Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 5399 ggr
Mandra
2015-07-27 06:04

Katter med för många tår? Polydaktyli.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag undrar om det är någon här inne som har någon erfarenhet av katter med för många tår? Ett besvär som heter polydaktyli - i folkmun ofta kallat för "skeppskatt".
En av våra honor fick ungar för 13 veckor sedan och två av dem har för många tår. På frambenen är det främst sporren som växer ut och bildar en egen tå och på bakbenen gör det att tassen blir extra stor och lite klumpig. Båda ungarna har en tå för mycket på varje tass.
Jag undrar mest för att det här besväret kan också dra med sig andra problem. Om det är någon som varit med om detta, så berätta gärna lite om det.
Mandra

Bilden visar den kattunges framtass som har mest utvecklad sporre. Den har trampdyna och han går på den helt och hållet.

  • Redigerat 2022-04-12 19:58 av RoxannaS
Annons:
Emo
2015-07-27 06:10
#1

Jag har skickat PM till någon som vet en hel del. Hennes skeppskatt är en fin äldre dam nu. Hoppas hon svarar dig när hon kommer in på iFokus i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mandra
2015-07-27 07:07
#2

Emo: Tack, det var snällt. 🙂

Marinas Mix
2015-07-27 08:30
#3

 Hej Mandra. Tjusig tass.Min kissefröken som snart fyller 12 är katten Emo pratar om.
Du verkar ju påläst. Polydakti är resultat av inavel, så man bör inte avla vidare på dessa katter.
Miss Felicia, som min kisse heter, har aldrig lidit av sina stora tassar. Dock tycker hon inte om att få klorna klippta. Det måste man vara noga med, då det som på Miss Felicia sitter en klo i varje "tumveck" som inte slits, den växer bara runt. Men vänjer man dem vid kloklippning i späd ålder så ska inte det vara några problem heller.

Det enda jag kan koppla ihop med Flisans polydakti är att hon är trång i nosgångarna, vilket gör att hon låter väldigt mycket när hon sover och att hon blir andfådd när vi leker för häftigt. Vilket var ett större problem när hon var liten och vildare.
Men detta kan du ju be veterinären kolla när de ska vaccineras

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Mandra
2015-07-27 09:23
#4

Tack för svar Marinas Mix. Ja, jag känner till detta med klorna. :)
Du har inte märkt någon mental eller känslomässig påverkan. Det ser jag tydligt på alla tre kattungarna (även den som inte har fler tår).
De pendlar våldsamt mellan två ytterlägen i känslorna mkt tydligare än på andra katter. Och det är olika ytterlägen/känslor de pendlar mellan.
En pendlar mellan att vara väldigt kaxig och en riktig mes.
En pendlar mellan att vara väldigt lugn, laid back ochsmått hysterisk.
Och den tredje pendlar mellan nyfikenhet/stor livsglädje (allt är störtroligt och ska undersökas noggrant) och djup melankoli/sorg/ledsenhet.
De är också alla tre mer aktiva än normalt (lixom lite speedade).
Nä, jag tänker definitivt inte låta dem para sig. har hört att det kan bli värre och värre för varje generation.
Jag har också undersökt detta med inavel (vet att det kan vara så), men inte funnit någon i detta fall (kan inte vara helt hundra, men ändå). 
Honan är 10 år och har bara bott hos oss i 2 år (flyttade in helt själsvåldigt alldeles själv). Hon har tidigare bott på en bondgård 150 m härifrån, men hon trivdes inte riktigt där. Inte pga ägarinnan som är jättegullig - utan för att hon riktigt hatar andra katter. Och jag menar - verkligen hatar dem. Hon hatar även sina egna ungar när de blir större. Det är därför hon flyttat in hos oss - mindre katter här (bara en som går ute).
Hon kom inflyttandes även till bondgården för drygt 9 år sedan. Ingen vet riktigt var hon kommer ifrån.
Nåväl, hon har tidigare fått 2 kullar och de finns kvar på bondgården, men de är alla kastrerade. Vi har ganska god koll på alla katter härikring, så jag tror inte det är inavel i detta fall. Jag tror det beror på den extrema miljöförstöring vi har här.
Bly (som ligger skyhögt över det tillåtna) kan t ex ge aggressivitet, som mamman lider av.
Alla tre ungarna var dessutom mycket för stora vid födelsen (vilket troligen också kan bero på miljögifter). Den största vägde 177 gram och alla tre låg över 150.
Det här orsakade svår förlossning.
Jag kunde inte känna några fosterrörelser i magen och magen var väldigt kantig istället för rund.
Två av ungarna låg felvända - kom ut med bara en tass och svanstippen. Jag fick dra ut båda två. Den tredje var rättvänd och hon fick ut den själv.
Hon är inte kastrerad därför att de inte gjorde det på gården (där de gett henne p-piller i 7 år) och nu är det för sent. Hon har lungödem och går inte att söva. 
Så det hela var inte bra alls - men de klarade sig trots allt allihop, både ungar och mamma. :)

Marinas Mix
2015-07-27 10:08
#5

Det där med katters lynne är svårt. De är väl precis som oss människor. Flis är världens goaste kisse, väldigt pysslig och påhittig. Nu när hon är lite äldre är hon ganska lugn, men ibland får hon stôlleryck och då kan hon jaga runt precis som om hon bara vore kattunge.

Om kattungar finns ett bra talesätt: Fullt ös->medvetslös, alltså bara två lägen
Har ni särat på mamman och ungarna nu eller? Var hon med under de tolv första veckorna, vilka är de viktigaste i en kattunges liv.
Att mammakatt har fått p-piller i så många år kan ju vara något som påverkat.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Mandra
2015-07-27 10:24
#6

Ja, p-pillren kan också ha påverkat.
Nä, vi har inte särat på dem än. Hon tolererar dem än och hon är ute mkt.
Vi tänker inte göra oss av med någon unge förrän de är kastrerade (alla tre är hanar), så hon får vara med dem så länge hon trivs med det tror jag. Det märks nog.
Jodå, fullt ös - medvetslös är det hela tiden. 😃
Fast jag vet inte om det har med deras extrema personligheter att göra. 😉
Vi har mkt miljögifter här och det kan påverka t ex humör. Finns stark koppling mellan miljögifter (bly tror jag) och ADHD t ex.
Vi tar ju hand om lite skadade katter sen 8 år tillbaks och även vilda och så, sen 5 år tillbaks. Så många som får plats, vilket är ca 4 stycken vuxna katter åt gången - då de måste ha separata rum (delvis). Oftast 3 olika ställen.
Vi har haft (har) 7 vuxna katter hittills (3 är döda) och av dem har 3 stycken lungproblem (1 av dem död), vilket också troligen beror på miljögifterna.
Det är ju en väldigt hög andel katter med just lungproblem (och hjärtbesvär). Själv har jag fått hjärtproblem av att bo här.

Annons:
Marinas Mix
2015-07-27 10:31
#7

Ja omgivningarna påverkar ju också och du verkar ha total koll på dem.
Mammakatt kommer absolut att visa när hon inte vill vara med sina ungar mer.
Jag var jourhem åt en katta, med två ungar för några år sedan och där hade jag möjligheten att se personligheterna hos ungar både ute och inne.
Den historian kan du läsa här:
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/51b05a40ce12c4086b00055a-hemlos-katt-vad-galler?participating-1

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: