Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 619 ggr
Tettelush
11/9/16, 5:50 PM

Stödhemskatt - hur bete mig?

Jag har precis blivit stödhem för en katthona via ett katthem. Hon gömmer sig under sängen och har inte ätit, druckit eller gått på toaletten på ett dygn. Jag är har läst massor och inser att hon nog kommer barrikadera sig där ganska länge. Men när ska jag börja bli orolig ifall hon fortfarande inte äter, dricker eller går på lådan? Och hur ska jag vänja henne vid mig? Jag fick klappa henne igår och hon spann. Men nu nu vill hon helst komma så långt bort från mig som möjligt. Förmedlaren sa att jag ska fortsätta närma mig henne, men jag är rädd att hon ska känna sig jagad och trängd. Hon är väldigt passiv. Hon har krage från sterilisering sedan ca en vecka tillbaka. Har förstått att hon kan bli deppig av den också. Men vågar inte jaga henne för att ta bort den. Försökt muta med godis, favoritblötmaten osv. Hon nosar inte ens. Tacksam för svar!

Annons:
Aleya
11/9/16, 5:53 PM
#1

Låt henne vara då ensam i det rummet. Ställ lådan, mat och vatten där. Så har jag varit tvungen att göra vissa gånger med katter att dom får ha dörren öppen till rummet men att man låter dom ändå får vara ifred i ett rum där dom känner sig trygg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tettelush
11/9/16, 6:08 PM
#2

#1 problemet är att jag bor i en etta på 30 kvadrat. Finns ingenstans hon kan vara ifred helt och hållet.

Aleya
11/9/16, 6:23 PM
#3

#2 då var det värre. Men ställ låda och mat under sängen då?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tettelush
11/9/16, 6:37 PM
#4

#3 Redan gjort :) Kom dock precis på henne att äta pyttelite våtfoder. Hallelujah!

Upp till toppen
Annons: