Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 905 ggr
Puupää
2018-08-15 08:14

Kräk-katt

Å vad trött jag blir på min katt som kräks.. några ggr i veckan. Spelar ingen roll om hon får blötmat eller torrfoder. Spelar ingen roll om jag portionerar. Hon tuggar inte ordentligt, äter för fort och sedan kommer det upp. Det kan bli två ggr/dag, sedan uppehåll några dagar, sedan igen. Hon är kollad hos vet flera ggr, hon har gjort såhär i många år, och har lite problem att tugga ibland. Men jag börjar bli väldigt trött på detta.. har provat att mosa och blöta foder.. ja det mesta. Tål bara en blötmatssort, trots att jag försökt introducera nytt väldigt sakta. Har spannmålsfritt torrfoder. Efter så många år borde jag ju ha vant mig, men det är lika irriterande varje gång. Och det händer ofta på morgonen, min rygg är inte den bästa, då det är inte kul att börja dagen på det viset. Skulle hon börja pinka för hon inte ska, ja då är det kört. Men det har hon aldrig gjort som tur är. Fler som har kräkisar? Lite morgongnäll bara :)

Annons:
Maria
2018-08-15 08:50
#1

Min gamle katt Moritz 17 år) har i hela sitt liv varit en "spyman" och precis som din blivit utredd hos veterinär men man har inte hittat någon förklaring.

Jag tycker inte det är irriterande utan jag har varit väldigt orolig men numera så accepterar jag det. Jag har heller inte hittat någon lösning hemma med mat och jag har testat massor av varianter från olika matsorter till olika mattider men som sagt så har jag resignerat.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-15 09:10
#2

Jo i början var jag orolig, därav alla veterinärbesök. Så nu kommer jag att dra ner på blötmaten och bara ge torrfoder. Hon får smaka på min mat ibland. När man som jag är stel på morgonen och knappt kan böja mig, och det börjar.. då blir jag ganska trött. Och det är inte helt lätt med kattvakt, de vill inte torka upp. Det är inte bara en liten pöl, det blir en mindre kaskad. Och oftast två vid varje tillfälle. Men så länge det inte kommer på möbler så..

Maria
2018-08-15 09:20
#3

Min katt kräks lika mycket oavsett vilken mat han får.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Novachan
2018-08-15 09:29
#4

Hur blir det om man bara ger katten lite mat ("en tugga") åt gången vid varje tillfälle och låter det gå några sekunder innan man ger nästa "tugga"? Blir ju att man måste vara där och sitta och mata vid varje mattillfälle

Puupää
2018-08-15 09:58
#5

Jag ger lite i taget. Hon får alltså mat många ggr varje dag. Kan ju inte sitta där och ge en torris i taget 🙂 Det tar ju flera timmar varje dag. Typ. Hon måste ju kunna äta på natten också, annars glufsar hon och sväljer bara maten på morgonen.. Har sett att hon har lite svårt att ta vissa mindre saker i munnen. Pussi godisbitar måste hon fick tugga. Annars sväljer hon bara om hon kan. Det positiva är att hon inte kräks varje dag. Det skulle inte gå.

Maria
2018-08-15 10:04
#6

Min katt kräks mer eller mindre dagligen numera trots att han äter långsamt. Han har FORL och har bara huggtänderna kvar. #15 Hoppas att du hittar någon lösning för din katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Puupää
2018-08-15 10:13
#7

En katt utan tänder tycker jag inte är ett värdigt liv. Men det tycker faktist många, fast de inte säger det. Att kräkas dagligen, det låter inte sunt..

Maria
2018-08-15 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Menar du att jag skulle ha avlivat honom när han var 5 år och första gången fick operera bort flera tänder?

Han har varit hos veterinär flera gånger under hans långa liv och han har inte uppvisat några andra hälsoproblem så det här med kräkningarna har inte veterinären något svar på.

Nu är han gammal och har nedsatt funktion i sina njurar men han är lika galen och tokig som han alltid har varit och han leker med sin kattkompis och mår för övrigt hur bra som helst. och han är snart 17 år

Han får t.om beröm av veterinär för att han är en så trevlig social katt och du snackar om värdigt liv???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-15 11:51
#9

Du gör som du vill med din katt. Jag har aldrig sagt att du ska ta bort den. Jag säger bara att jag inte tycker det är ett värdigt kattliv utan tänder. Och skulle min kräkas varje dag, så skulle jag inte vilja ha det. Social katt eller inte. Ska testa att ta bort blötmat nu iaf. Blir torrfoder framöver. Och hon kommer att protestera.. får skaffa öronproppar..

Maria
2018-08-15 12:22
#10

#9 Nej du vill ju inte ha det så för din egen skull. Du tycker det är jobbigt att torka spy. Jag kan torka hur mycket som helst efter Moritz bara jag vet att han mår bra för övrigt. Jag tycker att det är vi människor som är till för våra husdjurs väl och ve. Inte tvärtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-15 12:43
#11

#10 Ja min rygg är kaputt. Har inte ens dammsugit på ett år, har hemtjänst som gör det. Att börja dagen med att böja sig, det är inte helt lätt. Bara att ta mig ur sängen och att sätta sig på en stol/soffan.. det tar några timmar innan jag mjuknat i kroppen och kan gå och handla, eller ta en kort promenad De flesta tror att det bara handlar om att jag inte vill torka spyor. Och du med tydligen. Hade inte dessa problem när jag hade småbarn eller köpte katter. Man vet inte hur livet kommer att se ut. Vi är olika som sagt.

Belimas
2018-08-16 14:44
#12

Testat slow feeding skålar ?

Puupää
2018-08-16 14:55
#13

Jadå. Hon tuggar ju inte ordentligt heller. Om det inte är stora bitar så hon måste. Men det tar tid. Något problem har hon ju med tänderna, men inget hon har ont av. Har provat så mycket olika foder och allt möjligt. Nu har jag ICAs blötmat och Bilanx torrfoder. Det enda som funkar för hennes mage. Har krånglat mycket med foder när hon var liten, för då var man grön, och lyssnade tyvärr på "de som vet". Men katter är ju olika, alla tål inte allt trots långsam introducering. Det är nog sju år som detta pågått, då visst har jag testat allt. Jag får övervaka när hon äter, så det är väl tur i oturen att jag inte jobbar. Det är ju trist för henne också att kräkas då och då. Men det är som sagt inte latmasken som gör att jag tycker att det är jobbigt att torka. Det är väldigt trist att folk drar egna slutsatser.

Annons:
Maria
2018-08-16 15:17
#14

#13 Ungefär lika trist som att du tycker att en katt utan tänder inte kan leva ett värdigt liv. Du kanske ska kolla hennes tänder hos veterinären eftersom du misstänker att det är något fel. Hon kanske har FORL? Hon kanske inte tuggar ordentligt. Bara en fundering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-16 15:42
#15

#14 Ja man får ha olika åsikter. Jag står för det, tycker inte att det är ett värdigt liv för katter utan tänder. Jag har kollat henne många gånger under dessa sju år. Inget fel. Nej hon tuggar inte ordentligt. Det syns mycket väl när jag torkar. Har sagt det iaf, blir hon sjuk, och det blir dyrbart, då får hon somna. Men hon är pigg och pratig ändå trots kränkningarna. Fast magrat lite pga åldern. Folk tycker hon är stor ändå. Hon har bara varit riktigt sjuk en gång, en tyst långdragen livmoderinflammation. Då var det nära att hon strök med. Hon är faktiskt mer matglad nu än när hennes bror levde. Jag mosar alltid hennes blötmat. Och sprider ut lite på tallriken, då det inte ligger i en hög.

Maria
2018-08-16 15:51
#16

#15 Har man röntgat hennes tänder? Det är enda sättet att upptäcka FORL på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-16 17:39
#17

Jag kommer inte ihåg allt de gjort, det har ju pågått i sju år. Har inte papperen kvar.

Maria
2018-08-16 17:47
#18

Du kan ju ringa och fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-16 18:32
#19

Nej det gör jag inte. Det har ju inte skett någon förändring. Och jag kostar tyvärr inte på röntgen om det inte gjorts, nu när det inte är akut. Det har ju liksom varit likadant länge. Hon är pigg och matglad, social och är med mig överallt. Verkligen överallt.. Så vi tuffar vidare här. Har jag gjort det i några år, då går det några år till. Förhoppningsvis.

Pia-69
2018-08-16 20:49
#20

Forl är mycket smärtsamt för katter! Det kan tänkas att hon har det eftersom hon inte vill tugga ordentligt. Du borde få hennes tänder röntgade och kollade. Tänder på katter kräver regelbundna kontroller. Det är din skyldighet som djurägare att säkra den vård som dina djur behöver!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Puupää
2018-08-17 06:33
#21

Hon har inte några smärtor. Har haft katter tillräckligt länge för att bedöma om hon har ont eller inte. Så kom inte här och ge mig pekpinnar. Jag åker iväg direkt när jag ser något ovanligt. Och har du läst, så har detta varit likadant i sju år och hon är kollad flera gånger.

Pia-69
2018-08-17 07:07
#22

#21  Anledningen till mitt inlägg är det du skrev i inlägg #17! Och med all respekt så kan varken du, jag eller veterinär med blotta ögat bedöma om en katt har ont p.g.a sina tänder, för det krävs röntgen! Katter kan gå med smärta och dölja det in i det sista tyvärr. När gjordes det senaste veterinär besöket?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Puupää
2018-08-17 07:36
#23

Använd inte utropstecken. Det uppfattas som att du höjer rösten. Det vinner du inget på. Jag vet som sagt när min katt beter sig annorlunda.

Pia-69
2018-08-17 08:39
#24

#23 Detta handlar inte om ifall du eller jag vinner denna diskussionen.  Åter igen till ämnet, när gjordes senaste veterinär besöket?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Puupää
2018-08-17 09:15
#25

Nej det handlar om att hon kräks och att jag tycker det är jobbigt att torka pga av min onda rygg. Det var lite morgongnäll. Det är ingen frågesport, så du kan fortsätta fråga. Av ren princip så svarar jag inte, finns ingen anledning när någon bara hoppar in i tråden på det viset du gör, och tror att jag är helt ovetandes om katter. Ha en bra dag. Det tänker jag ha. Och katten är mätt och nöjd nu efter sin frukost :) (Har du tråkigt så kan du fråga ut de andra som har kräk-katter)

Pia-69
2018-08-17 09:52
#26

I rest my case…..


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maria
2018-08-17 10:00
#27

#25 Lite morgongnäll?

Det kändes på allvar som att om detta inte fick ett slut skulle du avliva din katt. Ungefär som du tycker att min katt inte lever ett värdigt liv vilket jag tolkar som att du skulle ha avlivat honom också.

Du måste väl ändå förstå att man reagerar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Puupää
2018-08-17 10:08
#28

Nej jag tycker att jag beskrev allt ganska bra först. Och jag behöver ju inte skriva allt faktiskt. Hur andra tolkar mina ord är upp till er. Det är jobbigt ja, men jag avlivat inte för det nej. Då hade jag gjort det för flera år sedan. Men däremot gör jag det om hon skulle bli tandlös. Punkt = den diskussionen tar jag inte, jag gör som jag vill, och ingen har rätt att säga åt mig vad jag ska göra och inte. Många tar saker för givet och verkligen ifrågasätter.. det gör att man inte vill berätta allt. Så fria hellre än att fälla. Tro inte det värsta jämt. Nu har jag hållt färdigt om detta, hon har inte kräkts sedan jag skrev första inlägget. Nu sover hon gott på en kudde.

Maria
2018-08-17 11:25
#29

#28 När man tror att ett djur får illa och är avlivninshotat så har man visst rätt att skriva vad man tycker. Precis som när du skriver att du hade avlivat min katt vid 5 års ålder om han bott hos dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-17 12:31
#30

Ja just det. Yttrandefriheten. Och vad får dig att tro att min katt far illa? Ett jäkla påhopp. Jag skrev inget om DIN katt. Jag skrev att jag inte anser att det är ett värdigt kattliv att vara utan tänder. Sen tolkar du det som du vill. Men visst, jag kan ju påstå att din katt far illa, om du tycker att min far illa. Och avliva, det gör var och en som de vill av sina skäl. Har ingen annan med att göra. Nu kommer vi ingen vart med detta. Jag ska inte avliva henne nu, hon mår bra, hon har mått bra de senaste sju åren, ingen försämring har skett. Och hon är kollad många gånger. Det räcker så.

Maria
2018-08-17 15:11
#31

#30 Det är i så fall ett lika stort påhopp som att du inte tycker min katt har ett värdigt liv. Hur ska jag annars tolka det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Puupää
2018-08-17 16:21
#32

Tolka som du vill.

Puupää
2018-08-24 13:56
#33

Inte kul.. igår natt och nu, så kräktes hon igen, och lös i magen samtidigt. Men hon var bra i magen för några timmar sedan. Det är som att ha ett litet barn, måste ha ständig koll på allt. Hon kan tugga lite på papper, typ kuvert (bara tuggar, inte äter bitar), däremot kan hon äta på vissa växter. De kan jag inte ha hemma. Det är mycket man får försaka för en katt. Nu kan jag inte ta semester helst som tänkt, då den enda kattvakt jag hade, sa ifrån pga detta. Nu får hon ingen mer blötmat på ett tag, får se om du blir bättre. (Har testat förut, det hjälpte inte, men testar igen) Hon är väldig pigg i alla fall.

Maria
2018-08-24 15:57
#34

#33 Men stackars katt.

Det är såklart mycket man får försaka när man har husdjur. Det varierar stort beroende på individen.

Vi har t.ex inga mattor eller gardiner. Vi har också numera svårt att få kattvakt med så är det när man har husdjur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Puupää
2018-08-24 16:40
#35

Du bor ju inte ensam i alla fall.. jag har inget sällskap alls. Inga vänner efter att jag startade på nytt efter separation. Då hade det känts bättre. Mattor har jag inga, gardiner går bra. Ett måste. Hon är hur pigg som helst och racar runt efter att hon varit på toa, så hon är absolut inte slö på något vis. Mitt liv handlar om min hälsa (vårdbesök) och katten *ler*.

Upp till toppen
Annons: