Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1331 ggr
Ivarsdottir
8/15/17, 9:15 AM

Hemslösa

Hur kommer det sig att så otroligt många huskatter/katter är hemlösa? Jag arbetar som volontär jourhem för katter. Visst har det varit en hel del genom åren men nu är det ju så otroligt många. Antalet har ökat lavinartat detta år.

  • Redigerat 5/3/22, 2:41 PM av RoxannaS
Annons:
tlover
8/15/17, 9:22 AM
#1

Bra sork/rått år? Vi har då en hel del sorkhål på vår åker så det skulle kunna vara det.

Rovdjur ökar ju i antal då bytesdjuren gör det.

Även mildare vintrar har ju såklart med det att göra, det är ju därför det inte finns hemlösa katter kring där jag bor efter vintern.

l'm back

Aleya
8/15/17, 9:28 AM
#2

Ja du. Skulle tippa på att folk dels låter deras katter gå lösa och dom springer bort. Kan ju vara många okastrerade katter på vift också och då blir det mer kattungar. Så det är nog många faktorer

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
8/15/17, 9:51 AM
#3

Det är egentligen rätt förståeligt. De flesta katter som är "herrelösa" är det därför att de drivits bort av de andra katterna som finns där de "herrelösa" ursprungligen  funnits. Katter håller revir, Båda han o honkatter. Skaffar  du en utekatt så räcker det med att din granne har en en dominant hanne eller hona som inte accepterar nykomlingen så lär din katt förr eller senare fördrivas.

På landet där katter bor i uthus och ladugårdar finns hela tiden en antal katter som driver mellan gårdarna i försök att skaffa egna revir. Precis som när det gäller vilda djur så är utslagningen av dessa individer hård. En eller två av tio klarar sig.

Det här förstår merparten av dem som skaffar katt inte. När deras katt försvinner så intalar man sig att räven, örnen eller trafiken tagit den.