Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 823 ggr
Iza.Vampire
5/18/18, 5:36 AM

Hjälp med attacker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten hon katt på cirka 9 månader, hon är steriliserad och är en snäll liten tjej. Hon har aldrig fräst eller morrat på mig och vill kela mycket och leka, men utan förvarning så kan hon bara hugga tag i en med klor och tänder (har aldrig rivit igenom hud så det blödigt)

Hon är väldigt social och vill gärna vara med en hela tiden smått pratglad och kommer när man ropar efter henne. Vet att hon kanske inte menar något illa med sitt beteende men vill inte riskera att det blir värre. 

Hon blir även smått triggad varje gång jag startar duschen trots att hon tycker vatten är roligt . _.

Undrar bara hur jag kan göra det bättre för oss båda och om jag gör något fel?

Annons:
Rafflan
5/21/18, 1:04 AM
#1

Jag tror att hon leker eller vårkänslor, när mina katter leker för hårt/fel säger jag "nej!" och sätter ner dem på golvet och ignorerar dem för att markera att det beteendet inte är okej. Dock får vi som ägare också lära oss vad som triggar detta, tex ett speciellt ställe man kliar på, ett speciellt sätt man leker på, mm

Iza.Vampire
5/22/18, 12:11 AM
#2

Oh, okay :0 kan förklara saken i så fall, brukar med säga nej när hon gör något dumt, men antar att hon testar mig med så hon vet sina gränser ^^' 

Ska tänka på mer vad jag gör precis innan hon blir så och förhoppningsvis undvika det :) Tack för svaret! ^^

Siggebus
6/17/18, 3:15 PM
#3

Så där gjorde Milton också tidigare - han hade först en period där han gjorde så väldigt ofta. Han slutade plötsligt kela och slog tassarna om min arm och bet riktigt hårt så det gick hål…samtidigt som han rev mig med baktassarna genom att "sparka". Jag reagerade så klart med att  ryta till "NEJ" och stötte liksom bort honom. Den perioden slutade tack och lov till slut - han var nog 8-9 månader när han började med detta. Sen var det lugnt ett tag men han hade något återfall senare - då bet han hål på min arm och det höll på att bli inflammerat. Jag tacklade det likadant  dvs röt ett bestämt "NEJ" och sedan ignorerade jag honom ett tag precis som Rafflan säger.

SuperLimm
6/26/18, 5:33 PM
#4

Så gör vår katt också och har alltid gjort, Han är 8 år nu i sommar. Vi tar tag i nackskinnet och slänger iväg han när han sätter igång. Det är det enda som funkar för han sitter fast i en med både tänder och klor. Han verkar göra det när han tycker att han kelat klart och hellre vill busa så man får hålla koll på han ordentligt när man gosar med han. Han leker alltid väldigt hårt, även med leksaker och andra katter. Inget har funkar hos oss för att få han att sluta med det så tyvärr har jag inga bra tips för det.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: