Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1630 ggr
acarlsson
2017-11-20 12:40

Katten slickar bort sin päls

(Först en liten not: Jag förstår att det bästa vi kan göra är att ta katten till veterinär, men jag tänker att här finns så mycket kunskap så vi slipper kanske betala tusen kronor för ett besök som lika lätt kan besvaras på nätet.)

Vi har två honkatter, elva år gamla. Bägge är kastrerade, innekatter, de äter, kissar och bajsar bra. 

Nyligen har den ena katten börjat slicka sig jättemycket på magen, så att pälsen har tunnats ut. Känner och tittar man på magen så finns det små hårda skorpor på området, som ett slags sår. Den andra katten har inte dessa skorpor, så då tänker jag att det inte är en parasit. 

Det gick ringorm på dotterns stall för ett tag sen. Kan man ha fått med sig det hem? Varför har inte den andra katten fått det i så fall? (Det är klart att det MÅSTE ju inte smittas även om jag har förstått att ringorm är ganska smittsamt).

Finns det några receptfria preparat vi kan köpa? Några idéer om detta innan vi tar missen/arna till veterinären?

Tacksam för input!

Annons:
kattöga
2017-11-20 12:53
#1

När min förra katt slickade bort pälsen på magen berodde det på allergi. Det hjälpte med antibiotika. Men det kan vara mycket annat också, så…. det som gäller är det du redan vet; Veterinärbesök…. 

Är inte era katter försäkrade? Om inte, skaffa försäkring på en gång, just för att minimera veterinärkostnader. (Men en ny försäkring nu, kommer inte att gälla det som din katt redan drabbats av.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2017-11-20 13:45
#2

#1 Finns det ens FB som nyförsäkrar 11 åriga katter?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

acarlsson
2017-11-20 13:50
#3

Vi plockade bort försäkringen när seniortillägget trädde i kraft, det blev sjukt mycket dyrare. Kanske ångrar det nu…. 😬🙀

kattöga
2017-11-20 15:57
#4

#2 Agria har i alla fall försäkrat även äldre katter. Vår ena katt flyttade hit när han var 10  år och han är försäkrad hos Agria.  (Han kom ifrån ett annat land, så han hade ingen svensk försäkring tidigare.)

#3 Ja, det kan va bra att ha försäkring hela kattens liv, om man inte har en egen buffert att ta ur.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-11-21 15:15
#5

Som kattöga skriver kan det bero på många olika saker, allt ifrån stress till ringorm till allergi. Hittade denna fråga-svar som jag tycker påminner om din fråga nu när jag googlade:

http://www.dt.se/allmant/dalarna/katten-slickar-magen-kal

Så jag tycker absolut du ska ta henne till veterinären. Ring Agria och kolla om du kan få en försäkring där, om du inte vill ta tillbaka försäkringen du hade innan (med seniortillägg), det är ju på ålderns höst som risken för olika besvär ökar. Det där seniortillägget är såklart till för att täcka kostnader från alla seniorkatter som får diverse besvär. 😉

Lycka till!

ApanAnn
2017-11-24 18:20
#6

Det luriga är att katter kan slicka för att något gör ont också, så det kan även vara knas invärtes.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Lagavulin
2017-12-24 14:29
#7

stress

Pia-69
2017-12-24 18:42
#8

TS! Hur har det gått?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: