Annons:
Etikett06-kattmat
Läst 1249 ggr
[Confringo]
2017-05-16 00:03

Frågor om blötmat

Kommer få hem en liten kattkille nu i juni😍 Hade från början tänkt ge färskfoder, men den butiken nära mig som hade det hemma har slutat med det, så då känns blötmat som det näst bästa, kommer blanda med lite torrmat också men i huvudsak blir det blötmat, känner inte att jag har tillräcklig koll än för att känna mig bekväm med att barfa.

Suttit och tittat på lite olika mat, undrar om någon har testat någon av dom här?

Feringa Kitten (både blötmat och torrisar)

Granatapet Delicatessen (blöt o torr)

Catz finefood (bara blötmaten)

Kollat innehållsförteckning på alla, och tycker dom ser ok ut, men tänkte det var bäst att höra sig för först ifall någon testat.  Alla foder ser ut att ha hyffsat hög kötthalt och vara spannmålsfria, så tror inte att jag är helt fel ute iallafall.  Smidigt med portionspåsar och småburkar med, särskilt när jag till att börja med bara kommer ha en katt, skönt att slippa stora burkar som åker in och ut ur kylskåpet i flera dagar🤮 Sen att alla finns att köpa i blandpaket med olika smaker verkar bra med, prova lite olika och se vad som gillas👍 Kommer jag åt att köpa färskfoder kommer jag göra det, men som det ser ut kommer det inte bli så ofta då det är en bit att åka till närmsta butik.

Har nån förslag på annat vettigt foder som inte kostar skjortan så hojta till.

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-16 00:16
#1

Jag tycker rätt och slätt att Mjau eller Bozita är den bästa blötmaten. Finns i vanliga mataffärer och är billigt.

Wony
2017-05-16 13:02
#2

Mjau och Bozita är bra, dock kan sägas att ingen av våra tre katter är speciellt förtjust i det. Angående de TS nämner, så har vi provat Granatapet och Catz finefood, innehållet har jag inget särskilt att säga om, dock var det inte så himla uppskattat av katterna. 

Dock är det ju himla individuellt, det där. Våra älskar Whiskas i sås, och vi försöker blanda in Bozita för att sakta gå över till det framöver, men de totalratar maten om det är för mycket Bozita i den. 

Sedan håller jag med om att portionspåsar/mindre burkar är jättebra. Det är lite synd med Bozita att det inte, vad jag vet i alla fall, finns som portionspåse, för som det är nu hinner halva tetran bli dålig.

[AnimeV4]
2017-05-17 11:09
#3

#2 Jag får dock slänga in att vissa portionspåsar ifrån Mjau innehåller spannmål och grönsaker, så att TS inte missar det om det skulle vara aktuellt🙂

Wony
2017-05-17 11:11
#4

#3 Våra vägrar portionspåsarna från Mjau så jag har inte ens orkat kolla. Våra äter mest Whiskas som ju inte är direkt det bästa men bättre det än att de helt vägrar blötmat. Men himla bra att du säger det! 👍

[AnimeV4]
2017-05-17 11:26
#5

#4 Har du funderat något på färskfoder eller duger inte det heller? Min får en Mushbulle om dagen och han verkar nöjd med det🙂

Wony
2017-05-17 11:55
#6

#5 Vår ena katt älskar färskt kött som han får ibland, så som rå kyckling, rå köttfärs, rått köttrens etc medan de andra två gillar det men utan att vara sådär superentusiastiska. Alla tre är utekatter som jagar byten så sork och fågel gillar de åtminstone. Allihop är skeptiska till Mjau och Bozita utom Mjau oxkött i sås men bara ibland, just nu lägger vi 1 tsk Bozita i 100g Whiskas i ett försök att vänja dem…

Vi har testat Mush då det fortfarande inte var ett komplettfoder, och det gick väl hem lite sådär. Vi har torrfoder med 75% kött åtminstone, men drömmen vore att kunna ge bara blötmat.

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-17 12:04
#7

#6 Då förstår jag bättre. Jag tror att man kan ge blodpulver för att höja smaken, så det kanske kan vara något att pröva? Fast det kanske inte heller duger😂Jag förstår frustrationen när man vill sina djurs bästa, men de inte riktigt hänger med på det🤐

Wony
2017-05-17 12:10
#8

#7 Jo precis, vi resonerar som så att ett bra torrfoder som bas åtminstone är bättre än ett dåligt torrfoder, sedan tänker vi att ett "dåligt" blötfoder är bättre än inget blötfoder, osv. Blodpulver har vi funderat på, det känns ju inte som att det är någon stor förlust att prova. 🙂

Sedan är det på något sätt lite skönt att veta att de "själv-barfar" utomhus emellanåt. Fast just nu är en av kissarna bortsprungen så om hon är vid liv så skulle jag tro att hon äter sork och fågel till 100% just nu… 🤪

[AnimeV4]
2017-05-17 12:37
#9

#8 Hon har säkert kalas!😃

Siggebus
2017-05-24 20:58
#10

Mjau eller Bozita tycker jag är absolut bäst som många andra säger också. Det bästa för min del är att i alla fall Mjau finns i min vanliga ICA till bra pris. Sen om man inte får tag på färskfoder så kan man ju faktiskt ge köttfärs, kycklinghjärtan, kycklingmage etc som komplement. Min katt äter Mjau varvat med Mush färskfoder men han får även ovanstående råa "saker" som jag köper i min ICA. Ibland får han även ett rått ben att gnaga på t ex spareribs etc.

[Confringo]
2017-05-25 12:50
#11

#10 ica närmast mig har mjau och det kan ju vara bra, men köttdelar som hjärtan och sånt har dom inte, men city gross brukar vara bra på det. vill försöka ge så varierad kost som möjligt, så att ha många alternativ tillgängligt är ju kanon :)

Wony
2017-05-25 15:58
#12

#11 Testa att fråga om de kan ta hem köttdelar. Här t ex brukar de aldrig ha färska kycklingvingar, men jag frågade och då beställde de hem några paket.

Upp till toppen
Annons: