Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 825 ggr
[Rhonda]
2017-02-02 08:53

Katthemmet Kompis, Nybro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var min gubbe o jag på Katthemmet Kompis här i Nybro (det som brann ner 1 jan 2010) o tittade efter en ny kisse.

Marita som driver hemmet är fortfarande väldigt traumatiserad efter branden plus att hon har cancer och är väldigt trött. Hon får hjälp av sin man (som annars jobbar heltid) och 2st voluntärer.  Hon har två katter som överlevde branden o som nu mår bra.

Jag märkte att det fanns väldigt många helsvarta katter där (vår Sara som vi hämtade därifrån jan 2012 är helsvart). Marita sade att ingen vill ha svarta katter. Det förstår inte jag. Alla katter är gulliga tycker vi oavsett hur de ser ut. 

Marita är så jättebra på att koppla ihop katter o nya ägare. Hon känner alla sina katter. Den som hon tyckte skulle passa oss är en 2-årig randig bondkatt hona. Vi har innätad balkong med hög sittplats.

Annons:
Maria
2017-02-02 09:42
#1

Jag adopterade en helsvart katt för drygt 3 år sedan och vi valde den svarta bara för att jag hört att de var minst eftertraktade. Han är sååå go❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2017-02-02 10:27
#2

Hur gammal var den då Maria?

Vi tog ingen svart katt denna gång pga att vi ville ha en katt som är yngre än vår Sara.

Maria
2017-02-02 10:34
#3

Han var ungefär ett halvår. Man gissade att han var född under juni samma år och vi fick hem honom i december.

Här kommer en länk om honom.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/52adbe8dce12c43a6500063f-lakritz-har-kommit?participating-3

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2017-02-02 10:40
#4

Jag glömde skriva att vår Sara var 5½ månader gammal när vi fick henne från katthemmet.

Maria
2017-02-02 10:50
#5

Aha, då var de nästan jämngamla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-02-05 10:51
#6

Nå. Tycker det är tråkigt att folk dömer ut just katter som är svarta. Har en svart katt med några vita strån på sig och hon är så fin. Eller många av våra katter är svarta och lite vita. Men folk kanske är vidskepliga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Pia-69
2017-02-05 11:08
#7

Jag tycker svarta katter är läckra! Vi hade en helsvart huskatt hane för många år sedan han såg ut som en svart panter i miniatyr! Ställde även ut honom och han vann många gånger! 🐱😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Wony
2017-02-05 12:51
#8

Jag skulle gärna ha en svart katt någon gång i framtiden. Just nu har vi redan tre katter, så det är inte aktuellt nu, men någon gång i framtiden så. Jag tycker svarta katter kan vara riktigt tjusiga.

[[eskils_]]
2017-02-05 13:00
#9

#0 Så bra att ni skaffar ny kisse från Katthemmet Kompis! 🌺

De har verkligen haft det tufft och kämpigt och behöver stöd. Fattar inte hur de orkar med bara 2 volontärer… Hoppas de kan få någon/några fler volontärer bland smålänningarna på denna sajt! Man behöver säkert inte ställa upp så ofta om man har ont om tid, ett handtag då och då kan betyda mycket.

Här är deras hemsida http://www.katthemmetkompis.se/

[Rhonda]
2017-02-05 13:50
#10

Tyvärr har det nyligen kommit fram att det finns Coronavirus på hemmet, fast inga katter har blivit sjuka. Det kan ha funnits hur länge som helst så  de kan inte ta emot flera katter o kan bara adoptera ut till folk som inte redan har en katt pga smittrisken. Marita har nyligen pratat med veterinären. Då blir det ingen kisse därifrån för vårann del.

Aleya
2017-02-05 14:12
#11

#10 det är ju trist. Hoppas ni ändå hittar en katt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Rhonda]
2017-02-05 14:16
#12

#11 Tack så mycket!

Katthemsmatten
2017-02-10 15:40
#13

#10 Det var tråkiga nyheter!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[Rhonda]
2017-02-10 16:07
#14

#13 Det var det verkligen. Vi körde hem med tårar i ögonen. 😕

Emmaboy
2017-02-11 11:31
#15

Oj vad trist, beklagar! Är det någon som vet om det är vanligt att man har såna restriktioner vid coronavirus? Har fått uppfattningen att det är en väldigt vanlig infektion, särskilt bland innekatter, o att det är en mycket liten del katter som utvecklar FIP. Har tänkt att det nästan borde va mer regel än undantag med smitta på katthem, hos större uppfödare m.m. med tanke p hur vanligt det är i stora kattgrupper o att det hela tiden kommer nya katter. Men att hygien till stor del kan hindra smittspridning iom att det sprids via avföring……

Upp till toppen
Annons: