Annons:
Etiketter04-beteende-hälsa-sjukdomar15-tips
Läst 1009 ggr
K-rstin
5/17/18, 7:07 PM

Förgiftad av musgift

Vi har en huskatt som är ca.14 år och är en duktig musfångare. Förut om åren så har Anticimex lagt ut ett musgift som var en sorts pärlor. Vintern 2017-18 så hade vi väldigt mycket möss så vi kontaktade Anticimex som kom och la ut ett musgift som innehöll Alfakloralos! I april så låg hon och krampade på golvet hon hade blivet sekundär förgiftad alltså ätit en mus som hade giftet i sig och som fortfarande levde! Det blev ilfart till djursjukhuset som gav henne kramplösande dropp. Hon blev kvar där nästan 5 dygn som tur var så klarade hon sig! Vi har sedan dess gett henne kramplösande medicin och hon fick vara inne i 3 veckor, sedan hade vi henne ute med koppel. Vi är snart klara med medicinkuren. Nu är det 17 maj och sedan en vecka tillbaka så har hon börjat att gå ut utan koppel så nu är hon glad igen! Jag vill med den här berättelsen varna alla för detta giftet!!

  • Redigerat 5/3/22, 2:38 PM av RoxannaS
Annons:
[Jbgs]
5/17/18, 7:14 PM
#1

Bra varning ! Farliga grejer ju !

JMW
5/17/18, 7:18 PM
#2

Det låter märkligt att Anticimex lagt ut sånt där djur kan komma åt. Vi fick också Alfakloralos men de var mycket noga med att det inte fick finnas någonstans där husdjur får åtkomst. Vi har det på vinden och i matkällaren. Ställen där hunden inte kommer åt.

[Jbgs]
5/17/18, 7:20 PM
#3

# 2 brukar inte sånt ligga i små lådor? Av kartong el plåt ?

Honestyisdead
5/17/18, 8:00 PM
#4

Jag hade inte släppt ut min katt när det finns gift. Självklart kan ju katten bli förgiftad.

Magi-cat
5/17/18, 8:08 PM
#5

#0 Så bra att kisse klarade sig! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

K-rstin
5/17/18, 9:52 PM
#6

Giftet låg i lådor katten kunde inte komma åt det, hon blev sekundär förgiftad alltså tog en mus som hade giftet i sig! En katt som är van att gå ute kan man inte utan vidare bara ha inne. Vi fick inte information om att katten kunde bli sekundärförgiftad!! Det är det som jag vill varna om!

Annons:
Magi-cat
5/17/18, 9:55 PM
#7

#6 Det är bra att du varnar!
Sekundärförgiftning kanske inte alla tänkt på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JMW
5/17/18, 11:04 PM
#8

Absolut är det något att varna för. Tycker ändå det är märkligt att Anticimex satte lådorna så katten kunde komma åt en mus. Alfakloralos dödar nästan ögonblickligen. Vi har plockat döda möss ur lådorna, de har alltså inte ens hunnit ur eller så har de döda mössen legat alldeles nära lådan.  Så därför är vinden och matkällaren inga problem för oss. 

De sa inget till oss heller om sekundärförgiftning. Otäckt!

[Jbgs]
5/18/18, 4:40 AM
#9

#6 👍

Upp till toppen
Annons: