Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 540 ggr
Shqiponja
10/16/17, 7:08 PM

Chip ungefärligt pris

Hejsan. Vi har en fundering på vad det kan kosta att chippa vår lilla Yoda. Vi har senaste tiden funderat på att återvända till Sverige framöver och behöver därför chippa honom för att kunna visa att han fått rabiesvaccin. Det vi nu undrar över är vad enbart chippning kostar, på ett ungefär. Kollat runt och hittar bara pris på chip + vaccin. Vår vanliga veterinär chippa r inte djur och tyvärr så vill folk här gärna lura oss på pengar. Men om vi vet på ett ungefär vad ett chip kostar i Sverige så kan vi jämföra och se ifall dom försöker lura oss genom att ta 5 gånger så mycket betalt

Stolt "mamma" till katten Yoda

Annons:
Pyttelite
10/16/17, 7:21 PM
#1

Priserna varierar med några femtiolappar upp och ner. Ca 450 kr för chip och ca 500 kr för rabiesvaccinering.

Ska du resa med djur inom EU krävs EU-pass. Man kan få paketpris pass plus rabiesvaccinering för ca 950 kr annars kostar passet i sig ca 500 kr.

Värt att tänka på är att man måste vaccinera senaste 21 dagar före avresa. Det finns också olika regler för rabiesvaccin i olika länder inom EU, så vissa länder kräver en årlig rabiesspruta även om vaccinet täcker fler år.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Shqiponja
10/16/17, 10:06 PM
#2

#1 Tack för snabbt svar. Vi har redan kollat upp det mesta med EU pass och olika papper. Vi har hittat ett antal veterinärer som chippar men inte fått några priser från dom än. Men då vet vi att vi kan förvänta oss priser runt 500 sek. Vi har även hittat en klinik några timmar bort som är en av de få som tar blodprov och skickar till godkänt labb för analys. Även om en Sverigeflytt kan kännas långt bort så vill vi vara förbereda då dagen kommer. Om katten nekas inträde och skickas tillbaka så följer vi med den hem till Albanien igen

Stolt "mamma" till katten Yoda

Pyttelite
10/16/17, 10:35 PM
#3

Ja det värsta är att förstå alla regler som gäller. Vi åkte på semester med vår katt i somras och då var det till ett EU-land och borde vara enkelt. Det blev enkelt till slut men det var inte helt lätt att få svar från respektive lands ambassad eftersom det även om det är mellan EU-länder finns lokala regler. Det var av en slump vi såg att man måste deklarera införsel av katt till Sverige men inte införsel till det land vi skulle till. Nu gick det enkelt via e-registrering.

Kan tänka mig att det är bökigare för er i och med att det krävs blodprov och rabies test. Kopierade länken till Jordbruksverkets sida även om ni säkert vet allt redan. Får hoppas att landet blir EU-klassat innan ni flyttar tillbaka :)

Antagligen är det inte fel att ha en rabiesvaccination oavsett men jag kan förstå att det inte alltid är lätt att få tag på en veterinär.

Hoppas att det ordnar sig - det är ju aldrig fel att ha koll på allt innan flytten går.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfranlandersomintearlistade.4.5075e861320679518380007095.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
10/22/17, 4:33 PM
#4

Jag minns inte exakt men  jag tror att det även krävdes ett friskintyg väldigt kort efter att katten kommit till Sverige… det kan ha varit försäkringsbolaget som krävde det… Detta var när min man tog hem sin katt hit till Sverige från ett annat EU-land.

Jag hoppas att ni, om ni flyttar till Sverige, försäkrar katten. Vår katt var försäkrad från första dagen han kom, ifall han skulle behöva akut vård. Sen tog det väl några veckor innan den "ordinarie" försäkringen trädde ikraft. Och i så fall kolla upp detta med friskintyg då också. 

(Trist att detaljminnet inte fungerar som det ska…. jag får skylla på åldern…🤪)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Shqiponja
10/28/17, 2:49 PM
#5

#4 Friskintyg skaffar vi dagarna innan vi får till Sverige. Det är nu nästan garanterat att vi flyttar till våren. Yoda chippades och vaccinerades i måndags och 4:e december är det dags för blodprov. Försäkring kommer vi att skaffa direkt och vi kommer även att låta honom undersökas en extra gång då vi kommer till Sverige. Har även börjat kolla vilka papper som vi ska fylla i för att registrera honom i Sverige med hans chipnummer. Veterinären som chippade honom var hems dock. Hårdhänt med Yoda och otrevlig mot mig. Jag och maken påpekade bara att vi vill att allt skulle göras enligt bestämmelserna från jordbruksverket så att vi inte skulle hamna i en situation där vår älskade katt skickas tillbaka till Albanien direkt vi kommer till Sverige. Veterinären blev skogstokig och började förolämpa mig och sen tog han in 2 djurskötare som tryckte ner Yodas huvud och kropp på bordet då han satte i chippet. Jag fick panik och knuffade undan djurskötarna och höll i Yoda själv. Veterinären blev ännu argare då jag påpekade att man bara behöver hålla i Yoda lätt och prata lungräddning med honom för att han skulle vara stilla under chippningen. Den människan kommer definitivt aldrig någonsin att få komma nära vår älskade katt igen!

Stolt "mamma" till katten Yoda

Pia-69
10/28/17, 5:45 PM
#6

#5 Men herregud vad är det för folk därnere?! Och framförallt varför blir man veterinär om man inte har empati och förståelse för djur, djurägare och deras känslor?! Hårresande! 😢Hoppas allt går bra vid flytten för er! ☺😻❤


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Shqiponja
10/28/17, 7:54 PM
#7

#6 Tyvärr är riktiga djurvänner svåra att hitta här. Vår vanliga veterinär är helt underbar och hennes assistent är också en riktig bra människa. Tyvärr så ser många här bara pengarna. Dom tar ett jobb dom inte bryr sig om och sen tar dom överpriser för allt dom gör utan att ha någon kunskap. Tyvärr så har djur inget värde för många här och dom blir inte omhändertagna alls. Gatorna är fulla av hemlösa hundar och katter som människor kastar stenar efter i försök att döda dom. Dom djur som har ägare släpps ut okastrerade och då det blir kattungar och hundvalpar så lämnas dom ute då ägarna inte tar ansvar. Helt förskräckligt att det ses som normen här. ARsA försöker få regeringen att införa en djurskyddslag men regeringen kan lika gärna ignorera det

Stolt "mamma" till katten Yoda

Upp till toppen
Annons: