Annons:
Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 648 ggr
Emptymoment
11/11/18, 6:36 PM

Val av vatten

Hej :)

Jag har ett antal katter hemma som alla är (mig veterligen) välmående och väl underhållna. Men jag upplever att de visar ett konstigt beteende när det kommer till hur de väljer att dricka vatten. Jag har 4 olika vattenskålar i olika former och storlek utplacerade i lägenheten, men dessa är inte speciellt intressanta för katterna. De dricker lite ur dem, men väldigt sällan.

Istället så har jag kommit på att de älskar att dricka ur ett full badkarGapskrattar, speciellt efter att jag duschat eller badat i det, då kastar sig åtminstone två av dem på det. Tänkte höra om det är någon som upplevt samma sak eller har en förklaring till varför? Är det för att ett badkar påminner mer om ett naturligt vattenhål och talar till deras instinkter? Eller är det jag som smakar utsökt? Galen

Jag frågar för att det känns som lite slösande att fylla 200 liter vatten i ett badkar för att de ska dricka lite vatten :p

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
Sabah
11/11/18, 7:06 PM
#1

Jag upplever också att min katt hellre dricker på andra ställen än ur sin vattenskål även om hon dricker där också. Har gissat på att hon vill ha lite mer strapatser. Finns det en stor hink med vatten väljer hon den, på sommaren balanserar hon helst på en stor vattentunna för att förse sig med vätska. Katter är ju lite av akrobater! En gissning bara.


💖🧡💛💚💙💜

Tarotstollan
11/11/18, 8:18 PM
#2

Mina katter dricker mest från badkarskranen, så jag får ofta gå in där och sätta på vattnet en stund när de säger till att de vill ha vatten. Jag har en skål i köket men det är bara en av dem som använder den skålen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emptymoment
11/11/18, 9:13 PM
#3

#1 Huh, intressant 😛 Kul att läsa om lite olika beteenden!

#2 Är det inte jobbigt att behöva gå in i badrummet hela tiden för att ge dem vatten? 🤔 Eller ger dem ett tecken

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Tarotstollan
11/11/18, 11:09 PM
#4

#3. Antingen sitter han utanför toadörren och tittar på mig eller så följer de bägge två med mig in i badrummet när jag ändå går dit. Dörren är alltid lite öppen eftersom de har sina toalådor där inne.
Ibland dricker bägge två där inne efter varandra när jag ändå är där.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
11/12/18, 12:48 AM
#5

Katter vill ha sitt vatten placerat någon annanstans än där de äter sin mat.

Emptymoment
11/12/18, 8:44 AM
#6

#4 Aah, Okej :)

#5 Jag är medveten om detta och det är precis så jag har det :) Men tack i alla fall!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
[Forest]
6/28/19, 11:20 AM
#7

Vi har vatten på balkongen, i 2 sovrum och 2 st i tv-rummet. Vi skaffa vattenfontän och den gillar hundarna än har jag inte sett katterna dricka från den. Jag diskar alla skålar dagligen fontänen varannan dag. Fontänen är ny sen några dagar så kollar mer hur den funkar mm Den kan bli förflyttad och då kanske mer uppskattad av katterna oxå. Vi har en antispill-skål i plast den gillar alla våra djur att dricka ifrån. Fråga mig inte varför men den är välbesökt vattenhål 😉 Maten är inte på samma plats som vattenskålar.

Upp till toppen
Annons: