01. Allmänt

Skygg vandrare

2018-11-21 17:01 #0 av: Marliis

Jag har sedan tidigare två katter, en hona och en hane. Jag bor på landet, i en liten by där alla andra hus har en eller flera hundar, men inte jag. Så ett par månader sedan såg jag en orange katt som satt ute helt stilla flera timmar och tittade på huset. Nästa natt smög den in och åt all kattmat som var framme och slickade skålarna. Den har fortsatt komma, ofta redan på kvällen och äter men jag får inte röra mig, den är jätteskygg. En gång har jag stängt kattluckan med en jättetung kartong och tänkte att den får stanna inne, men den hade ändå flyttat kartongen och smitit ut, jag kan låsa luckan men om en katt får panik, tar den luckan med sig. Jag tror att den ligger på dagen ovanför vedboden, där finns dagbädd för katter. Nu skall jag så försöka stänga dörrarna ngn kväll och låta alla katter stanna inne några dagar, jag ser att lilla orange, som fått namnet Nöpö, ar varit huskatt men det måste ha hänt något med den för att den är så skygg. Mina två katter umgås med Nöpö, inga aggressioner eller revirstrid, den äter fint och natten som jag hade stängd kattluckan hade den varit på kattlådan också. 

Nu hoppas jag att den blir mer tam, får den in från kylan och kan kolla hos veterinären att allt är ok. Jag matar den med våtfoder blandat med vatten, den äter kanske lite torrfoder också om våtfoder slut. Så önska mig lycka till för att kunna ta vidare hand om denna vackra vandrare!

Anmäl
2018-11-21 17:22 #1 av: Wonnalesan

Så vackert och fint skildrat, hoppas allt går bra med lille rödingen Nöpö.

Jag älskar röda katter, har haft flera stycken under livet. ...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-11-25 18:15 #2 av: Uppkatten

Bra jobbat! Hjärta

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-11-28 19:17 #3 av: Zizi o gunilla

Vilken varm och fin historia du berättar om din nya kattkompis! Nöpö behöver kanske lite tid på sig, men det kommer säkert att gå bra, du verkar vara en sann kattvän!Tummen uppKramas

Kram/Zizi o gunilla

Anmäl
2018-12-02 12:11 #4 av: Marliis

Tack för era svar! Nöpö är fortfarande skygg men börjar röra sig mera inne och kan komma  in flera gånger på kvällen.  Den äter inte längre jättemycket men i alla fall nästan dubbelt det som mina två andra tillsammans.  Jag lyckades fota den i alla fall.

Anmäl
2018-12-02 13:41 #5 av: Wonnalesan

oj, vilken söt Röding, ser precis ut som min lille Dudde. Så fint att han får bo hos dig nu då det blir kallt. All heder åt dig...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-12-02 17:19 #6 av: Uppkatten

Jättebra att du matar. Mat och skydd mot väder och vind är nödvändigt för att hemlösa och vilsna katter ska överleva nu i vinterkylan...

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-12-03 13:04 #7 av: eskils

Så fint att du tar hand om den lille röde! Blomma 

Har ni fått tid hos veterinären nu för att kolla chip och hälsa?

Anmäl
2018-12-04 21:06 #8 av: Marliis

Jag kan inte fånga den än,  får vänta ett tag till. Den kommer på kvällarna och äter, går lite runt i huset, men springer till kattluckan om jag närmar den.  Den kan ligga inne på natten men försvinner tidigt på morgonen. Den verkar frisk, har bra päls,  haltar inte, kan sträcka sig högt och som sagt. äter bra. 

Anmäl
2018-12-05 04:07 #9 av: Wonnalesan

Roligt att få följa lille rödingen Nöpös öde, så skönt det finns människor som du! Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-12-05 04:21 #10 av: Tarotstollan

Hoppas att  du skall lyckas tämja Nöpö!Glad

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.