Läst 68 ggr
Catlady91
2022-08-11, 20:01

Inför körkort på djur, NU!

Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Alltså jag blir så upprörd ibland när jag ser och hör hur folk behandlar sina djur!

Igår var jag till en kvinna som bor mitt inne i stan. Tisdag kväll hade två unga katter kommit in på deras gård, och gått in i deras hus. Upphittaren tyckte de var lite för små för att gå lösa ute, så de fick stanna över natten. Jag var dit igår för att kolla efter chip. Ingen av dom var idmärkt, och den ena var en hane. Och på honom hade pungkulorna ramlat ner på. Gissningsvis runt 5-6 månader gamla båda två.
Efter lite detektivarbete hittade uppfödaren ägaren. Hon bodde 20m bort, och hämtade sina katter.

Jag kontaktar ägaren, och ber henne att inte ha katterna som utekatter i den miljö hon bor i, då det finns så mycket faror för katterna. Men nej, hon tänker ha dom som utekatter. Det har hon haft i alla år. Jag ber henne kastrera, idmärka och registrera innan hon släpper ut dom igen. Ja, det är bokat till när de fyller 6 månader, får jag till svar.

På bilden ser ni området där katterna springer lösa. Inte en söker miljö för katter, tycker jag!

Sedan har vi nästa ärende. En person som inte ska ha katter. Miljön hos honom är aggressiv och otrygg, och båda katterna tar sig ut för att sedan inte vilja återvända. Men att bara åka dit och ta katterna går inte, då det är för riskfyllt pga ägaren.
Nu har vi en plan på dessa katter, så de kommer snart till trygghet.
Men vad talar för att denne person inte kommer skaffa nya katter?

Lagen om att inte låta fertila katter springa runt löst ute är ett steg i rätt riktning. Även lagen om att idmärka och ägarregistrera katterna. Men räcker det verkligen?

Nej! Vi måste få in något krav på något typ av intyg för att få skaffa djur, av alla slag! Där man kan bevisa att man har kunskap och förståelse för vad det innebär att äga detta djur, att man kan ge den det den behöver etc etc. Och en prövotid! Annars kommer vi få fler sådana här fall!

Kommer vi nånsin komma till det stadiet, där man måste ha någon form av intyg för att äga ett djur?
Jag hoppas det, för detta börjar bli ohållbart!
Och allt för många oskyldiga djur är de som blir utsatta.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
2022-08-11, 20:40

En förutsättning för kontroll över kattägare är att det går att kontrollera vilka katter som faktiskt finns. För att "ägarlämplighetsintyg" skulle kunna krävas måste alltså alla kattungefödslar registreras någonstans. Det är bara möjligt inom stambokförd avel eftersom det då även ligger i uppfödarens intresse att registrera den kull som föds. För att få stambokföra och sälja stambokförda kattungar kan man lägga till vilka krav som helst som måste följas - eftersom det ligger i uppfödarens eget intresse att inte bryta mot de reglerna (och därmed förlora möjligheten att stambokföra kullar).

Huskattkullar stambokförs inte och därmed finns det ingen möjlighet att kontrollera de huskattkullar som föds. Alla eventuella ansvars- och omsorgsregler är väldigt lätta för en huskattuppfödare att strunta i.

Det är huvudsakligen uppfödares, omplacerares och andra kattförmedlares ansvar att se till att olämpliga kattägare inte ges möjlighet att bli kattägare. Det funkar inte att skänka bort katter till vem som helst som "vill ha en katt" eller sälja till vem som helst som är villig att betala rätt antal tusenlappar. Det är FÖRE köp/överlåtelse man måste ta reda på om köparen är lämplig eller inte. När överlåtelse redan skett är det för sent att ångra sig.

Sajtvärd Katter iFokus

TccT
2022-08-11, 22:29

#0 Blir lite fundersam.
I ärende två skriver du att katterna vill inte hem när dom är ute men ändå finns dom hemma? Du skriver oxå att nu har ni en plan för dom så snart är dom i trygghet. Betyder planen att det nu finns beslut eller vad det heter att den personen inte får ha t ex katter? Annars blir det väl stöld om ni bara tar katterna även om det är det bästa för dom.

Upp till toppen