Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1194 ggr
Flugsvampar
5/4/18, 2:26 PM

Könsmogen?

Hej! Vi har två huskatter som till mestadels är Skogisar, både hanen och honan är 75% Norsk skogkatt. Vi har planerat kull på dessa två i framtiden. Givetvis inte just nu då hanen bara är ett halvår gammal.  Honan är snart nio månader men har inte visat några tecken på att hon har börjat löpa ännu, Förutom att hon har börjat prata mer då och då än innan. Hur vet jag säkert när hon är könsmogen? Vet att de ofta börjar löpa vid ett halvårs ålder,  antar att det även kan ske senare? Tacksam för svar :)

Annons:
molbojse
7/18/18, 5:10 PM
#1

Varför vill du ta en kull på dina huskatter? På vilket sätt tror du att dina 100% huskatter kan bidra till något bra framför alla de hemlösa som redan finns?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
7/18/18, 5:12 PM
#2

Läs denna artikel och fundera ett varv till om du verkligen ska avla på dina huskatter.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Royko
7/18/18, 5:25 PM
#3

Har du stamtavla på dina katter som stöder deras ras? Så länge du inte har det så är dina katter 100% huskatt och inget annat. Varför vill du ta kull på dom när det redan finns 200.000 hemlösa katter i Sverige? Kommer du göra kontroller på katterna? Vaccinera, ID märka, chippa, kastrera.. Vem ska ha kattungarna?

- Paul Royko

molbojse
7/18/18, 6:08 PM
#4

Läs även detta inlägg på Facebook

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Rafflan
7/19/18, 12:31 AM
#5

Katterna måste hälsotestas innan avel, bär katterna på norsk skogkatt bör man testa för GSD IV, HCM, PK och FIV+FeLV, detta för att se att föräldrarna är friska innan man tar ungar på dem.

[[eskils_]]
7/19/18, 10:45 AM
#6

Varför vill ni ha kull på katterna? En kull kan bestå av 7 ungar. Vill ni ha 9 katter? Det skulle kosta ca 5000 kr i månaden i många år framöver..

Eller har ni 7 köpare som ni vet till 100% inte kommer att backa ur, även om några av ungarna visar sig ha hälsoproblem? Vad ska ni göra om några av köparna backar ur?

Varför riskerar ni katthonans liv och hälsa på det här viset? För att tjäna pengar?

Katter är inga leksaker!

Vill ni ha kattungar så adoptera från katthem istället.

Annons:
[Forest]
8/12/18, 12:25 PM
#7

Håller med övriga. Men vill säga nåra till saker. Förs hur tänker du med avla på så unga katter? Visste du att hankatter kan bita ihjäl kattungarna då dom ofta tror att dom inte är fader till ungarna därmed dödar dom för få honan att löpa o para henne. Har du pengar sparade om det skulle behövas akut kejsarsnitt? Räkna med ca 25 tkr troligen dyrare. Själv vart med om akut snitt på en hona som intagen vildkatt och dräcktig. Jag hoppas du ändrar planerna o kastrerar båda katterna.

Upp till toppen
Annons: