Annons:
Etikett15-tips
Läst 6561 ggr
Assasi
2013-11-24 22:11

Klösträd, viloplatser, fristäder..

Jag har en hel del funderingar på detta och självklart massor av idéer, de funderingarna fastnar på är hur ska jag få ihop detta?

Tänkte fixa något med rep 12mm, gjurtrör 150 mm ev något 200mm, skivor, som jag inte kommit fram till vad som kan vara bäst. Vill ha något som inte väger mycket men är stabilt. Inte bara för klösträdet utan även för "hyllor" från väggen som katterna kan komma åt, antingen via klättra eller ballansering. Sen tyger, Quiltvadd, vinkeljärn, skruvar. Sen för att det inte ska rasa fästen, det jag funderar på är ju hur jag ska undvika alla hål som inte blir så snyggt om man måste flytta eller liknande, byta ut ev. trasigt träd/plats.

Jag har ju som sagt tänkt ut allt men vill inte förstöra omgivningen allt för mycket, men ändå ge dem egna platser där de ska kunna vara ifrån oss, där vi inte stör dem om vi inte är tvungna.

Hur har ni löst dessa platser hos er för era katter utan att göra för stor åverkan på möbler, väggar?

Visa gärna bilder om ni har, eller berätta hur ni planlöste platserna som klösträd, viloplatser, fristäder!

Tacksam för alla svar!!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Annons:
[Hen]
2013-11-28 01:55
#1

puffar denna

OberonsMatte
2013-11-28 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har till största del utnyttjat de höga möbler jag har och med hjälp av t.ex. en lägre möbel eller klösmöber sett till att katterna har möjlighet att ta sig upp på dem. Här är några exempel:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-11-28 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
OberonsMatte
2013-11-28 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
OberonsMatte
2013-11-28 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan har jag en takhög klöspelare från Kattens No1 som tar minimal golvyta i anspråk och som man bara spänner fast mot taket utan skruvar eller hål:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-11-28 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Som gömställen och avskilda sovplatser fungerar transportburar bra, det gör även att katterna vänjer sig vid dessa och känner sig trygga i dem:

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Hen]
2013-11-28 13:13
#7

Kartonger funkar fint som gömställen/vilplatser. Jag har ibland tapetserat om kartonger med tapet/fint papper osv för att kunna ha dem framme utan att det ser så stökigt ut. (nu låter jag som värsta pedanten, det är jag inte och min katt har massor av kattgrejer framme jämt jag lovar :).

När det gäller vilplatser så tycker min katt mer om att ligga i/på en filt än i speciella kattbäddar. Hon har även en filt som ligger tvärs över en fåtölj (mellan armstöden) så att det bildas ett tak av filt och liksom en grotta under. Sen gillar hon att ligga och mysa bakom en soffkudde som jag ställer på lut mot soffans ryggstöd. Vanliga kattbäddar har hon också (från djuraffären) men dom väljer hon bort.

Så har hon även två träd, varav ett är hembyggt av en riktig stor gren och hyllor (fastsatt mot väggen)…

#2 till 6: Jättebra inspirationsbilder! Du lyckas ha det både snyggt och kattvänligt hemma. Tycker ibland att katternas möblemang kan ta över så till den milda grad att man knappt ser vilken stil människorna i hemmet har :) Smart att använda sina egna möbler.

jag använder också garderobstaken, men ska försöka skapa fler såna här platser.

OberonsMatte
2013-11-28 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En separat och flyttbar klöspelare placerad mitt i vardagsrummet är också väldigt enkel och populär klösvariant. Den syns till höger i bild, till vänster är Kattens No1 Rundetorn (med nedersta hyllplanet borttaget för bästa klösmöjlighet):

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-11-28 13:18
#9

#7 Haha, det där med soffkuddskojor känner jag igen! Ibland får jag knappt plats i soffan själv p.g.a. hänsyn till katternas kojor.😃

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-11-28 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Apropå vad man kan göra själv har jag gjort en mycket populär elementbädd av en gammal möbel som skulle slängas och ett fårskinn från Ikea:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-11-28 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En annan uppskattad lösning som jag måste tipsa om är att ställa en halvhög klösmöbel framför ett fönster. Det har jag i vardagsrummet och katterna älskar att ligga där på den högsta plattformen och spana på både människor och djur. Det är också en populär tillflyktsort när jag tar fram dammsugaren eller när de jagar varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
2013-11-29 11:43
#12

jätte bra bilder:)

[Hen]
2013-11-29 12:57
#13

Varför finns det inte snygga möbler för människa OCH katt att köpa? Så många kattägare har ju trångt + att kattmöbler i många fall är anskrämliga. Alltså jag menar möbler som tex är en vanlig bokhylla med katthus högst upp, eller en sideboard med inbyggt kattgömställe, eller bokhylla vars gavel är klädd i klösmatta så att den bara syns från sidan, eller en blompiedestal för blomkrukor med vilplats för katten mitt bland växterna.. Osv. Allt detta kan man fixa själv om man är händig såklart… Men jag har hittills bara sett en bänk/skänk med inbyggt utrymme för kattlåda (smart men tyvärr var möbeln inte min stil). :)

Annons:
OberonsMatte
2013-11-29 13:30
#14

#13 Ja, jag håller med dig, men det går ändå som sagt att få till vissa funktioner även med vanliga möbler om man bara väljer möbler och möblerar med katterna i åtanke.

En annan sak jag alltid tänker på är att välja soffa, säng och fåtöljer etc. på ben istället för på sockel. På så sätt blir även golvytan under möblerna tillgängliga och naturliga gömställen för katterna. Bor man litet är denna extra yta ett stort plus. Är något riktigt läskigt hemma hos mig försvinner katterna bums in under soffan, sängen eller fåtöljen. Där känner de sig helt oåtkomliga och trygga.

Genom att ha ordentliga ben på möblerna försvinner inte heller alla leksaker som katten leker med in genom glipan mellan golv och möbel.

Sajtvärd Katter iFokus

Assasi
2013-12-01 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Toppen inlägg ni ger mig!! 

Tack så mycket 👍

en lösning

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

aloizias
2014-03-11 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

I ett hörn står mitt kattens no 1 från kattkompaniet http://www.kattkompaniet.nu/klostrad--klosmobel/kattens-no-1-c-237-1.aspx

Djurälskaren87
2014-03-11 11:39
#17

Tycker tipset om att ha en högre möbel vid fönstret var bra:)

Clifftan
2014-03-13 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är en av våra lösningar då vi inte har några höga möbler i lägenheten och inte får göra hål i väggarna hur som helst.

Vår ena katt ligger nästan alltid och sover i det där skåpet medan vår andra katt, den som syns på bilden, helst bara rusar upp och ner för "trädet" i några minuter. 

Sen har vi även en stor hög fåtölj vid fönstret som båda katterna älskar att klättra, sova, spana och leka i. Vi har också försökt möblera lägenheten så katterna kan ta sig runt hela rummen utan att nudda golvet och det verkar också vara väldigt uppskattat.

gmyra
2014-03-14 20:40
#19

#13

http://www.home-reviews.com/the-best-sofa-with-a-tunnel-by-seungji-mun-for-your-cat

Nu tycker inte jag att den var så vacker, men rolig idé att spinna vidare på.

Bokhyllor:

http://2.bp.blogspot.com/-6X2nmjuknmk/UZIyCQdKh4I/AAAAAAAAATQ/9l6s2vqOcew/s1600/Cat-library-4x4-01.jpg

http://inthralld.com/2013/01/catcase-bookshelf-houses-cats-and-books/

Jag har fäst en klättervänlig matta på sidan av en hög hylla. Väldig användbar och utrymmessparande.

Men vissa grejer är ej så svåra att göra själv även om man är så händig. Blir antagligen betydligt billigare än att köpa också.. om det finns att köpa, som sagt.

Aristomus
2014-03-18 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Flyttbara pelare är ju jättebra då de som namnet antyder är flyttbara och kan flyttas efter behov. Själv tycker jag att " elementkorgar " är praktiska då de inte tar plats på golvet. De ger dessutom värme till frusna katter vintertid samt är lätta att klä om efter smak/inredning. Här ligger Ester i en sådan hängd på elementet framför akvariet, vilket liksom fönster är som katt-TV här hemma.

Annons:
CatchFatch
2014-03-18 14:52
#21

#20 Hur bra håller sådana? "/
Vi har en tjockis som jag tror skulle gilla detta men samtidigt är jag orolig över elementet, håller alla element för detta?  😇

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Aristomus
2014-03-18 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hmm.. håller gör de nog för de allra flesta element som sitter fast i väggen, även för tjockisar ;). Däremot kan de vara svåra att hänga på vissa element. Har blandad kompott av tjocklekar på elementen här hemma och den på bilden ovan passade inte på denna och vise versa, och som du ser är hängkorgarna utformade olika. Men håller gör det! Är dock inte helt insatt i hur element i riktiga nybyggen ser ut, men borde inte vara nåt problem. Korgarna är väldigt lätta.

Carmarino
2017-02-25 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Idag var det dags att införskaffa en ny klöspelare till katterna, för det var inte mycket kvar av den gamla. Är så trött på de pelare med rep, för repet håller inte särskilt länge, utan går av och lossnar från pelaren. Därför fick det bli en lite dyrare variant med sisal och fuskpäls.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-02-25 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Katterna är lite skeptiska, men jag tror att åtminstone en av dem har testat att klösa lite på den. Den andra har i alla fall hittat sovplatsen. Hon har annars inte varit mycket för att gå in i lådorna i de andra klöspelarna de haft, men den här passade tydligen henne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

molbojse
2017-03-09 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Så här har vi fixat höjder :) Hyllorna sitter uppe med två skruvar i väggen och där vi satt dom var det redan fula hål i tapeten så vi utnyttjade bara det. Katterna kan ta sig runt tre av fyra väggar utan att behöva sätta en tass i golvet :) De kan ta sig från den högsta hyllan till gardinstången bredvid bokhyllan (peppar, peppar att tjockiskatten inte lägger sig på den…).

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-09 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Här har det fixats lite gömmor. Där transportburen står ska det egentligen stå ett jättestort klösträd (som jag inte hämtat ut på posten än) men här kan de dra sig undan om de vill. Har ett litet klösträd vid sängen som har koja under men de ligger sällan där…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-09 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#27

Och lite olika liggplatser. Banankoartongerna skulle egentligen inte stå kvar men ena katten använde dom som säng för att de stod vid elementet så då kunde dom få stå kvar, haha.

Platsen på sista bilden är egentligen helt gömd bakom dörren så där har de möjlighet att dra sig undan lite också. Skokartongen står normalt i sängen så de har ännu en yta att ligga på.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: