Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 614 ggr
Icewolf88
2018-08-13 18:45

Tandborstning

Jag strävar efter att borsta tänderna på mina två katter varje dag. Men ibland hinner man inte så det blir som oftast varannan dag.

Men frågan är  hur snabbt bildas det tandsten egentligen? Man tycker inte att plack borde härdas så fort. Men ändå så upplever jag att ifall jag missar att borsta deras tänder en dag så har de redan pyttelite tandsten vid tandköttet. Det ser ut som plack, men det är hårt. Kan inte ens pilla bort det med nageln. Har dock en tandstenskrapa som jag försiktigt skrapar bort tandsten med.

Känner mig ganska uppgiven att de får tandsten trots jag borstar deras tänder flera gånger i veckan.  Vill helst slippa att ta dem till veterinären för att ta bort tandsten. Vill inte riskera att min äldsta dör av narkosen plus att det kostar så mycket. Deras tandhygien stressar mig mycket då jag är rädd att de får FORL. Dock så har veterinären alltid tyckt att tänderna ser bra ut trots allt.

Brukade använda tandkräm som Bucacat men tyckte inte att den gjorde någon skillnad alls.

De båda äter bara Mush och får väldigt sällan godis.

Gör jag något fel eller bildas det tandsten även om man borstar deras tänder?

Annons:
Pia-69
2018-08-17 18:01
#1

Jag vet inte hur snabbt tandsten bildas men här är en länk till en mycket bra artikel om katters tandhälsa kanske du hittar nåt som hjälper dig där! 😊😻 https://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Icewolf88
2018-08-17 19:31
#2

Tack! Ska läsa den! 😃

Upp till toppen
Annons: