låter som om kissen har hamnat på rätt ställe. 🙂

Men att du skrev på ett kontrakt på katthemmet räcker inte för att du ska vara registrerad som hans ägare! Står det i papprena du har fått att han är ID-märkt över huvud taget?? Står det om ID-märkningen är registrerad, och i så fall var - hos Sverak eller  DjurID?? Seriösa katthem, som de som är anslutna till Svekatt, brukar alltid ID-märka och registrera katterna med katthemmet som ägare, sedan överförs registreringen på den som köper katten, med den personens adress och telefonnummer. Vet inte hur "ditt" katthem arbetar.

Detta är viktigt, du måste kolla. Det är som sagt kattens livlina.

Ikajo
2017-08-02 23:28
#25

#24 Han är både chipad och ID-märkt, jag har fått hans vaccinationskort.

Det står på deras hemsida att de skriver över ägarskapet av katten till den nya ägaren i samband med leverans. Du kan kika här . Det är ett ganska bra katthem med människor som bryr sig mycket och är noga med att man är seriös.

Wille är en innekatt så risken att han försvinner är ju mindre än om han vore en ute katt.

Vi kommer rätt bra överens 🙂 han kan vara lite harig ibland och är lite skygg men han älskar att bli klappad. Så jag sticker in handen under filten där han ligger och klappar honom på så sätt. Han knådar med tassarna, buffar med huvudet, stryker sig mot mig och vill gärna blir klappad på magen. Min lilla gosboll ❤️

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ApanAnn
2017-08-03 11:14
#26

Myyys! Vad fint ni verkar ha det. Ja, visst har katter många speciella ljud för sig. Jag gjorde en sökning i det av registren som katthemmet reggat mina kissars chip i bara för att dubbelkolla att de stod på oss, och det gjorde de :) Sen att det finns 2 register och jag fortfarande inte fått tummen ur att regga dem i det andra…. bara ren lathet.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Ikajo
2017-08-03 17:51
#27

#26 Vi kan ha det väldigt mysigt. Ett par gånger har han legat på mig medan jag klappar honom. Jag är glad att ha lite stoppning när han ställer sig med framtassarna på min mage och knådar, annars skulle det nog göra ganska ont. Tyvärr har han en tendens att vilja gosa mitt i natten. Det är mysigt och jag älskar honom jättemycket men jag vill också sova. Ett dilemma. Han är inte ett dugg intresserad av leksaker så det går inte att aktivera honom på det sättet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Ikajo
2017-08-03 17:52
#28

Det här är katten ifråga btw.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2017-08-03 17:53
#29
[[eskils_]]
2017-08-03 18:26
#30

#25 Vet inte vad du menar med att han är både chipad och ID-märkt. Chippet är en sorts ID-märkning. Den andra sortens ID-märkning är en grön siffer-tatuering i vänster öra, men katten måste vara nedsövd när det görs, så chip är vanligare.

Ditt katthem tillhör ju Svekatt, så då kan du känna dig trygg om att registreringen utförts ordentligt. Grattis! 🙂 Men som ApanAnn skrev, det är alltid en bra idé att gå in i registret själv och kolla att alla uppgifter blivit rätt.

Om han stör din nattsömn för mycket kan du vänja honom vid att sovrumsdörren är stängd nattetid. Kan behövas öronproppar de första nätterna, men det kan det vara värt…

Kul att läsa att han mår så bra hos dig! Har du testat att kasta torrfoderbitar över golvet som han får jaga? Brukar vara ett säkert kort om han inte gillar leksaker.

Ikajo
2017-08-03 21:58
#31

Jag har inget emot att han sover i min säng och jag har delvis mig själv att skylla då jag har ganska konstigt dygnsrytm just nu. Men jag kan testa att slänga ut torrfoder.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: