Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1073 ggr
Maui
7/25/18, 9:30 AM

Fråga om pälslängd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Detta är Maui snart 16 veckor. Han är blandning mellan norsk och bondkatt. Det jag undrar är om han är korthårig eller semilånghårig?

  • Redigerat 5/3/22, 2:34 PM av RoxannaS
Annons:
Maui
7/25/18, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Maui
7/25/18, 9:30 AM
#2
Maui
7/25/18, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Maui
7/25/18, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Maui
7/25/18, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Maui
7/25/18, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Maui
7/25/18, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Maui
7/25/18, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Magrat
7/25/18, 9:37 AM
#9

Det verkar vara en fin semi (om än litekort) långhårig huskatt du har.

Och det baserar jag på den fluffiga svansen i inlägg #1
Kan även vara korthår när jag tänker efter.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maui
7/25/18, 10:22 AM
#10

#9 ja det är svårt ibland ser han korthårig ut och ibland tror jag han blir semi. Han har även lite längre små toffsar bakom öronen som syns lite grann i bild nr 7. Älskar honom lika mycket för vilket han nu blir. Har haft kort håriga katter förut och där har man tydligt sett han dom är kort håriga redan från 12 v. Och jag tycker Maui har lite längre päls.

Maui
7/25/18, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Han har det här långa på ryggen Sen en bild med hans mamma och bror. Maui är närmast kameran om man ska säga. Sista bilden är på alla syskon. Maui är längst till höger

Maui
7/25/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lägger upp bilden med hans mamma igen då Maui inte syns

OberonsMatte
7/25/18, 10:35 AM
#13

För att bli långhårig krävs det att långhårsanlag ärvs från båda föräldrarna. En långhårig katt har alltid dubbla långhårsanlag, men en korthårig har antingen två korthårsanlag eller ett av varje.

Om inte vissa bildvinklar luras helt så tror jag att din huskatt blir långhårig.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Maui
7/25/18, 10:51 AM
#14

#13 tack. Jag har försökt ta så rättvisa bilder som möjligt. Vet ej om mamman har anlag för långhår.

Maria
7/25/18, 11:25 AM
#15

Jag har haft två långhåriga huskatter och de hade mycket längre hår vid två veckors ålder så jag gissar på semi😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maui
7/25/18, 11:27 AM
#16

Vid vilken ålder brukar man se helt om han blir semi eller korthårig?

OberonsMatte
7/25/18, 11:41 AM
#17

Katter är antingen långhåriga eller korthåriga.  Ovsett HUR lång (eller kort) pälsen är på långhårig katt så har den dubbla långhårsanlag och räknas som långhårig. Hur  utvecklingen ser ut för en långhårspäls och hur lång tid det tar innan den är "färdig" är också olika. Mitt pälsmonster till Ragdoll såg ett tag nästan helt korthårig ut under uppväxten, förutom på svansen, så tydligast ser man det på svansen, så håll koll på den.

När det gäller kattungar är dock pälsen outvecklad och en korthårig kattunge kan se dunig ut på ett långhårigt sätt, men som sdan försvinner när katten blir äldre.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
7/26/18, 11:19 AM
#18

Jag skulle gissa att din katt är och förblir korthårig med en otroligt vacker och fluffsig svans.

[Forest]
8/12/18, 12:05 PM
#19

Tror på längre päls rygg o svans men korthårig övrigt på kroppen. Tips böra kamma lite redan nu så du genom åren kan borsta honom. Våran hatar all pälsvård jag försöker varje år vid fällning borsta honom men slutar med en super sur katt. Så jag får ta hundarnas klippmaskin o raka ner kroppen, han avskyr även maskinen ;) söt katt hoppas du bjuder på mer kort när han växer :)

[Forest]
8/14/18, 7:41 PM
#20

Skulle stå tips börja kamma/borsta redan nu ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: