05. Huskatter iFokus

Avla på Katt?

2017-01-25 07:55 #0 av: Björne33

Okey, Jag tänker provocera(med 2 saker, så jag startar 2 trådar) och jag kan bara hoppas på att ni kan fundera lite på det jag säger innan ni går i taket. Innan jag börjar vill jag ha sagt att jag tycker att okontrollerat ”ynglande ” av kattungar är fruktansvärt både för kattmamma, yngel och för samhället.  Jag känner fysiskt varje gång jag stöter på en missköt katt.

Det pratas mycket om att inte avla på huskatter, men ni glömmer att man kan säga precis tvärtom också:

Avla inte fram raskatter! Att avla fram raskatter är ett sätt att förstöra det fina med katter. Katterna riskerar genetiska sjukdomar, lägre medelålder, Psykiska och fysiska besvär. En del av ”kattens” specifika natur försvinner i förlängningen.  Nej, ENDAST huskatter borde få föröka sig;-). Ju bredare  genetiska sammansättning, ju friskare djur (gäller hundar, vargar, människor, ja ALLT levande)

Höj statusen på katten istället. Kräv skatt! Kräv registrering! Ta ut avgifter för kattungar! Pengar talar alltid…

Anmäl
2017-01-25 08:01 #1 av: Gronstedt

Det är en vanlig tro att "huskatter" skulle vara "friskare" genom något slags genetisk magi, men det stämmer inte. Det är också en vanlig tro att personer som är emot okontrollerad buskavel är emot huskattavel, men det stämmer inte heller. 

Däremot bör all avel ske på friska, mentalt stabila. väl kända individer, med känd härstamning och som genomgått prover avseende kända fysiska defekter. Det gäller oavsett ras eller ingen ras.

Anmäl
2017-01-25 08:35 #2 av: Björne33

Det är själva grejen med avel av ras, att man avlar på ett begränsat antal individer för att få fram just de egenskaper man är ute efter. Det är själva grejen med avel, all avel. Man begränsar det genetiska urvalet. Ju längre aveln har pågått desto större utbud av individer finns naturligtvis, men det GENETISKA utbudet hos rasen är fortfarande begränsat.  Det är orsaken till att också hundar har specifika rasrelaterade sjukdomar, som höftproblem, andningsproblem osv.  Samma svårigheter finns i naturen, t ex bland Sveriges vargar, som har ett för litet genetiskt utbud.

När det gäller avel av katt så  har den bara pågått sedan början av 1900 talet, i alla fall i organiserad form. Många raser har avlats fram med utgångspunkt för en enda individ (man parar pappa med barn, därefter farfar med dessa barn och därefter farfarsfar med dessa barn, (Samma katt är alltså, pappa, farfar och farfarsfar...)

Anmäl
2017-01-25 08:39 #3 av: Gronstedt

#2: Jag tror att du har en ganska oklar bild av hur genomtänkt avel faktiskt går till. Skilj gärna på historiska avarter och faktisk nutida avel bland ansvarstagande uppfödare.

Anmäl
2017-01-29 16:20 #4 av: molbojse

Förutom de uppenbara anledningarna till att absolut inte avla på huskatter (finns för många, för låg status osv) så går det inte att kartlägga genetiska sjukdomar på huskatter då de inte har någon stamtavla. Du har ingen aning om vad dina katter bär på för genetiska sjukdomar/defekter eller vad som kanske hoppat över en generation och sen blommar ut fullskaligt hos kattungen. Du vet heller inte hur nära besläktade de två katter du parar är, vilket innebär inavel. Inavel är dessväre godkänt i avel, så länge det inte är direkt besläktat (mamma-son/pappa-dotter/bror-syster). Dvs, du kan para morfar med barnbarn samt kusiner. Å andra sidan kan du inte se på en katt om den har några defekter alla gånger. Har den hjärtfel? Olagligt att avla på. Har den hjärtmask? Bär den på sjukdomar? FIP/FeLV? Vad har föräldrarna för blodgrupp, osv.

En katt som deltar i seriös och kontrollerad avel (vilket ALLA registrerade raskattsuppfödare gör) så görs det undersökningar av både fysik invändigt och utvändigt samt kontrollerar temperament och mentalitet. En lättstressad katt avlas inte på av seriösa uppfödare, då den kan nedärva stissigheten till sina ungar som sen blir lättstressade och därmed ett sämre temperament.

Då huskatten är en typisk "gratiskatt" så är det ingen som genomför alla de tester som krävs vid raskattavel då dessa tester kan kosta bortåt 10.000 beroende på vilken ras det handlar om. Uppfödare går back tusentals kronor per kull, pga kostnaden för alla tester. En huskattägare gör inte dessa tester och ingen köper en huskatt för 10.000-12.000 som en raskatt kostar. Någon som är intresserad av avel och vill bibehålla specifika linjer eller rasdrag ägnar sig åt seriös uppfödning av raskatt istället, då det går att spåra flera generationer bakåt vad det är för katt man håller i. Det går inte med huskatter och därför bör de inte avlas på alls.

Anmäl
2017-01-29 17:52 #5 av: vendelay

Jag är emot all avel men för kattens skull är det såklart bättre att avla fram friska individer snarare än de som riskerar att bli sjuka. Raskatter har stamtavlor och det går att spåra sjukdomar långt tillbaka. Med en huskatt kan du inte det - du riskerar att föra alla möjliga slags genetiska missbildningar och sjukdomar vidare.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-29 23:53 #6 av: PeterTM

Det är mycket lätt att få uppfattningen i den här gruppen att man borde utrota huskatten som företeelse helt och hållet. Det framstår tydligt som att alla människor som tar ungar på huskatt är idioter som borde kriminaliseras och att alla som eventuellt skulle vilja ha en huskattunge är en lika stor idiot som främjar avel på huskatter.

Jag betraktar detta som rena Gestapofasoner. Så länge katter tas om hand, registreras, vaccineras och kastreras om de inte ska ingå i avel, finns inget att bråka om, då spelar det ingen roll vad för slags katt det handlar om. 

Ta istället itu med alla som skaffar sommarkatt, eller alla som bara struntar i att ta ansvar för sina katter. Höj kattens status till att motsvara hundens och lagstifta mot de missförhållanden katter får utstå.

Anmäl
2017-01-30 08:43 #7 av: Gronstedt

#6: Hur i all världen får du ihop den där bisarra tiraden? 

Det är ingen konst alls att bedriva ansvarstagande avel på huskatter. Det är bara att sätta igång att gen- och blodgruppstesta några tusen huskatter från vitt skilda grupper och utföra prover för alla vanligt förekommande ärftliga sjukdomar och defekter. Efter några generationer av kontrollerade parningar har man ett rimligt underlag för att kunna avgöra vilka linjer som kan ge sunda individer. Rimligen bör man naturligtvis också föra bok över vilka egenskaper som ärvs och hur, ifall man vill satsa på prestationsavel.

Att släppa ut sin honkatt i förhoppningen att den blir påsatt av någon förbipasserande och klämmer ur sig gulliga ungar är däremot oansvarigt.

Anmäl
2017-01-30 17:18 #8 av: PeterTM

#7 Genom min mycket korta men högst upprörande erfarenhet på den här sidan.

Anmäl
2017-01-30 18:53 #9 av: Gronstedt

#8: Att du är högst upprörd är tydligt, men inget av det du påstår dig uppröras av har skrivits här, vad jag kunnat se. 

Anmäl
2017-01-30 21:27 #10 av: Silvestris

Jag ser att du inte är särskilt insatt i hur modern kattavel bedrivs (i Sverige iaf). Det är sant att många raser skapades med alldeles för få individer eller att de har genomgått genetiska flaskhalsar t.ex. under andra världskriget när folk i Europa hade annat än raskattavel att tänka på.

Vad vi gör idag inom t.ex. min ras är att regelbundet para ut med andra raser för att säkra den genetiska variationen. Inom de s k naturraserna tar man in noviser (huskatter) från ursprungsområdena av samma anledning.

Bedrivs seriös huskattavel om ni vill, men seriös avel innebär stambokföring så att man kan spåra släktskap och sjukdomar. Alla sjukdomar nedärvs inte recessivt och är således inte enbart ett resultat av inavel. HCM och PKD1 är exempel på dominant ärftliga sjukdomar som förekommer även bland huskatter. Sjukdomssymptom kan uppträda när katten är 6-7 år gammal (eller äldre) vilket innebär att de ofta har hunnit få sina avkommor. Om man testar sina avelskatter för dessa sjukdomar upptäcker man det i tid och kan ta katterna ur avel. Detta sker dock i princip aldrig vid huskattavel. 

En seriös uppfödare bedriver kontrollerad avel hela vägen. Det handlar inte bara om att vaccinera, veterinärbesikta och ID-märka.

Anmäl
2017-01-30 22:16 #11 av: vendelay

#10 Mycket bra skrivet!

Det Silvestris skriver är anledningen till att huskattsavel inte borde existera. Det går inte att ha en seriös avel utan att veta om vilka sjukdomar och problem djuren kan få i framtiden.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-30 23:20 #12 av: PeterTM

#9 Då har du missat tråden jag skrev för ett par veckor sedan.

#11 Det där köper jag inte alls. Jag anser att det bara är att titta på hundaveln som, trots att det förekommer mycket blandrashundar som kanske inte når upp till samma standard, har en lång historia av seriös avel. Likväl är många raser behäftade med allvarliga sjukdomar. 

Det finns ingen som helst anledning att tro att bara för att man utrotar bondkatten/huskatten, att framavlade raskatter kommer att vara mindre benägna att få sjukdomar. Jag skulle säga tvärtom, riskerna är större, särskilt som det nästan alltid nånstans i bakgrunden är pengar som styr.

Min uppfattning är att så snart man tar ett djur från det vilda till ett bekvämt liv utan strapatser och umbäranden, kommer djuret som art att behäftas med välfärdssjukdomar, de blir generellt sett mindre motståndskraftiga och allmänt mindre livskraftiga än sina vilda kusiner. Ändå är katter pga sin egensinniga natur, mindre benägen att drabbas såpass hårt som exempelvis hundar, eftersom hundarna kommer att i högre grad leva det liv husse och/eller matte gör.

Anmäl
2017-01-30 23:31 #13 av: Silvestris

Fast nu är ju inte huskatter raskatternas vilda kusiner. Huskatter och raskatter är tamkatter. Det är inte avel på vildkatter som diskuteras.

Och det går inte att jämföra hundaveln med kattaveln. Hundavel har bedrivits mycket längre än kattavel så de har hunnit göra mycket mer fel än vi har inom kattaveln. Vi kan lära av deras misstag. Det finns över 400 olika hundraser, vi har inte i närheten så många kattraser.

Ska vi ha sällskapsdjur är det vårt ansvar att se till att de har temperament som passar för det och att de är friska. Det lynne som gynnar katter "i det vilda" är inte nödvändigtvis ett lynne som uppskattas hos sällskapskatter... Då krävs kontrollerad avel. Sedan får du avla kontrollerat på huskatter om du vill det, men genom åren har jag märkt att det ofta är mycket snack och lite hockey bland huskattuppfödarna. 

(15 år med idel friska raskatter.)

Anmäl
2017-01-30 23:47 #14 av: PeterTM

#13 Det menar jag inte heller, jag menar att många huskatter lever ett helt annat sorts liv än vad många raskatter gör.

Jag har levt med huskatter hela livet, den längsta tid jag har varit utan katt är den tid som gått sedan september när vi blev tvungna att ta bort vår gamla katta, tills nu när vi bokat nya kattungar. Jag har aldrig tagit ungar på någon katt som varit mitt ansvar, men mina föräldrar hade ju ladugårdskatt och då hände det någon gång att det blev en kull ungar. Det skedde sällan, för vi hade mer än två km genom skogen till närmaste granne på den tiden.

Totalt blir det alltså 62 år med huskatter. Ingen har blivit allvarligt sjuk förrän de senaste tre, som blev sjuka på gamla dar, två i akut njursvikt och en drabbades av höftledsförlamning.

#9 Kanske ska jag lägga en liten passning här till Gronstedt om det där jag nämnde tidigare …

Anmäl
2017-01-31 07:00 #15 av: Rhonda

#14 Det är likadant här Peter. Vi har haft bondkatter i många år. Allihopa har blivit steriliserade, kastrerade o vaccinerade. Ingen av dem har blivit sjuk förutom på gamla dagar. Vi älskar bondkatter. 

Vi hade en som var hälften norskskogkatt o hälften bondkatt - han var så gullig. Han såg ut som en liten norskskogkatt. Honom betalade vi för. 

Visst skulle vi ha velat ha en renrasig norskskogkatt men vi har inte råd att köpa raskatter. Allt är relativt . 

Anmäl
2017-01-31 11:08 #16 av: Gronstedt

#12: Länka gärna till påståendet att personer som avlar på huskatter "borde kriminaliseras", för det har jag definitivt missat.

#14: Ett skäl till att vuxna huskatter kan vara relativt friska är att många av defekta ungar dör in utero eller som mycket små. Det betyder inte att defekter inte förekommer. 

Inte heller är en persons erfarenhet av huskatter ett särskilt brett statistiskt underlag, i synnerhet inte om personen i fråga inte har ägnat sig åt avel (för då är det inget statistiskt underlag alls). 

Dina formuleringar tyder på att du haft en katt i taget, efter varandra. Hur många katter hinner man då med på 62 år - 6? 10? Om 3 av dem drabbades av sjukdom, så är det alltså någonstans mellan hälften och en knapp tredjedel.  Och om det var fler än 6-10 stycken, så kan de inte ha levat länge. 

Men jag kanske missförstår och du har haft många katter samtidigt.

Anmäl
2017-01-31 16:20 #17 av: PeterTM

#16 Nu övertolkar du. Du måste ju se i mitt sätt att skriva att det är personliga uppfattningar jag fått av att vistas på den här sidan. Den tråd jag syftar på är låst för ytterligare inlägg på min begäran, men den ligger kvar i listen uppe till vänster. Du ser den lätt eftersom det är den enda tråd jag postat här.

#14 Ja, men då kan man egentligen utgå ifrån att huskatter generellt sett är friskare än raskatter eftersom där dör inga, man försöker "fixa" alla eftersom det handlar om pengar. Jag tänker inte länka nu heller, jag menar bara med detta något cyniska betraktelsesätt att det finns fler förklaringar än en enda i den här frågan.

Nej vi har oftast haft flera än en, men den sensate var en ensam hittekatt som vi hade i 12 år. Mitt uttryck här var mer en jämförelse med #13's yttrande, du kan väl ställa samma frågeställning där. Du jobbar just nu hårt på att ytterligare cementera mitt intryck av den här sidan - säg ingenting här för du blir kapad jäms med fotlederna!

Anmäl
2017-01-31 16:24 #18 av: Silvestris

Handlar raskatter om pengar? Hur menar du?

Anmäl
2017-01-31 17:30 #19 av: PeterTM

#18 Jag menar precis vad jag säger. De som avlar på raskatter tar bra betalt, så även om de har ett genuint intresse för katter i allmänhet och den/de raser de avlar på i synnerhet, går det inte att sticka under stol med att det rör sig om stora pengar.

Den uppfödare vi köpte vår kattunge av nu, tar fyra-fem kullar per år på sina katter, i snitt fem ungar per kull, 9000 per kattunge. Min uppfattning är att man inte gärna vill ha avbräck i form av osäljbara kattungar, om det går att "fixa till" dem så gör man det, trots vad det kan medföra för framtida generationer. Bland bonkatter sker inte det, för som Gronstedt så bra uttryckte det: " defekta ungar dör in utero eller som mycket små".

Detta är också ett mycket bra skäl för att bondkatten som företeelse är viktig. Precis som Rhonda säger i #15, finns det kanske inte pengar att betala för en raskatt och då kan man som kattälskande person inte få någon katt alls. Jag skulle aldrig ha råd med en raskatt, men jag vill ju ha en eller två katter. Som tur är har jag en välbetald fru som har råd.

Anmäl
2017-01-31 18:20 #20 av: Silvestris

Vi som föder upp katter tar bra betalt ja, men vi lägger ut enorma summor på våra katter också. Har du någon uppfattning om vad t.ex. alla hälsotester kostar? Avelsförsäkringar? Utställningar? Vaccinationer, veterinärbesiktning, registrering och ID-märkning av kattungar är små summor i det stora hela. När jag behandlar en sjuk kattunge har det ingenting att göra med att jag vill ha pengar. Det handlar om omsorg och känslor för individen. Dessutom är veterinärvård dyr idag, en kattunge som kräver mycket veterinärvård kommer det aldrig löna sig rent ekonomiskt att rädda. Det mest ekonomiska är ofta att cut your losses dvs. avliva kattungen. Handlar det om en antibiotikakur, sure, då är det inga stora summor det handlar om men det är ju inte för att få ut pengar vi behandlar sjuka kattungar. Om uppfödarna sedan är kloka med sina avelsurval för man självklart inte vidare en kattunge som har varit sjuk i avel. Man är dessutom väldigt noga med att spåra och se om det finns ärftlighet bakom problem, något vi kan göra tack vare stambokföring. Då kan man ibland se ärftlighet och utesluta de linjerna ur avel. 

Och många huskattungar dör ju helt i onödan. De dör dessutom en plågsam död när ägarna inte ens bekostar (huskattuppfödare kan också tänka på pengar, tyvärr ofta i termer om att inte lägga ut så mycket pengar på katterna) dem en avlivning. En luftvägsinfektion som en kattunge så lätt drabbas av (de föds nästan helt utan ett immunförsvar) botas lätt och snabbt med antibiotika. Istället låter man dessa kattungar "tyna bort". Det är ett plågsamt sätt att dö på. De dör slutligen av lunginflammation. Kattungar som "tynar bort" för att mamman och pappan hade olika blodgrupper, då dör kattungarna när de röda blodkropparna förstörs. De kissar blod, de får syrebrist och levern sviktar. Det är inte heller en mysig död. Lätt avhjälpt genom att blodgruppera sina avelskatter. 

Det naturliga urvalet är varken optimalt eller romantiskt och alla djurägare är skyldiga att tänka på djurens välfärd. Det är olagligt att avla på individer som bär på skadliga defekter och det är olagligt att inte ge sina djur (även små kattungar) nödvändig veterinärvård (alternativt avlivning).

Att ha djur är ingen rättighet. Har man inte råd så har man inte råd men inköpet är ju den lilla summan om man slår ut det på kattens hela liv. Mat, försäkring, sand, vaccinationer, veterinärvård osv. Sedan finns det ofta vuxna omplaceringar som säljs till lägre pris eller möjlighet att vara fodervärd (man betalar ingenting för katten).

Min första katt, en huskatt, är den dyraste katt jag har haft trots att han var gratis i inköp. Han kostade genom sitt 19-åriga liv åtskilliga tiostusentalet kronor. 50000 kr om jag räkna lite snabbt.

Anmäl
2017-01-31 20:13 #21 av: [[pimey]]

Jag tjänar inte ett skit på min avel, det gör INGEN seriös uppfödare. I förra kullen blev en så sjuk att det gick på flera tusen att behandla henne. Vi har stora utgifter på vårt intresse och jsg har sedan jag börjat inte gått en krona plus. Jag vill få fram friska individer och jag brinner för att bevaramin ras

Anmäl
2017-01-31 20:13 #22 av: [[pimey]]

Jag tjänar inte ett skit på min avel, det gör INGEN seriös uppfödare. I förra kullen blev en så sjuk att det gick på flera tusen att behandla henne. Vi har stora utgifter på vårt intresse och jsg har sedan jag börjat inte gått en krona plus. Jag vill få fram friska individer och jag brinner för att bevaramin ras

Anmäl
2017-01-31 20:17 #23 av: [[pimey]]

Det är tack vare oss seriösa uppfödare som att vi har fått dom tester som finns idag inom veterinärvården och det är tack vare oss som det nu finns bra regler kring katthållning. Inte oseriösa uppfödare utan hängivna seriösa uppfödare som drivit igenom allt för att katter ska få det bättre. Inte var det buskavlare som fick Jordbruksverket att höja flyttåldern till 12 v istället för 8 v som innan, det var vi. Än idag trots lag så säljes kattungar under 12 v och 99% VET att det är olagligt men skiter i vilket.

Anmäl
2017-01-31 20:18 #24 av: vendelay

De som främst tjänar pengar på kattuppfödning är ju faktiskt de som föder upp huskatter och säljer de som "50 % ragdoll!!!" osv. De seriösa uppfödarna tjänar generellt inget eller väldigt lite för extremt mycket jobb.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-31 20:20 #25 av: [[pimey]]

Ja att sälja 100% utan stamtavla för 9000 kr och katten är endast avmaskad. Där har du dom som tjänar pengar på att lura folk

Anmäl
2017-01-31 22:23 #26 av: PeterTM

Jag har inte tillräcklig information om detta med uppfödning av raskatter ser jag nu och jag ber om ursäkt för att jag trampat på ömma tår. Jag föder upp kungssnokar och även om de är försäkrade, behöver jag inte åka på utställningar.

Dock tycker jag fortfarande att om jag vill ha en katt och kan få en huskatt/bondkatt via ett katthem för 2000 som är en summa som till och med jag kan nå över, så tycker jag att det är bra att den möjligheten finns för alla som jag som inte har råd att köpa en raskatt. 

Det spelar mycket liten roll om den kostnaden för en raskattunge motsvarar kostnaden för uppfödaren eller inte när man inte kan komma upp till den summan på något vis. Även om det inte är dyrt, så är det mycket pengar.

De huskattägare som säljer dyrt tror jag inte är särskilt framgångsrika, de flesta människor ser igenom såna bluffmakare. De jag har sett säljer sina kattungar för mellan 500 och 800 kr och de flesta verkar seriösa och sköter det hela ungefär på samma sätt som andra uppfödare. 

Anmäl
2017-01-31 22:35 #27 av: vendelay

#26 Men bullshit. Gå in på Blocket och se vad folk tar för huskatter (som de påstår är hälften ragdoll eller hel perser utan stamtavla).

Jag sökte lite fort och fick bland annat upp en ragdoll/perser (alltså en huskatt) för 3000 kr, ragdollungar utan stamtavla (alltså HUSKATTER) för nästan 6000 kr vardera, en huskatt för 1000 kr.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-01-31 22:50 #28 av: PeterTM

#27 Nu är du där igen med det fantastiskt trevliga bemötandet som gör att det är så härligt att vistas på den här sidan. Vilar huvudet i handen

Varför ska man bry som om såna annonser? Då kan man lika gärna lägga pengarna på en kattunge från en seriös uppfödare. Jag har ju redan sagt att jag inte tittat efter såna annonser och jag tror heller inte de som håller på med det där är särskilt framgångsrika. 

Jag har bara ägnat mig åt att titta på annonser på huskatter som inte är av den karaktären och de annonserna har stängts ner efter ett par timmar för att kattungarna sålts direkt.

Anmäl
2017-02-01 00:21 #29 av: flis

Jag tycker att alla katter ska kosta, raskatterna gör det redan men även huskatter ska säljas till högre pris. Katthemmen får knappt tillbaka det de lagt ut på sina katter. Man får prioritera  katten framför något annat. 

Jag skulle inte vilja vara utan min raskatter men de har alla dåligt immunförsvar. Kunna spåra sjukdomar bakåt  fungerar inte. Det man vet är att katten inte hade några synliga fel när den parades men vem vet vad som händer senare i livet. Tror inte många uppfödare har koll bakåt när det gäller sjukdomar. Alla katter skulle registreras i ett veterinärregister där man har en möjlighet att få se sin katts bakgrund. Jag skulle vilje veta ålder vid dödsfall, vilka sjukdomar som finns. 

Anmäl
2017-02-01 06:25 #30 av: [[pimey]]

Ursäkta dåligt immunförsvar? Mina och många av mina uppfödarvänners katter är friska och starka och nej det spelar ingen roll hur mycket vi testar så kan ju såklart en katt bli sjuk men vi har gjort det vi har kunnat för att ärftliga och nuvarande sjukdomar inte ska kunna gå vidare dvs gett kattungarna en optimal chans. Det är fortfarande en katt vi pratar om, ett levande väsen som kan bli sjuk men det betyder INTE att det är rasbundet. jag har full koll på vad som finns bak i mina led på katterna så dra inte uppfödare över en kam och säg att de inte vet. Finns dom som avlat på "sina linjer" mer än 15 år och de känner mycket väl till linjerna

Anmäl
2017-02-01 06:28 #31 av: [[pimey]]

Huskatten är inte friskare än någon annan men har betydligt sämre förutsättningar då ingen förälder testas innan parning. Tex Vet inte hur många gånger jag hört, läst eller sett en kull dött pga blodgruppskrock där mamman haft fel blodgrupp och dör då de diar från sin mamma. Folk står som förundrade när det finns bravo h vettig information om att läsa om just detta

Anmäl
2017-02-01 07:31 #32 av: Silvestris

Man släpper ju inte en katt helt bara för att den har flyttat. Man följer upp och kollar att allt går bra och man är noga med arr förklara hur viktigt det är att höra av sig om katten blur sjuk. Jag upplever att de som köper katt av mig förstår det och faktiskt kontaktar mig, oavsett problemets art.

Anmäl
2017-02-01 10:49 #33 av: Gronstedt

#19: Att defekta kattungar dör in utero eller som små betyder inte att generna som orsakat defekterna försvinner ur stammen. De döda ungarnas föräldrar och syskon bär och sprider dem fortfarande.

#28: Varför man ska titta på sådana annonser? För att kunna bemöta dem med information om det olämpliga i den avel som ligger bakom dem.

Anmäl
2017-02-01 10:55 #34 av: Silvestris

Ett exempel på det är manx-anlaget som orsakar svanslöshet. I dubbel uppsättning orsakar det fosterdöd. I enkel uppsättning katter utan svansar som kan drabbas av ryggmärgsbråck, analinkontinens, tarmframfall mm. Nedärvs dominant så t.ex. har kortsvansade katter med "bara" analinkontinens inga problem att överleva och reproducera sig. Samt de som inte drabbas av några problem då.

Anmäl
2017-02-01 17:31 #35 av: vendelay

#28 Jag förstår att jag låter / lät otrevlig men det är ju helt enkelt för att så många påståenden är ren lögn, okunskap eller gissningar från dig. Det gör mig så irriterad. Du har en hel tråd med människor här som förklarar varför du inte ska avla på huskatter och ändå fortsätter du med dessa konstiga påhitt.

Och som #33 säger, du ska titta på de annonserna för det är verkligheten. Det är de som tjänar pengar, de som säljer huskatter. 

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-02-01 18:31 #36 av: ApanAnn

Visst, bara för att det står ett pris i en annons behöver kattungen inte bli såld, men om ingen någonsin fick sälja sina huskatter dyrare pga påstådda rasblandningar så skulle inte så många försöka. Tyvärr fungerar det, för de flesta ser en söt kattunge och vet inte vad som ska ingå vid kattköp.

Anmäl
2017-02-01 18:55 #37 av: [[pimey]]

36# kattungarna blir sålda då många bär på okunskap och det ut yttrar säljarna genom att hitta på en massa saker som tex:
"Stamtavlor behöver man bara för att ställa ut"
"Katten har ingen stamtavla då jag inte är med i någon kattklubb"
"vill du ha en stamtavla kan du plocka ut den själv när du vill"

Det finns till och med folk som skriver egna stamtavlor och gör förfalskningar!

Jag har under mina år som uppfödare pratat med folk som blivit lurade, de har kontaktat mig och undrat om det säljaren sagt stämmer och varje gång när jag berättar hur det ska gå till så blir de ledsna för att de blivit lurade. Minst 1-2 samtal i månaden får man angående detta. Visst man tycker att folk ska läsa på innan de skaffar katt men folk är godtrogna och säljarna använder fula knep som dessutom låter trovärdiga. Så jsg skyller mest på säljarna som inte bryr sig om katterna, dess hälsa och människorna de lurar! De gör allt för pengar!

Anmäl
2017-02-10 13:07 #38 av: Calcifer

För det första finns det en omättad marknad för många raskatter, där det gäller att vara väldigt tidigt ute och stå på intresselistor långt innan en kull ens är född för att man ska få en katt. Huskattsmarknaden är mättad för länge, länge sen. 

Sen att påstå att folk inte tjänar pengar på att marknadsföra sina huskatter som "50% ragdoll" eller liknande är naivt. Det gör de, varför skulle de annars göra det? Är man inte insatt är det dessutom många som tror att "oj, ja, nu har katten ingen stamtavla men säljaren säger ju att den är 100% skogskatt (vilket det inte heter, bort med s:et) då måste det vara en fin raskatt" när sanningen är att oavsett vilka gener den har - finns det ingen stamtavla räknas den som huskatt punkt och slut och då ska man inte stötta den aveln genom att betala många tusenlappar för en kattunge som är "avmaskad två gånger" och ingenting annat. 

Seriösa rasuppfödare tjänar inte någon förmögenhet. Visst att de med en kull kan gå på plus, men med nästa kan de gå med stort minus, så om man slår ut det under en uppfödares "karriär" brukar det vara ungefär plus/minus noll. 

Ja det finns vissa raskatter där man avlat på "fel" sätt, där deras hälsa inte är lika bra som den tidigare varit för att man avlat på utseende. Men på det stora hela finns det inte ett uns med forskning som stöder att huskatter generellt skulle vara friskare. Skillnaden är att man brukar upptäcka diverse sjukdomar och fel hos raskatter eftersom de hälsotestas flera generationer bakåt, medan huskatter kan ha genetiska fel som de för vidare utan att man någonsin får reda på det eftersom ingen grundlig undersökning görs.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.