Annons:
Etikett06-kattmat
Läst 2596 ggr
PinkKitty
2016-09-10 20:07

Kräsen katt vill inte äta kattmat

Hej!

Har världens sötaste lilla kattjej på ett och ett halvt år som på senare tiden äter väldigt lite. Först trodde jag att hon var sjuk och en kompis som är veterinär kom och tittade på henne men hon sade att allt var bra men att hon tror att katten har fått smak på finare mat.

För några veckor sedan så provade jag att ge henne (katten) lite köttbullar och det älskade hon men hon åt sitt vanliga torrfoder och sin blötmat men ända sedan en bekant tittade förbi i början veckan och vi beställde thaimat och vi inte orkade äta upp resten fick min katt äta upp resten av kycklingwoken och nu vill hon bara äta kyckling och kött för människor. När jag äter kyckling kommer hon fram eller snor kycklingbitar när jag tittar i mobilen eller bort.

Torrfodret rör hon inte och idag har jag inte gett henne någon kyckling eller kött och sett till att hon inte har kunnat sno en bit och hon har inte tagit mer än några tuggor av sitt torrfoder. Jag är rädd att hon kommer svälta eller bli undernärd. Ska jag lägga köttbitar i hennes torrfoder eller ska jag helt enkelt ge henne lite skinka så att hon får i sig något idag?

Hjälp snälla. Hon är min första katt och jag fick ta över henne för inte så länge sedan, hon är alltså adopterad.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-10 20:16
#1

Ge inget annat än hennes vanliga foder. Hon kommer äta när det behövs.

Katarina97
2016-09-10 20:18
#2

Att ge katter människomat är aldrig en bra idé just på grund av detta (och att det såklart inte innehåller allt en katt behöver och innehåller ämnen som den inte borde äta) 

Testa att ta bara några bitar i handen och se om hon äter då, eller lägg ut några bitar på golvet funkar också ibland. Blöta maten lite har funkat för min katt ibland när hon av olika anledningar haft dålig matlust. 

Om hon fortfarande vägrar äta skulle jag vänta lite. En katt skadas inte av att inte äta så mycket bara en dag och med största sannolikhet så äter hon torrfodret när hon blir tillräckligt hungrig och inser att hon inte får något annat. Om du fortsätter ge henne kött och annat så kommer hon definitivt inte äta torrfodret. 

I värsta fall om hon fortsätter vägra äta så får du byta till ett annat kattfoder, kanske blötmat eller BARF om hon vägrar all sorts torrfoder. Människomat kommer hon inte må bra av i längden. Men som sagt, med största sannolikhet så äter hon torrfodret när hon behöver.

Maria
2016-09-10 21:49
#3

Jag brukar koka kyckling till mina katter. Utan kryddor givetvis och de älskar det. framförallt Moritz som har lite tänder kvar. Jag kokar fisk emellanåt också till dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kim1980
2016-09-10 22:11
#4

Kvalitets foder så vill mina i alla fall inte ha min mat.. Men klart billigare mat så är det inte lustigt att katten hellre vill ha människors mat.. Själv kör jag hills i från vet . Den maten är det mindre risk. Med andra nakdelar som kan bli av fel mat. . I övrigt med minskad aptit har ofta en orsak.. Om man ska ge kött så ska det läsas på först så det blir anpassat . Som ris till hund ska det kokas en timme. Men på går det längre tid så skulle jag forska ta reda på orsaken.. Själv har jag erfarenhet är på läst . Lärt mig mycket under alla år jag har haft djur..

Volpes
2016-09-11 09:53
#5

#0 Jag skulle ha bytt ut torrfodret om jag var du och bara ge blötmat, Mjau eller Bozita, de är de två bästa på marknaden utan socker och spannmål. Hon verkar ju visa att hon gillar lite mer saftigare mat än torrt torrfoder. Katter behöver även ha vatten igenom sin mat vilket de inte får genom att äta torrfoder.

Att ge människomat kan vara väldigt dåligt då det innehåller saker som katter inte behöver eller kan till och med innehålla saker som är giftigt för katter, till exempel lök. Och skinka skulle jag absolut inte ge, det är aldeles för salt.

Bästakompis
2016-09-14 13:23
#6

Katter är både smarta och kräsna, de kan ge sig in i en fullt medveten maktkamp med husse/matte när de VET att det finns godare mat. Man får vara envis som man är mot barn som tjatar om glass. :) De svälter inte frivilligt.

Annons:
Therese
2016-09-14 16:45
#7

Om katten gillar kött kan du ju alltid testa att barfa, och köpa det färdigblandat t.ex mush vaisto cat. Tillagat med kryddor är inte bra för en katt.

[helga21]
2016-09-14 21:56
#8

Se upp för lök i maten då katter inte tål detta det är giftigt.

Travis D
2016-10-07 07:32
#9

Blanda torrfoder med blötfoder det hjälpte min Katt när hon inte åtta något annat än lyx Katt mat

[[eskils_]]
2016-11-16 21:14
#10

Lök och kryddor ska katter inte ha.

Silvestris
2016-12-09 09:27
#11

#1

Problemet med katter är att de ofta inte gör just det, äter när de behöver. Katter blir snabbt anorektiska och levern tar stryk väldigt snabbt. Därför ska man aldrig vänta ut en katt på det viset.

Wony
2016-12-21 17:01
#12

Jag skulle aldrig låta en katt svälta om den vägrar att äta. Precis som #11 säger, de blir snabbt anorektiska. Jag har själv sett två av mina katter snabbt bli riktigt dåliga när de vägrat äta (en pga inflammation i tarmen och en av okänd anledning, veterinären kunde inte komma fram till orsak, men hon mår prima sedan dess). Hos veterinär har dessa tillstånd klassats som akuta och krävt omfattande veterinärvård, bland annat (men inte begränsat till) röntgen, ultraljud, inläggning, vätskedropp, specialfoder etc, vilket drar iväg och är både kostsamt och dessutom jobbigt för katten.

Därför skulle jag aldrig vänta ut en katt på det viset, utan vill de bara äta t ex torrfoder, eller blötmat med sämre innehåll, eller kokt fisk eller vad det nu är, så ger jag hellre det och försöker locka över till bra mat igen, än att riskera att få en akut sjuk katt. Visst kan man försöka en stund, men om det går lång tid kan det tyvärr gå riktigt illa.

[Forest]
2017-01-15 19:12
#13

Har inte sett vad det är för kattmat ni ger katten? Sen kan man ge katten råkost eller lagad man men då bör man även vara ganska kunnig så katten får i sig allt den verkligen behöver.  

Dotterns katt vägrar äta råkost, eller goda bitar av kokt kyckling. Han tål inte fisk så det är bara vissa foder han kan äta men vägrar äta mjukmat från mjau-bonzita tyvärr men Whiskas fiskfria sorter i såser gillar han. Sen har jag haft katter som vägrat äta såsiga mjukmat eller mat i gele :P Mitt tips är väl köp andra sorter på mat, ofta kan man få prov-påsar på torrfoder men mjukmat ska vara det bättre o ge sin katt än torrfoder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: