Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1629 ggr
gickan87
2017-07-28 23:01

Lugn kattunge sjuk?

Ska åka och titta på en kattunge imorgon.

Hennes syster är väldigt framåt och busar och bråkar med syskonen och familjens andra äldre katt. Men tjejen jag ska titta på är väldigt lugn, sover mycket och sover gärna i sängen. När hon är vaken leker hon med syskonen men inte så mycket som dem andra leker med varandra.  Är det ett varningstecken på att det kan vara något fel på henne?

Är livrädd för att råka ut för att få hem en katt som senare visar sig ha nån dold sjukdom. Räcker med de 2 sista jag haft :(

Samtidigt vill jag ha en katt som är mysig, ligger i sängen och kan vara lekkamrat till min Smilla.

Vad tror ni med mer erfarenhet?

MVH Erika :)

Annons:
AnnaFagerell
2017-07-28 23:27
#1

Med hundar säger man att man inte ska köpa valpen som drar sig undan. Jag skulle nog inte köpt en sådan katt utan att kolla upp den först. Hör den, ser den osv

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Aleya
2017-08-20 10:57
#2

Om du känner att du inte litar på att katten är frisk så ta den inte. Antar att det är en huskatt, och det är tragiskt att inte dom som får dessa kattungar ens gör en veterinärbesiktning på dom. Så ta inte kattungen. Ta en från ett katthem istället om du är så osäker på om katten du tar är frisk eller ej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Forest]
2017-08-21 10:05
#3

Det kan inte vara så att kattungen nyligen fått vacc dom kan bli lite trötta och få lite högre temp av det.  När vi skaffa dotterns katt så träffa vi honom 2 gånger först för en titt o då boka vi honom, nästa gång var mer för ta hem honom men hade vi känt fel då så fick man även backa undan köpet.

[Forest]
2017-11-10 22:26
#4

1 Vem säger det? TS katter är olika vissa leker på egen tass vissa sover mer. Det du kan göra är o be om vetrinärbesikning innan du fattar ditt beslut för vara lite mer säker på att kattungen är frisk.

Carmarino
2017-11-11 17:18
#5

Vi hade en gång en kattunge som drog sig undan, men det var för att hon var sjuk. När hon hade fått medicin och blev frisk så var hon världens mest sociala och spralliga katt, och hon levde i 17 år. (Trots att läkaren inte tyckte att hon "var något att spara på" = han ville avliva henne.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2017-11-11 18:23
#6

#5 får mig att tänka på när min katt blev sjuk. Hon fick reaktion när hon vaccinerades och tappade all päls och t o m att nosen blev kal och trampdynorna tappade huden. Jag fattar inte idag hur jag vågade låta henne fortsätta. Men det är snart tio år sedan som hon fick detta och hon lever och är sprallig som en kattunge. Min lilla tanta. Men den veterinären sa inte ett pip om avlivning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Carmarino
2017-11-11 18:49
#7

#6 Vår katt var väldigt liten och hon hade lunginflammation, så de tyckte inte det var värt att rädda henne. Min mor som var hörselskadad hörde inte vad veterinären sa, så de fick sätta igång att behandla katten.

Hon var inlagd på djursjukhuset i en vecka, och i början sa de att eftersom hon var så liten, och inte gjorde mycket väsen av sig, så behövde vi nog bara betala taxan för kanariefågel.

När vi hämtade henne fick vi dock betala "katt-taxa", och när vi kom hem förstod vi varför. Hon for runt som en skottspole och jagade livet ur vår andra - helt friska - hankatt, som dessutom var en halv gång större än hon.

Veterinären hade sagt att vi nog fick hålla dem åtskilda för hon behövde lugn och ro, men det brydde hon sig inte ett skvatt om. Hon var så glad över att vara hemma. Det var hankatten som gick undan och behövde lugn och ro, när hon hade rastat honom en timme eller så.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2017-11-11 19:11
#8

#7 tur att din mor hör dåligt i detta fallet. Hahaha katter är så roliga ibland. Hon rastade han. Hahaha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2017-11-11 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Ja verkligen. Gissa om min mor blev förbannad när jag berättade vad veterinären hade sagt. Önskar verkligen att jag hade skrivit upp namnet på den mannen, för det hade varit väldigt roligt att tala om för honom att katten levde i 17 år efter att han hade "dömt ut" henne. 🙂

Se själv så "farlig" hon är. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2017-11-11 19:58
#10

#9 det kan ju gå att kolla journaler om du vill. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2017-11-11 20:21
#11

#9 Det är snart 40 år sedan, så även om de har journalerna kvar (vilket jag inte tror), så lär ju inte veterinären vara kvar - om han ens lever. Vet inte hur gammal han var då, men vad jag minns var han inte purung åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2017-11-11 20:31
#12

#11 åh det var så längesen. Ja då förstår jag. Ne det hade varit kul att kunna säga det till vissa veterinärer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: