Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 776 ggr
Jessicahagstrom94
2017-10-07 19:14

Hjälp med sandval

Vilken sand dammar minst?

Annons:
OberonsMatte
2017-10-08 17:56
#1

All sand som är sand dammar, men jag tycker att Extreme Classic black label dammar mindre än många andra billigare märken.

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
2017-11-08 19:30
#2

1 hur är den bra klumpbildande eller inte? Inte sett den sanden men vart nyfiken ;) Här kör vi med Pussi kattsand tycker den är helt okej, visst den dammar lite

OberonsMatte
2017-11-08 19:51
#3

#2 Jag har haft Pussi Kompakt tidigare, men den dammade betydligt mer än Extreme Classic. Lådväggarna blir t.ex. inte längre täckta av damm utan ser helt rena ut. Klumpfunktionen är också bra.

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
2017-11-09 09:52
#4

3 Kanon tack då ska jag ha ögonen öppna efter denna sand :) 👍

Siggebus
2017-11-11 12:18
#5

Jag tycker också att de flesta dammar - men jag har satt min kattlåda inne i ett Ikea förvaringsbord "HOL"- det stora.
Det finns visserligen hål i hela bordet men jag tycker ändå det skyddar mycket 🙂
Eftersom jag har min kattlåda i sovrummet så är det av största vikt att det INTE luktar bläää från lådan. Vill inte somna i den doften och inte heller vakna i den.
Har provat olika grus och körde ett tag med ica basic klumpbildande - tillhör väl en av de billigaste. Stora gruskorn som klumpade väl…… men tyvärr tog det inte lång tid innan det la sig en viss doft i rummet. Min hankatt är kastrerad och jag håller lådan väldigt ren - tar kissklumpar och ev bajs ca 4 ggr om dagen så det luktade inte pga oren låda. Det var som om grusen i sig avgav en viss odör när det blev använt. 
Tänkte prova Everclean utan doft (jag gillar inte den där parfymen) men fy tusan vad dyr! Så fick jag tips om att Vitakraft Ultra Compact i själva verket är exakt likadan i sitt innehåll som Everclean men BETYDLIGT billigare och jag har nu provat i en vecka och …WOW!! 👍Vilken bra grus! Klumpar bra och det luktar absolut INGENTING om lådan! Köpte en låda på 8 liter här på Ica som kostade ca 72 kr. Priserna kan variera men däromkring i alla fall.
Sist jag kollade på Everclean kostade en box på 10 liter ca 219 kr!
Det är  hela 12.90 kr skillnad per liter!
Det jag vill komma till är att visst är det bra om det inte dammar så mycket men även egenskaperna är viktiga och för mig ska det helst inte stinka.

[Forest]
2017-11-12 18:43
#6

5 den sanden tyckte jag inte fick lika fasta klumpar ( dom går sönder) som  Everclean.😛 Men du tycker klumparna är lika hållbara? 

Bra tråd detta 😃

Annons:
Siggebus
2017-11-12 19:49
#7

#6 Jag har faktiskt ingen aning - jag har ju nämligen inte provat Everclean eftersom jag tycker den grusen är vansinnigt dyr. 
Jag tycker att om han kissar mitt i lådan eller om det i alla fall inte blir i kanten eller i en hörna så blir det en fin fast klump. Men om han kissar så det blir en klump som liksom fastnar i kanten på lådan så kan det dela på sig. Det tycker jag däremot inte är något stort problem (även om Milton ofta gör så). Allra viktigast för mig är att han gillar grusen  OCH att det inte uppstår någon lukt och samtidigt är ett bra pris.
Jag tar gärna en delad klump eller två om jag bara får de andra fördelarna med lukten etc och slipper betala ett överpris 🙂

Upp till toppen
Annons: