Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 5122 ggr
Pyttelite
10/29/17, 7:35 AM

Flaskliljor och katter

Jag köpte en stor flasklilja (Beaucarnea recurvata ) i veckan och hade ingen tanke på att den kunde vara intressant för kissen. Har kollat om den är giftig på ASPCA och det är den inte.

Däremot har någon skrivit på en svensk sida att bladen kan skada tarmarna om kissen får i sig dom.

På den amerikanska sidan finns också  information om att vissa katter gillar växten och iså fall ska man se till att det finns kattgräs i närheten.

Vår kisse tillhör tydligen de som gillar flaskliljor för hon blir som besatt. Jag tar plantan för att flytta den och hon följer mig vart jag än går och ställs den synligt gör hon allt vad hon kan för att nå den.

Vår kisse har mängder av ampelliljor att välja på och hon har en stor spann med kattgräs att tugga på ändå är det flaskliljan hon väljer.

Någon som vet om flaskliljan verkligen kan skada kissen eller om det bara är en allmän oro och är det någon som haft en lika besatt kisse som vår?

Just nu förvaras plantan i en mörk garderob.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Forest]
11/9/17, 9:54 AM
#1

efter snabb google så fick jag fram en sida där personen skrivit mindre lämplig, en massa giftiga, mindre giftiga tars upp innan :) Tror det är en bra lista att gå efter jag har sparat sidan själv nu :)

http://emmisibirier.bloggagratis.se/2016/03/28/11289955-fullstandig-lista-pa-vaxter-som-ar-giftiga-for-katter/

Pyttelite
11/9/17, 7:19 PM
#2

Tack för länken! Har läst om mycket annat bra på emmissibren men tror ändå att just det här inte riktigt stämmer.

Det är synd att det inte framgår varifrån fakta kommer ifrån. Hittar inget att just Flasklilja skulle vara giftig för katter däremot Flaskfot.

Har kollat på ASPCAs sida för giftiga växter för djur och där framgår det tydligt att den inte ska vara giftig vare sig för katt, hund eller häst.

https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/bottle-palm

När jag läser på svenska sidor finns det några rader på några ställen om att Flasklilja skulle vara olämplig för katter för att dem skulle kunna skära upp tarmarna om katten åt det och att det skett flera gånger, dock inget som Agria har med på sin sida om giftiga/olämpliga  växter för hund och katt. De hänvisar också till ASPCAs hemsida.

Har även kollat upp på engelskspråkiga sidor där det finns flera fall av katter som gillar växten. Där har det varit mer att få hjälp att skydda växten än att katten skulle ha tagit skada.

Syftet med att äta gräs är ju att katten ska kräkas inte att äta upp det och det finns flera katter som fått åka till djursjukan då de fått grässtrån som fastnat i luftvägarna så även det som är vanligt kan bli farligt om man har otur.

Blomman åkte till slut ut från garderoben  och fick sin plats i rummet. Vår kisse var jätteintresserad i en halv dag sedan avtog intresset och nu får den stå i fred.

Kissen har varken blivit påverkad eller sjuk av titten däremot käkar hon både gräs och tuggar ampellilja som vanligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: