Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1331 ggr
Ivarsdottir
8/15/17, 9:15 AM

Hemslösa

Hur kommer det sig att så otroligt många huskatter/katter är hemlösa? Jag arbetar som volontär jourhem för katter. Visst har det varit en hel del genom åren men nu är det ju så otroligt många. Antalet har ökat lavinartat detta år.

  • Redigerat 5/3/22, 2:41 PM av RoxannaS
Annons:
tlover
8/15/17, 9:22 AM
#1

Bra sork/rått år? Vi har då en hel del sorkhål på vår åker så det skulle kunna vara det.

Rovdjur ökar ju i antal då bytesdjuren gör det.

Även mildare vintrar har ju såklart med det att göra, det är ju därför det inte finns hemlösa katter kring där jag bor efter vintern.

l'm back

Aleya
8/15/17, 9:28 AM
#2

Ja du. Skulle tippa på att folk dels låter deras katter gå lösa och dom springer bort. Kan ju vara många okastrerade katter på vift också och då blir det mer kattungar. Så det är nog många faktorer

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

landsbygdsbo
8/15/17, 9:51 AM
#3

Det är egentligen rätt förståeligt. De flesta katter som är "herrelösa" är det därför att de drivits bort av de andra katterna som finns där de "herrelösa" ursprungligen  funnits. Katter håller revir, Båda han o honkatter. Skaffar  du en utekatt så räcker det med att din granne har en en dominant hanne eller hona som inte accepterar nykomlingen så lär din katt förr eller senare fördrivas.

På landet där katter bor i uthus och ladugårdar finns hela tiden en antal katter som driver mellan gårdarna i försök att skaffa egna revir. Precis som när det gäller vilda djur så är utslagningen av dessa individer hård. En eller två av tio klarar sig.

Det här förstår merparten av dem som skaffar katt inte. När deras katt försvinner så intalar man sig att räven, örnen eller trafiken tagit den.

Att då, så som skedde förr, främmande katter sköts av gårdens jägare var mer att betrakta som en god gärning då de katter som på det viset togs bort slapp svälta,få stryk av större katter, till de framåt våren gå under.

Pyttelite
8/19/17, 5:51 PM
#4

Det finns en hel del amerikanska studier och metoder för hur man kan spåra varifrån katterna kommer. Ett enkelt sätt är att ni på katthemmet markerar på en karta var katterna är hittade. Dels kan ni kanske hitta en omedelbar åtgärd dels kan ni se trender år från år och informera och göra punktinsatser där ni tror att det behövs. Kastrering är ju A och O. De ägda katterna har en hög kastreringsprocent. Genom att kartlägga kan ni få en uppfattning om katterna kommer från gårdar som landsbygdsbo skriver om eller om de kommer någonannanstans ifrån. Det är iallafall en god början till att förstå varifrån och varför de dyker upp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
8/19/17, 6:16 PM
#5

#4 men det ändrar ju inte det grundbeteendet katter som djur har.

Enda sättet att undvika att katter motas bort är att behålla katterna inne, vilket inte är riktigt rätt djurhållning i mina ögon.

En sändare på varje djur möjliggör ju att ägarna hittar sina djur även om de befinner sig ett par km bort.

Men skyddandet av sina egna revir får vi knappast bort för det.

Pyttelite
8/19/17, 6:32 PM
#6

Nej, det ändrar inte något beteende hos den enskilde katten men på sikt kan man ändra beteendet hos den enskilde kattägaren och på så vis få ner antalet hemlösingar. Till vilket område ska informationen riktas är det första steget att reda ut och till vilken kategori. Är det flerfamiljshus eller är det häst eller bondgårdar som skapar kattöverflödet? Kasteringskampanjer, samarbete med hyresvärdar eller samarbete med distriktsveterinären som är ute på gårdarna är åtgärder som kan göras mfl. Det hjälper inte med att bara skrika att katterna ska hållas inne. Rent praktiskt är det svårt att ha okastrerade katter inne därför är det första steget att kastrera när man väl hittat varifrån de kommer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
8/19/17, 6:35 PM
#7

Tillägg: kastrerade katter är inte lika revirhävdande som okastrerade och de försök man gjort avseende TNR har gett goda resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
8/20/17, 10:50 AM
#8

#7 Naturligtvis är en kastrerat katt (hona eller hane) inte revirhävdande. Men så länge alla katter som inte används i avel är kastrerade finns fonemet kvar. För även kastrerade katter motas bort.

Pyttelite
8/20/17, 11:30 AM
#9

#8 Tyvärr är det så att även kastrerade katter hävdar revir men reviret minskar i jämförelse med en okastrerad katt. Om jag förstår det hela rätt utifrån de studier som gjorts avseende TNR så motas även okastrerade katter bort från området och kolonin växer iallafall inte även om katterna finns kvar. Men nu har vi nog gått från ämnet - varför det just i år finns så många hemlösingar…


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
8/20/17, 12:48 PM
#10

därför att som individer motas bort från hemområdet och bildar nya revir, lyckas de så reproducerar de sid och cirkusen tar ett varv till.

+ det faktum att katter har en så låg social status jämfört med hundar. En kattskatt skulle vara en bra väg att gå

Pyttelite
8/20/17, 1:06 PM
#11

#10 Njae, hemlösa katter uppstår inte ur intet. Orsaken till ökningen kan vara flera. En eller två familjer struntade i sina katter förra året och nu reproducerar sig dom. Det kan vara häst/bondgårdar som inte tagit hand om sina stallkatter. Det kan vara katter som smitit eller som du säger letat efter nytt revir. Det kan vara en sopanläggning som ändrat sina rutiner. Det kan vara ägare som skaffat katt men som inte förstått att det inte är lämpligt med utekatter i vissa miljöer. Det är därför bra att arbeta förebyggande. Att ta reda på var källan är? Var kommer katterna ifrån och varför har antalet ökat? I USA använder man GIS för att kartlägga hemlösa katter och hundars "mönster". Där finns det nästan lika många hemlösa hundar som katter och här ökar både antalet hem för hemlösa hundar och antalet hundar som måste omplaceras så jag vet inte om det har med status att göra. Snara okunskap om vad en katt kräver för att trivas och vilka konsekvenser det blir om de blir förvildade. Vad som är konstigt ör att antalet förvildade katter sägs vara kring 150 000 i Sverige. Få kan tala om hur man räknat och antalet har möjligen ökat eller varit konstant i 15 år. Trots detta är antalet kastrerade ägda katter högt, över 80% i Sverige så antingen är siffrorna fel eller också hjälper det inte med kastraktin för att få ner antalet. Det krävs andra metoder men i så fall vilka?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
8/21/17, 10:15 AM
#12

Största delen tror jag är att folk har gårdar och dom struntar i att kastrera dessa katter. Det blir kattungar som i sin tur blir som sina föräldrar "vilda". Det slutar med att vissa av dom stöts ut och där med letar nytt "hem".  Sen har vi tyvärr dessa som låter sina katter vara ute trots att dom inte är kastrerade, alla honkatter föder inte sina ungar hemma utan dom hittar enligt dom ett säkrare ställe. Det slutar kanske med att andra matar ungarna som sen blir mer vilda eller så är det bara tillfälliga sommarmatare i sin stuga. Hankatter går på vandring i veckor för leta efter flera partners, det slutar kanske med att han inte hittar hem. Sen  har vi dessa som skaffar katt och vips tröttnar dom på katten när den helt plötsligt blivit könsmogen den pissar inne, skriker osv.  Än idag tror jag det finns sommarkatter som överges när man åker hem.

landsbygdsbo
8/21/17, 12:22 PM
#13

# 12 jag förutsätter att du med gårdar menar folk som bor i egnahem dvs egnahus med tomt. För jag är övertygad om att det finns betydligt fler ägarlösa katter per ytenhet räknat i urban miljö än i skog och mark. Antalet katter ute på landet minskar i takt med att djurhållning minskar och jordbruket rationaliseras.

Vi har här omkring ett tiotal bofasta katter  Dem känner jag till utseendet. De bär dessutom halsband.

Plockar årligen bort 5, 6 hemmlösa strökatter som uppehåller sig i ladorna.

För kunde det röra sig om 15, 20 katter per år.

Annons:
Pyttelite
8/21/17, 8:24 PM
#14

Det är i sådana här intressekonflikter som GIS fungerar bra. Man agerar på fakta inte hur det ser ut i närområdet hos en själv eller känslostyrda brandkårsutryckningar.

ASPCA (https://www.aspca.org/) är en amerikansk djurrättsorganisation som arbetar aktivt förebyggande med att minska antalet hemlösa katter och hundar i USA.

Det går naturligtvis inte att jämföra USA med Sverige eftersom situationen för hemlösa hundar och katter är så mycket bättre här än där. Däremot kan vi snegla på de arbetsmetoder som man använder och anpassa dom efter vår verklighet.

En katt som kommer in till ett djurhem i USA har kort tid på sig att visa att den är värd att bevara. Risken är stor att den blir avlivad eftersom inflödet till djurhemmen är stort.

Därför arbetar man aktivt på olika sätt att undvika att katten ens hamnar på ett djurhem. Det kan vara rådgivning för ägare som vill omplacera sina katter pga beteendeproblem. Det kan också vara riktad information till de områden som "producerar" ägarlösa katter.

ASPCA har arbetat med GIS (Geografiska Informationssystem) för att samla fakta om de hundar och katter som kommer till katthemmen.  ASPCA Pro är ett hjälpmedel som bygger på GIS (http://www.aspcapro.org/).

Principen är enkel man loggar noggrant platsen där katten hittades via en digital karta.  Data bearbetas över tid vilket innebär att man kan dra slutsatser om varifrån katterna kommer. Helst bör de organisationer som finns inom området samarbeta så att man får fram så mycket data/fakta som möjligt.

Resultatet blir att man på sikt kan göra riktade information/kastreringskampanjer inom de områden man ser "föder" hemlösa katter och kan på sikt få ner antalet hemlösa katter.

Den som vill kan säkert göra detta till ett specialarbete eller fördjupningsarbete i sin utbildning beroende på inriktning.

Det finns också webbinars att titta på om man vill förstå i detalj hur det fungerar.

Länkar finns här:

ASPCA
https://www.aspca.org/

ASPCAPro
http://www.aspcapro.org/

Using Geographic Information Systems (GIS) to Target Spay/Neuter Efforts   https://www.youtube.com/watch?v=1WRy64x-RRs


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
8/22/17, 10:03 AM
#15

13 Jag menar mer bondgårdar, där dom har eller har haft djur. Dom har stora marker och flera stora byggnader. Dom matar katterna men dom förökar sig, vissa tar till medel genom skjuta av antalet katter antingen varje år eller vid behov. Vissa jagar kattungar och går dagligen kattunge jakt när det är den tiden.

landsbygdsbo
8/29/17, 4:39 PM
#16

#15  De flesta gårdar har idag tomma ladugårdar. Där katter, råttor, ugglor och grävlingar vistas. För när man hade djur där fick katterna ofta en slurk gräddmjölk när mjölkningen var avslutat, man slängde till dem ngr ägg eller någon kyckling som dött. Men idag, som sagt står dessa kåkar tomma.

Jag ser varje år nya unga katter som kommer dit och sedan får stryk av de katter som huserar där (oftast huskatter från grannhusen) Och varje höst plockar jag bort dessa strykarkatter.

Pyttelite
8/29/17, 7:26 PM
#17

Enklare är väl om ni tillsammans löser problemet i "gårdsgemenskapen" så att det inte blir några strykarkatter alls.

Jag utgår ifrån att du hämtar dessa strykarkatter från dina egna ägor och skulle dina grannar se till att kastrera sina katter skulle du ju slippa detta, för det kan inte vara roligt att avliva katter även om de blir färre med åren.

En ganska färsk undersökning visar att en hel del "gårdskatter" inte har det så bra. De får ta del av veterinärvård i mycket lägre grad än andra ägda katter. De blir inte heller vaccinerade i den utsträckning som de borde med tanke på att de är frigående utekatter.

Det går knappast att skylla på att man har långt till veterinären. När man ändå har besök av vetten till de övriga djuren borde katterna i alla fall få sin årliga vaccinering.

Allra bäst är det ju om man ser till att gårdskatterna blir kastrerade om man nu inte tänker ta hand om avkommorna själva.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
8/29/17, 7:43 PM
#18

Studien jag refererar till heter Inventering av ladugårdskatter och deras levnadsförhållanden i Östergötland och finns att läsa på följande länk; http://stud.epsilon.slu.se/3229/1/eklund_j_110910.pdf

Det är Jennie Eklund som gjort studien som genomfördes 2009.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
8/29/17, 8:02 PM
#19

#17 Naturligtvis skjuter jag bara dessa strykarkatter på den mark där jag har jakträtten.

Och eftersom jag inte har egna katter så är det bara besökande katter i gårdar o hus.

Nu känner jag ju igen de flesta av grannarnas katter, så dessa låter jag vara.

Men främmande katter är det betydligt enklare att salutera än att försöka infånga.

Veterinären gör knappast ngt gratis så det är inget alternativ för min del.

På det beskrivna sättet håller jag en  lagom stor stam av katter.

Till det kommer de katter som dyker upp på sommarnätterna när vi lockar på räv ute i hagmarkerna, långt från bebyggelse..de delar rävarnas öde.

Pyttelite
8/29/17, 8:15 PM
#20

Nej det är naturligtvis inte ditt fel att katterna är där och jag förstår ju att du på sätt och vis hjälper till även om det tar emot att skriva det.  Risken är ju att katterna bara blir fler och skapar en övermäktig situation.

Jag tycker bara att det är en uråldrig metod att hantera kattöverflödet på och dessutom hjälper du bara dessa vad jag tycker oansvariga ägare att fortsätta sitt beteende.

Att man tvingades göra sig av med överskottet på det här sätter förr i tiden var rimligare då det var svårt att få sin katt kastrerad. Idag är det ett litet ingrepp i relation till hur det var förr och en enkel operation.

Visst kostar en kastrering en slant men även en avlivning är inte gratis och den bjuder du på. Sen kan man ju fundera över varför man ska hålla katter om man nu inte kan ta hand om dom. 

Det finns säkert olika lösningar på problemet men just nu löser du andras problem som dom gjort till ditt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pia-69
8/29/17, 8:41 PM
#21

#19 Hur vet du att det inte är någons bortsprungna katt som oavsiktligt hamnat på villovägar som du skjuter? Om man kollar inne på kattpolisen iFokus t.ex så händer det hela tiden att katter antingen rymmer, hamnar i bilar och hittas ibland t.om i andra länder, ibland flera år efter att dom försvunnit från hemmet, det är ju katter som är någons familjemedlemmar! Borde du inte kolla om de är id märkta?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

landsbygdsbo
8/29/17, 8:58 PM
#22

#21

1 inget halsband.

2 jag känner inte igen dem

3 kattens agerande.

Alla jägares bästa vän är kikaren.

Att observera och lära känna de djur man jagar genom kikaren är grundförutsättning för en korrekt avskjutning.

Om en katt agerar som en strykarkatt, försiktigt och skyggt så lär varken du eller jag kunna kolla ngn ID märkning.

Ser du i kikaren att katten liksom sjunker ihop vid minsta ljud , att den är oerhört observant på sin omgivning. Både vad det gäller ljud och sitt eget vägval, då är den en sk. himmelfartskandidat.

landsbygdsbo
8/29/17, 8:59 PM
#23

#20 instämmer

Pia-69
8/29/17, 9:08 PM
#24

1: Halsbandet kan katten ha tappat eller blivit av med på nåt sätt 2: En katt som hamnat miltals från sitt hem kan du ju knappast känna igen! 3: Självklart agerar en bortsprungen katt skyggt och är rädd. Det går att fånga skyggisar med fälla, alla katthem har fällor, och lånar även ut om det skulle behövas. Och då går det enkelt att kolla om den är chipad!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

landsbygdsbo
8/30/17, 7:43 AM
#25

#24 Naturligtvis skulle jag kunna fånga katterna, ta dem till veterinär och se till att de får vård och omsorg.

Men jag gör det inte, av flera skäl. Ekonomiska, tidsmässiga bland annat.

Allt är som sagt möjligt så som du beskriver, när ngn annan står för resurserna.

Räkna på kostnaden för att hämta fälla, sätta upp fälla, kontrollera den ett par ggr per dygn och sedan köra till ngn för id kontroll. Jag tar ca 650 kr/timme(då ingår fordon och utrustning) när jag utför jobb. så kan du börja räkna…..

Det effektivaste sättet både praktiskt och resursmässigt är det jag utövar.

På det viset slipper katter plågas, skadas och svälta. Alternativet är att jag struntar i alltihop.

Pia-69
8/30/17, 9:04 PM
#27

#25 Tolkar jag dig rätt? Får du 650kr/timme för att skjuta lösspringande katter? Eller gör du det gratis? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
landsbygdsbo
8/30/17, 9:49 PM
#28

#27

??

Jag jagar som fritidssysselsättning. och då är det en mindre uppoffring (ngr kr i ammunition) att skjuta en strykarkatt(i samband med annan jakt eller viltobservation). Spaden ligger i bilen så saken är snart avklarad.

Vill du att jag ska göra ngt åt dig, ex fånga katter, marknadsföra dig utomlands eller ta hem en maskin från utlandet , ja då debiterar jag dig med 650 ;/timme- + moms.Detta exklusive ev. reskostnader. % på varans värde vid import tillkommer.

Att åka omkring och vittja kattfällor är inget nöje, att stoppa in en vettskrämd katt i en låda och ta med till veterinär eller annan som kan identifiera katten är knappast roande. Därför så skulle jag debitera dig för den kostnaden. Då jag misstänker att du väljer att avstå så fortsätter jag som tidigare

Pia-69
8/31/17, 7:27 PM
#29

Men om det skulle finnas ett annat sätt att hantera problemet med "strykarkatter", istället för att skjuta dom, skulle du då kunna tänka dig att prova det istället? Och det finns ett annat sätt, bland flera! Bl.a det som nämns i #14 .

Du skulle t.ex kunna ringa till omkringliggande katthem/djurskydd och fråga om dom kan tänka sig att komma och fånga in katterna, då skulle du ju inte du behöva göra mer än att ringa ett eller ett par samtal som inte kostar i närheten av vad ammunition gör. 

Jag har en väninna som arbetar volontärt med just detta, hon kör hundratals mil årligen och fångar in och räddar katter. Dom får veterinärvård och blir kastrerade och blir sedan omplacerade till nya hem. 

Och ang. din misstanke om att jag avstår från att göra ovanstående, är svaret att jag hjälper hemlösa katter genom att donera en slant då och då som går till djurskyddets omkostnader, skänker tillbehör som t.ex toalådor, filtar, leksaker och mat. Och jag berättar för släkt och vänner om djurskyddets arbete med hemlösa katter och därigenom har släkt och vänner samlat ihop överblivna kattillbehör och donerat till djurskyddet. Och om jag inte hade arbetat heltid och pendlat som jag gör nu så lovar jag dig att jag gärna hade kommit om du ringt mig och sagt att här finns en hemlös strykarkatt som behöver ett hem, som tur är så finns det flera andra människor som just min väninna som har möjlighet att åka på just dom samtalen, så jag försöker som sagt att bidra på det sättet jag kan för tillfället!

Förövrigt undrar jag, om vi nu hade haft samma problem med hundar om dom hade gått samma öde tillmötes som strykarkatter? Jag tror inte det för som ju nämnts här har dom  ju högre status, jag hoppas att katten når samma status som hunden en dag!

I denna länken kan du läsa om människor som arbetar med just detta att rädda katter i nöd och hur det ofta är att arbeta som volontär med det!

http://hittekatter.ifokus.se/articles/5997fefdce12c40d630005cd-signes-vind?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

landsbygdsbo
8/31/17, 9:11 PM
#30

#29

Det finns alltid andra sätt att lösa saker och ting på.

Vad som begränsar är den tid och de resurser som man vill lägga ner på det hela.

Bara det du föreslår, att jag ska sätta mig och ring runt visar ju att du inte inser hur lite tid jag överhuvudtaget lägger just på detta enskilda ämne.

Jag jagar. På sommaren blir det mycket gris och ungrävar. Katterna som försvinner åker snålskjuts på den verksamheten.

Lyckas man få katthållarna att sterilisera och hålla sina djur hemvid så är ju saken klar.

Men när jag sitter och passar på gris eller räv och en katt dyker upp som jag tidigare identifierat som "strykarkatt" och det i vilket fall börjar bli dags att avsluta morgonens jakt och börja göra lite nytta (dvs tjäna pengar) så plockar jag bort katten. Att sedan gräva en grop tar ngn minut och jag åker därifrån.

Så nej, jag sätter mig inte och ringer för att tala om att de kan sätta ut en katt fälla.

Jag konstaterar bara att det är en för mig okänd katt, utan halsband, långt från bebyggelse, alltså en strykarkatt.

Att jag inte är ensam om förfarandet visar ju det kommunala agerandet som beskrivs i tidigare inlägg.

Pyttelite
9/2/17, 1:48 PM
#31

Landsbygdsbo - de regler som rättfärdigar dig att avliva dessa katter är förlegade. Internationellt måste våra katter vara chippade om de ska föras ut från Sverige till annat EU-land.

Innan du ens överväger att avliva en katt ska du ha kollat chippmärkningen och det kan du inte göra via någon kikare. Dessutom finns det inga krav på att katter ska vara märkta med halsband. Med tanke på att det finns stor risk att en katt fastnar är det direkt olämpligt. Att en katt dessutom uppträder arttypiskt är heller inget skäl till avlivning.

Observera att den lagparagraf du stödjer dig på då du nöjesskjuter dessa djur är även tillämplig för hundar. Tyvärr tillämpas den sällan trots att hundägare medvetet släpper sina hundar lösa där det av mycket goda skäl finns ett strikt koppeltvång.

Lagen och dess tillämpning behöver ses över så att det inte slentrianmässigt skjuts av djur oavsett om de är ägarlösa eller inte.

När det gäller katters status är det ett mantra att alltid hävda att det är lågt. Lagstiftningen säger att alla kattägare ska ha koll på sina katter och det gäller oavsett om du håller katt på landet, i villaområdet eller som innekatt. Du får inte ha fler än nio katter och du får inte ha fler än två kullar per år. Överstiger du detta antal så är det extra tillstånd som krävs.  Ladugårdskatter, såväl som innekatter ska ha tillsyn två gånger per dygn.

Att skjuta av katter eller att fånga in katter utan att ta reda på var katterna kommer ifrån kommer inte förändra situationen överhuvudtaget. För att minska antalet katter om det är det man vill behöver man rikta  sig till människor, inte till katter eller ta till skjutvapen. 

På landet har man oftast ganska god koll på varandra och de flesta vet vem som slarvar med sina katter. Återigen samarbeta med djurorganisationer, länsveterinärer och länsstyrelser för att få fram en bra handlingsplan. Använd GIS om ni så vill eller prata med grannar, jaktlag, syföreningar eller annan bygemenskap för att hitta en lämplig lösning.

Både länsstyrelser, djurorganisationer och veterinärer kan göra punktinsatser när det gäller hjälp med kastrering om det är en ekonomisk fråga, se länk lite längre ner.

Min förhoppning är att lagen revideras så att det ska bli svårare att skjuta av katter utan att de först är ordentligt utredda och att det inte finns några andra alternativ . 

Här är ett annat exempel på kampanj som gjordes 2013 och som drevs av länsstyrelsen i Västmanlands län;

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Rapport%20Kattprojekt%202013.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
9/3/17, 7:52 PM
#32

#31

Förlegade?

Kommuner gör det, landsbygdsbor gör det.

Och nu frågar jag dig. Ärligt, vad är bäst för en vilsekommen katt, att svälta ihjäl eller en snabb död i en hagelsvärm? För det är de två alternativ som står till buds. Jag kommer varken lägga tid eller pengar på dem, någon annan gör det knappast heller….så?

Allt vad du föreslår kräver att man fångar in dem. Och men en gnutta anständighet och förstånd i kroppen så vet man att kattfällor bör kontrolleras minst 2 ggr per dygn  annars är det kvalificerat djurplågeri.

Jag tänker inte ta mig den tiden alltså applicerar jag inga fällor. Kommunen tar sig inte den tiden osv..

Så frågan blir alltså…på tisdag när jag kommer att sitta ngr timmar på pass…ska jag släppa en ev katt till en död i svält eller ska jag avliva den snabbt?

Pyttelite
9/3/17, 8:44 PM
#33

Ja, det är en förlegad metod av många anledningar. Den främsta är att det inte ger någon större effekt att avliva utan att ta reda på grundorsaken. 

När det gäller landsbygdsbor verkar de inte fullt uppdaterade med vad som gäller för katter. Det är väl knappast stadsborna som står för de hemlösa katter på landsbygden. Reglerna är lika såväl som för landsbygd som tätort.

När det gäller en vilsekommen katt är det bästa att den fångas in och blir överlämnad till sin ägare, inte att bli skjuten. Skulle du tycka det var ok att din bortsprungna jakthund fick ett skott i nacken om den hittades?

När det gäller katter är det precis som det tidigare sagts att de verkligt förvildade katterna, de som anpassat sig till det vilda livet är mycket skygga. De katter som du ser är troligen bortsprungna katter som inte hittar hem.

Det är ingen som bett dig att sätta ut några fällor däremot ska du först kolla vems katten är innan du skjuter den. Se till att läsa av chippet innan du lägger an. Hur kan du annars veta att den är ägarlös? Det är väl god jaktsed att kolla att bytet är lovligt först  - inte sant :)

Jag tror inte att kommunen uppskattar att du skjuter ihjäl andras katter heller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pia-69
9/3/17, 8:45 PM
#34

#30 Självklart kan jag inte veta hur mycket eller lite tid du lägger på att skjuta katter lika lite som du kunde veta i vilken grad jag engagerar mig för katter i nöd, vi känner ju inte varandra!

Att en katt befinner sig långt ifrån bebyggelse betyder inte att det är en strykarkatt, en katt som befinner sig långt hemifrån, kanske vilse eller bortsprungen av någon anledning som försöker hitta hem, håller sig knappast på motorvägar eller huvudleder för att hitta hem!  Djur har en fantastisk förmåga att ta ut väderstreck, en  "inbyggd kompass" så naturligtvis genar dom genom djupa skogar och obygden för att ta sig hemåt!

Sedan så undrar jag om du läste hela artikeln du länkade till eller bara rubriken? Här är ett urklipp ur den artikeln!

"– Det här brevet har tolkats på ett olyckligt sätt. Det är inte tänkt att någon katt ska skjutas, utan det ska självklart hanteras på klokt sätt. Vi får uttrycka oss mer humant och tydligare i hur de går till hur vi hanterar lösspringande katter framöver, säger hon.”

#32

Varför skulle någon sätta ut fällor och sedan inte kontrollera dom? Om någon ringer till volontärer som sätter ut kattfällor så kontrolleras dom naturligtvis minst 2 ggr/ dygn om inte oftare! Och som sagt det behövs bara ett samtal eller två till frivilliga för att ordna det. Och när katten väl är infångad så behöver den inte svälta ihjäl.

Det tråkiga med din metod är ju att du sannolikt skjuter och har skjutit vilsna katter som försöker ta sig hemåt genom obygden, katter som är chipmärkta och har en familj som letar efter den, och saknar sin familje medlem… Detta gör mig riktigt ledsen och uppgiven. Hur hade du känt om det var din hund eller katt som blev skjuten och nedgrävd?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
landsbygdsbo
9/3/17, 10:22 PM
#35

"I dag gäller att en markägare bara under vissa förutsättningar får avliva en lösspringande katt. Lagen säger att en katt som på goda grunder kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttshavaren (eller en företrädare för denne). Jakträttshavaren eller dennes företrädare måste alltså försäkra sig om att katten är övergiven eller förvildad innan den dödas. 21 § lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter."

Katt utan halsband, väl utanför bebyggelse o stadsplanerat område som jag vid ett flertal ggr observerat och fastställt att djuret ej hör till den grupp av katter som vistas här normalt, betraktar jag som "
övergiven eller förvildad"

Och personligen anser jag det bättre att 10 katter slipper svälta och lida sig till en utdragen dör uppväger att en familj inte får tillbaka sin rymmande katt.  Ett halsband med bjällra gör ju att jag slipper skjuta och den får betydligt svårare att jaga där den inte ska jaga.

Jag hade faktiskt föredragit att min hund/katt skulle bli skjuten framför att den svältes till döds eller blir påkörd och dör långsamt under en gran,,,skulle inte du?

landsbygdsbo
9/3/17, 10:36 PM
#36

Detta domslut kan ju vara av intresse..

https://lagen.nu/dom/nja/2001s115

Pyttelite
9/4/17, 7:45 PM
#37

Tänkte bara informera dig om att lagen 1943:459 är upphävd och ersatt med 2007:1150 och lyder som följer; 21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707). 

Även den lag som ersätter den gamla är förlegad. Det borde klart framgå vilka kriterier som gäller för antagandet om att en funnen katt är förvildad och därmed anses vara en laglig måltavla för en skjutglad skytt.

Som jag tidigare nämnt är det krav på chippmärkning vid in- och utförsel av katter till länder i EU-gemenskapen så minsta åtgärd innan en katt avlivas borde vara kontroll av chippmärkning och tatuering. 

Att din tolkning att en katt måste ha band för att inte falla för jaktlagen är din egna tolkning. De halsband som finns på marknaden lossnar om katten fastnar i något så det finns ingen parallell att halsbandslösa katter per definition skulle vara förvildade eller ägarlösa.

Sen är det ju märkligt om man skulle tvinga ladugårdskatter att bära pingla. Det vore lite som att du landsbygdsbo skulle bära förutom den orangea västen och armbindeln även en koskälla runt halsen när du stövlar ut på älgjakt.

Ska vi titta lite på statistik är din beräkning att det går en "ägd" katt på tio katter tagen ur tomma luften. Statistiskt går det ungefär en hemlös katt på tio ägda så du har nog dödat en och annan "ägd" katt i dina dagar. Skulle det trots allt vara tvärt om hos dig finns det en eller ett par grannar som läcker katter och som behöver hjälp och då menar jag inte skjuthjälp.

Att jag som kattägare skulle föredra att min familjemedlem skulle dödas framför att den fångas in och tas om hand om den skulle villa bort sig är naturligtvis befängt. Bästa alternativet är ju om katten kommer hem igen till familjen. Näst bästa alternativ är om ett katthem eller privatperson omplacerar den även om det skulle ske av misstag. 

Handen på hjärtat landsbygdsbo, du är fullkomligt ointresserad av katters hälsa. Du skjuter dessa katter för att det är ett billigt nöje. Det är enklare att peppra några katter och ger mer naturlig känsla än att åka till skjutbanan och träna precision.

Om du mot förmodan skulle vara intresserad finns det hjälp att få bara några klickningar bort. Lägg upp den "upphittade" katten på http://www.vilse.nu/. Du har ju redan studerat katten noga via kikare. Du vet redan färg, storlek, kön, om katten är tatuerad eller inte och kanske till med om den är kastrerad?

Det går fortare att använda http://www.vilse.nu/ siten än att hålla på att käbbla här.

Är du dessutom intresserad av att något katthem/djurorganisation ska engagera sig i hemlösingen så skicka ett PM om vilka koordinater katten befinner sig på så kan jag eller någon annan förmedla information till de som kan hjälpa eller skriv en rad på http://hittekatter.ifokus.se/ eller http://kattpolisen.ifokus.se/ för att öppet be om hjälp. 

Svårare än så är det inte - Lycka till i din goda gärning landsbygdsbo!!!

En artikel till om ännu en mycket tråkig historia;

Polisen om katten som sköts av misstag: Jägaren gjorde fel;
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5494543


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
9/5/17, 9:00 AM
#38

#37 Jag tror jag skrev" Jakträttshavaren eller dennes företrädare måste alltså försäkra sig om att katten är övergiven eller förvildad innan den dödas. 21 § lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter."

Det är väl vad som gäller idag.

Du skrev " En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne"

I mina ögon är vi alltså överens…

Om en lag är förlegad eller ej, tja det ligger nog i den enskilde betraktarens öga..i det här fallet ditt.

Jag hävdade med med bestämdhet att jag hellre skulle se mitt djur skjutet än att det svalt ihjäl eller låg och dog i plågor under ngn gran efter att ha blivit påkört.

Alternativet med att fångas in var överhuvudtaget inte med.

Är ej heller så i den största delen av Sverige.

Tidningsartikeln du länkar till beskriver ett förfarande som är mig främmande.

1 att följa ett djur i bil med vapen i hand..vilket strider mot lagen om inte djuret är skadat.

2 skjuta ett djur på annans mark och som det verkar i stadsplanerat område vilket även det strider mot lagen.

Så vitt jag förstår är katthemmen redan idag överbelagda och har nått sina begränsningar med de resurser de idag har till förfogande. Skulle vi, som idag med bly hanterar problemet börja leverera in ngr katter per månad/jägare  skulle systemet kollapsa under belastningen.

Då skulle jag som infångare bli ansvarig för att ta hand om katter jag fångar.

Nej tack, då är min lösning bättre, rationellare och mer realistisk.

Jag har just nu tre okända omärkta katter på min fastighet. Dessa observerades under bockjakten. I min kommun handlar  det förmodligen om ett eller två hundratal katter. Jag tvivlar på att det finns resurser att ta hand om dessa enligt din metod.  Och så är det nog i de flesta av södra Sveriges kommuner.

Hur vill du lösa den knuten.

Jag skjuter inte

Katterna svälter och lider.

Det finns ingen plats för dem, resurser saknas.

Jag börjar åter skjuta

Katterna slipper svälta och lida.

Pia-69
9/5/17, 7:14 PM
#39

#38 De tre katterna som du observerat på din fastighet, är de utmärglade eller ser de ut att må bra och vara vid gott hull? De kanske är chipade! De kanske bara är på väg till sitt hem genom din fastighet! Är det så att endast katter som du känner igen och har halsband får korsa dina ägor? Det händer ideligen att utekatter är hemifrån 2-3 veckor innan de är hemma igen! Det är synd och skam att dom ska råka ut för en sån som dig. Stackars dom som har ägor bredvid dig som måste skaffa nya katter hela tiden eftersom du skjuter dom… Cyniskt och oempatiskt är vad det är!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

landsbygdsbo
9/5/17, 8:16 PM
#40

#39

Om de är på väg hem, så ser jag dem inte i morgon kväll. Befinner sig de kvar beror det på att det finns gott om föda och de planerar att stanna.

Chippade? Hur ser man det i en kikare. Inga halsband och som vanligt är sensommarens strykarkatter välfödda på harungar, fågelungar och annat de får tag på så…

Så valet kvarstår.. ska jag låta dem vara kvar, kanske driver de bort stationära katter när de etablerar sina revir.

Nej jag gör hellre bruk av gällande lagstiftning och plockar bort dem. Det är mest empatiskt mot grannkatterna och deras ägare.

Upp till toppen
Annons: