Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 1517 ggr
Icewolf88
2018-06-17 03:13

Katten kräks av allt

Jag är frustrerad och väldigt förvirrad.

I början av denna månad så började vår tioåriga honkatt kräkas upp sin mat. Hon har ätit Mush sedan Mars och det har aldrig varit något problem förrens nu.  Hon kunde äta en portion och ett par minuter sedan så hade hon kräkts upp allt igen. Hon kräkte flera gånger efter det. Först så tänkte jag inte så mycket på det då hon kräkt upp en hårboll i samband med maten. Men hon kräktes återigen när hon fick mat vid sex tiden. 

Ringde veten och hon sa att hon kanske hade utvecklat en foderallergi. Men jag var ganska skeptisk då hon mådde bra och kliade sig inte överdrivet mycket. Hon går även på toaletten som vanligt. Hon är innekatt.

Testade då att ge henne lite blötmat istället. Även det kom upp efter ett tag. Och alltid i samma veva. Kräks efter ett par minuter och sedan ett par gånger igen. Sambon köpte hem Orijen torrfoder som skulle vara bra för känsliga magar. Det kunde hon äta utan att kräkas upp.

Nu i helgen testade vi att ge henne lite blötmat igen och det funkade bra. Men bara i mindre portioner då hon kräktes upp allt när jag gav henne en halv påse. Men nu är tyvärr blötmaten slut så vi återgick till Orijen. Och vad händer? Jo det kräkte hon upp. Tänkte att hon kanske hetsäter, så jag gav henne fyra bitar torrfoder. Det kom upp efter en halvtimme.

Jag förstår verkligen inte varför hon kräks upp sin mat hela tiden. Har hennes mage kanske blivit känsligare nu när hon är äldre? Hon äter torrfoder utan problem och sedan helt plöstligt kommer allt upp igen. Och nu plötsligt så funkar blötmat igen.

Blir väl att ringa veten igen.

Annons:
micki78
2018-06-17 11:50
#1

Ring och boka en tid hos veterinären. Katten behöver undersökas, det kan vara allt från allergi till njurarna osv.

Icewolf88
2018-06-17 12:33
#2

Har bokat tid åt henne nu. Hoppas det inte är något allvarligt.

Testade att mata henne med fyra bitar torrfoder idag. Matade med hand så att hon inte slukade allt på engång. Tog bara fem minuter och så kräktes hon upp allt igen.

Värt att nämna att hon även får upp galla när hon kräks. Men det är inte så konstigt då hon inte lyckas få i sig så mycket mat…

micki78
2018-06-17 12:45
#3

Det är bra du har bokat en tid, eftersom det är akut då hon inte får i sig någon mat. Min katt har njurproblem och hon spyr lite då och då men inte pga att hon har ätit något. Så det här verkar vara något annat kanske.

Har du provat att ge henne kokt skinka (pålägg) eller kokt torsk?  Det är viktigt att hon får i sig någon mat. Spyr hon efter hon druckit vatten ochså?

Icewolf88
2018-06-17 14:16
#4

Hon spyr endast efter hon har ätit.

Hon kan dock äta godis utan att kräkas upp det. Men allt vanlig mat funkar ej. Jag vet inte om det kanske är så att hon hetsäter. Det ser inte ut så. Har läst att vissa har katter som i princip "suger" upp all sin mat likt en dammsugare. Kanske det hon gör med.

Icewolf88
2018-06-17 14:40
#5

Gav henne en liten klick Mush för tio minuter sedan och än så länge så har hon inte spytt. Peppar!

Icewolf88
2018-06-17 15:19
#6

Det har snart gått en timme och hon har inte spytt än. Ska ge henne lite till snart.

Dock det jag inte förstår. Hur kommer det sig att ibland funkar en viss mat och ibland inte? Hon kräktes av Mush och blötmat tills vi skaffade henne torrfoder. Nu kräks hon av torrfoder men inte Mush och blötmat? 🤔

Annons:
micki78
2018-06-17 18:27
#7

Ja det är verkligen konstigt. Men ge henne det hon kan äta, kattgodis och sånt, för det är bättre det än inget alls. Tills ni varit hos veterinären.

Jag håller tummarna hårt att hon får behålla maten. Det är bra att du ger henne lite i taget och ofta om hon inte spyr. 

Härligt att höra att hon inte spytt!

Icewolf88
2018-06-17 19:16
#8

Hon har snart ätit en hel Mush boll, tar det långsamt men säkert.

Ingen spya på hela dagen, som tur 👍

[[eskils_]]
2018-06-23 12:41
#9

Om jag hade en katt som kräks så fort den har ätit skulle jag vilja ha den undersökt av veterinär snarast! Den kan vara så att katten har svalt någon leksak el dyl, som har fastnat i magen och måste opereras bort. Eller så kan det vara problem med bukspottkörteln och då måste katten få specialmat.

Har ni varit hos veterinär nu?

micki78
2018-06-23 19:08
#10

Ja, jag vill ochså höra hur det gått för katten.

Icewolf88
2018-06-25 03:41
#11

Sedan jag gav henne Mush så har hon inte kräkts alls. Men hon ska ändå till veterinären för att undersökas, vilket är denna vecka. Hon har även börjat kräkas upp en hel del hårbollar på väldigt kort tid.

annzoo
2018-07-18 19:47
#12

Det bästa är att kolla upp lite hos veterinären bla blodprov och tandröntgen till att börja med och sedan utgå från vad de visar.

Uppkatten
2018-08-11 22:07
#13

Det låter som att en seniorkoll kan vara på sin plats. Jag gissar att det inte är själva maten som får henne att kräkas, utan något annat. Dricker/kissar katten mer än tidigare? Har katten gått ner i vikt? Hur är kattens päls? Aptit? Annat som förändrats?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Icewolf88
2018-08-11 23:43
#14

Nu var detta ju ett tag sedan och hon mår bra igen.

Efter vi gav henne Mush så slutade hon att kräkas. Vi åkte till veterinären för undersökning, men allt var normalt. Hon kissar, äter, dricker normalt och beter sig som vanligt. Inga konstigheter.

Puupää
2018-08-12 07:20
#15

Jag har en "kräkkatt". Det beror på att hon hetsäter, tuggar inte ordentligt, eller ätit för mycket. Hon kräks någon gång i veckan. Har kollat henne hos veterinär fyra gånger, de hittar inget fel. Så här har hon gjort de senaste 7 åren.

Upp till toppen
Annons: