Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 608 ggr
Loka03
2018-09-25 08:08

En fråga?

Hej! Hmmm jag sitter och funderar på en sak. Är det så att när katter t, ex myser, purrar och stryker sig att de helt plötligt kan bita till en i handen. Men det är inte hårt och sedan så fortsätter han att purra, knipa med ögonen och stryka sig mot t, ex handen osv. Till frågan. Är detta av kärlek eller blir han arg? :)

Are humans real?👽👽👽

Annons:
kattöga
2018-09-25 08:16
#1

Om det inte är så att du kommer åt ett ställe som katten inte vill bli klappad på (t ex magen, vår ena katt vill inte bli klappad på där), så kan det vara det som jag kallar för "kärleksnyp" eller "kärleksbett". 
Vår gammelkatt ger mig "kärleksbett" på armen ibland när vi myser. 

När katten uppfattar något som obehagligt märks det oftast tydligt, de viftar oftast med svansen då. Om de biter så biter de aningens hårdare, de kanske klappar till en med tassen också (oftast med klorna indragna om de inte känner sig hotade), men oftast så flyttar de på sig också.

Om man leker lite med dem samtidigt som man klappar dem, så kan de bita till  också, som "lek". Särskilt om de är unga. Det beteendet bör man undvika, genom att sluta leka tvärt (inte fya dem eller nåt), gå iväg och göra nåt annat, och bara vara som vanligt 

Jag gissar på att det är ett litet "kärleksnyp" du får.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Loka03
2018-09-25 11:38
#2

#1 ok tack! Det brukar vara när han vill ha mat eller när vi som sagt myser, då brukar han komma och bita en i benet/ handen lite lätt och stryka sig. :) Men tänk så olika katter kan vara. Min katt gillar när man klappar honom på magen och tassarna, men då bits han inte som tur är :)

Are humans real?👽👽👽

kattöga
2018-09-25 11:41
#3

#2 Då är det alldeles säkert ett "kärleksnyp" du får. De är ju extra gosiga när de är hungriga… svirar runt kring fötterna, spinner och har sig. 

Våra två andra katter älskar också att bli klappade på mage och tassar. Det är jättemysigt. Men, som sagt, gammelkatten tillåter inget sånt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: