Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1449 ggr
Marliis
2018-11-21 17:01

Skygg vandrare

Jag har sedan tidigare två katter, en hona och en hane. Jag bor på landet, i en liten by där alla andra hus har en eller flera hundar, men inte jag. Så ett par månader sedan såg jag en orange katt som satt ute helt stilla flera timmar och tittade på huset. Nästa natt smög den in och åt all kattmat som var framme och slickade skålarna. Den har fortsatt komma, ofta redan på kvällen och äter men jag får inte röra mig, den är jätteskygg. En gång har jag stängt kattluckan med en jättetung kartong och tänkte att den får stanna inne, men den hade ändå flyttat kartongen och smitit ut, jag kan låsa luckan men om en katt får panik, tar den luckan med sig. Jag tror att den ligger på dagen ovanför vedboden, där finns dagbädd för katter. Nu skall jag så försöka stänga dörrarna ngn kväll och låta alla katter stanna inne några dagar, jag ser att lilla orange, som fått namnet Nöpö, ar varit huskatt men det måste ha hänt något med den för att den är så skygg. Mina två katter umgås med Nöpö, inga aggressioner eller revirstrid, den äter fint och natten som jag hade stängd kattluckan hade den varit på kattlådan också. 

Nu hoppas jag att den blir mer tam, får den in från kylan och kan kolla hos veterinären att allt är ok. Jag matar den med våtfoder blandat med vatten, den äter kanske lite torrfoder också om våtfoder slut. Så önska mig lycka till för att kunna ta vidare hand om denna vackra vandrare!

Annons:
Lussan20
2018-11-21 17:22
#1

Så vackert och fint skildrat, hoppas allt går bra med lille rödingen Nöpö.

Jag älskar röda katter, har haft flera stycken under livet. …Mvh/WL🌺

Uppkatten
2018-11-25 18:15
#2

Bra jobbat! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Zizi o gunilla
2018-11-28 19:17
#3

Vilken varm och fin historia du berättar om din nya kattkompis! Nöpö behöver kanske lite tid på sig, men det kommer säkert att gå bra, du verkar vara en sann kattvän!👍🤗

Kram/Zizi o gunilla

Marliis
2018-12-02 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för era svar! Nöpö är fortfarande skygg men börjar röra sig mera inne och kan komma  in flera gånger på kvällen.  Den äter inte längre jättemycket men i alla fall nästan dubbelt det som mina två andra tillsammans.  Jag lyckades fota den i alla fall.

Lussan20
2018-12-02 13:41
#5

oj, vilken söt Röding, ser precis ut som min lille Dudde. Så fint att han får bo hos dig nu då det blir kallt. All heder åt dig…Mvh/WL🌺

Uppkatten
2018-12-02 17:19
#6

Jättebra att du matar. Mat och skydd mot väder och vind är nödvändigt för att hemlösa och vilsna katter ska överleva nu i vinterkylan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[[eskils_]]
2018-12-03 13:04
#7

Så fint att du tar hand om den lille röde! 🌺 

Har ni fått tid hos veterinären nu för att kolla chip och hälsa?

Marliis
2018-12-04 21:06
#8

Jag kan inte fånga den än,  får vänta ett tag till. Den kommer på kvällarna och äter, går lite runt i huset, men springer till kattluckan om jag närmar den.  Den kan ligga inne på natten men försvinner tidigt på morgonen. Den verkar frisk, har bra päls,  haltar inte, kan sträcka sig högt och som sagt. äter bra.

Lussan20
2018-12-05 04:07
#9

Roligt att få följa lille rödingen Nöpös öde, så skönt det finns människor som du! Mvh/WL🌺

Tarotstollan
2018-12-05 04:21
#10

Hoppas att  du skall lyckas tämja Nöpö!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Forest]
2018-12-09 18:35
#11

Jag tror att denna katt kommer troligen öka sitt förtroende för dig mer och mer. Det underlättar mycket att dina kissar har välkomnat honom och dom kommer troligen visa att du är en sann kattvän. 🌹 Jätte fint att du sett kissen och att du hjälper den. Låt det ta lite tid 💗 Vi tog in en vildis och han lyckades ta sig ut o vart som vild igen. Men vi lyckades tillslut locka in honom. Förvisso hade jag dagar innan lyckas ta honom man han bet o klöste mig så fick åka till sjukan o ta en stelkrampspryta o äta pencelin så tips är fåga inte katten med händerna 😬 Jag tror att denna kommer bli mer trygg inom snar framtid ändå. Det ända som våre bra är ju att kastrera o märka/chippa kissen samt kolla så den inte har öronskabb som är vanligt på skyggisar. 😊 kämpa på bra bild på sötnosen 😍

Pyttelite
2019-01-04 21:48
#12

Hur har det gått med Nöpö?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Marliis
2019-01-09 21:29
#13

Det går framåt, Nöpö är inne på nätterna men trivs ute på dagarna, det har ju varit mild nu. Den äter bra men är fortfarande ganska skygg och skräms väldigt lätt. Jag får klappa den, men inte ofta. Väntar vidare med veterinär, öronen ser rena ut samt jag tror att den har inte mask, men får fixa det också när vi kommer till veterinär. Om några veckor, hoppas jag.

Annons:
Lussan20
2019-01-10 05:09
#14

Vi håller alla tummar för Nöpö! Även för dig som varit så fin att låta honom komma in till dig och värmen…Mvh/WL🌺

[[eskils_]]
2019-01-10 10:24
#15

Så bra att Nöpö får mat och får vara inne i värmen på nätterna, och roligt att du får klappa lite! 🌺

Du kanske kan låna en chipläsare av något katthem eller veterinär och själv kolla om den är chipmärkt. Du kanske kan hitta ägaren direkt…

Här finns tips: http://www.vilse.nu/hittade-katter/ .

Marliis
2019-01-12 18:04
#16

Tack för tipset eskils, jag bor dock långt från katthem och veterinär, kör inte bil så mycket eftersom jag har KOL och behöver syrgas när jag kör, därför försöker jag planera både kastrering och annat så att man kan göra allt på samma gång.  Jag tror inte att den är saknad, har frågat så mycket runt här i närhet, vi har en del sommarstugor vid sjön och Nöpö kan vara sommarkatt.  Den är inte så gammal. leker med kattleksaker också om det är så lungt att den vågar!

[Forest]
2019-01-28 22:13
#17

16 jag tror att det kan röra sig om en dumpekatt kan vart tamkatt men vid ett tillfälle dumpades den. När vi bodde på landet fick vi 4 såna katter ingen var saknad ingen var märkt ålder från gissades på av vetrinären 1 år till 4 år. (Vi omplacera dom hos syskon då vi inte kunde behålla alla 4 en stanna hos oss då hon trivdes så bra med barnen o grannens hund) Låter som jätte fina framsteg för er o missen, vilken tur att han valde just erat hus ❤. Jag vet inte om era distriktvetrinär åker på hem besök men annars kanske det kan vara en bra lösning för dig o katten ☺

Marliis
2019-02-01 17:48
#18

Forest, du har säkert rätt.  Jag misstänker att den har också blivit illa behandlad på något sätt, den är fortfarande jätteskygg fast jag får nu klappa den och den kommer till mig om det är lugnt, men får panik lätt om jag får besök, försvinner upp och darrar där.

Det kan vänta lite till med veterinären, jag kanske får hjälp senare när vädret blir bättre och kan lättare ta bilen. Jag skall ta fram transportburen så den vänjer att buren är framme.

Lussan20
2019-02-01 18:10
#19

Fina du!

jag tänker på Nöpö ibland. Han är så lik en av mina underbara rödingar som gått över regnbågsbron. Älskar rödingar. Mvh/WL🌺❤️

Marliis
2019-04-10 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nöpö har vant sig med mig och vi är kompisar, nu kan han sitta i famnen också en stund, men är rädd för alla andra, smiter oftast ut via kattluckan redan när han hör att bil kör till gården eller att någon annan kommer in. Han fick panik när han sov i köket och hörde inte att sotarens bil kom och mötte sotaren, en stor svartklädd man med konstiga grejer, vid dörren, sprang på väggen innan han kom ut. Så han är ännu inte kastrerad, men det år bra ändå, markerar inte inne och är snäll med andra katterna också. Tror att jag får vänta tills dottern med svärson kommer på semester och planera veterinärbesök då.

Annons:
[[eskils_]]
2019-04-10 22:04
#21

Så roligt att han gör framsteg och är modigare nu! Grattis! 🙂

Hoppas att han kan bli kastrerad och kollad för ev ID-märkning snart också. Gissar att han får stanna hos dig om han inte har en annan ägare?

Pyttelite
2019-04-10 22:04
#22

Nöpö har funnit sitt rätta hem. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Marliis
2019-04-10 22:44
#23

Jag är så pass gammal (fyller snart 76) att jag vill inte gärna ta hand av en så ung katt som Nöpö verkar vara, jag vet inte hur länge jag håller mig så frisk att jag kan bo kvar i mitt hus på landet.  Mina två andra katter är över 10 år och deras förre ägare har lovat att ta hand om dom om det händer mig ngt, men för Nöpös del har jag ingen, i värsta fall blir det katthem om jag till exempel måste till sjukhus för längre tid. På byn kan ingen ta hand om Nöpö. Men tills vidare skall jag ta hand om den på bästa sättet!

Lussan20
2019-04-11 07:02
#24

Tack för du uppdaterar oss om Nöpö!

Så fin han är och du också! Ja man har åldern mot sig, jag är över 70 år och törs inte ta några fler djur. Min hund är 13 år nu och är en omplacering, jag har alltid haft hundar och katter, svårt att tänka mig livet utan djur. Det är underbart att se Nöpö i din säng. En underbar Röding. Kanske kan någon här eller på annat forum som har ett hem på landet ge honom tid då du inte orkar? Det finns säker någon som just saknar en Nöpö. Lycka till och klappa från mig..Mvh/WL🌺

[Forest]
2019-04-13 20:27
#25

Fina framsteg denna kisse hitta verkligen sitt hittehem o hittematte 🌹❤ Han ser ut att trivas fint hoppas han vågar slappna av mer men det kommer någ med tiden 👍

Marliis
2019-08-10 09:02
#26

Nöpö finns kvar men är fortfarande otroligt skygg, nu på sommaren kommer fram på kvällen och äter, kan ligga inne ett par timmar, försvinner sedan ut igen.  Den har växt mycket, så den var inte als fullvuxen när den dök upp. Jag har frågat veterinären om man får bara dyka upp om man kan få in katten i buren men man behöver boka tid. Om jag försöker stänga in honom får han fortfarande panik så han är fortfarande okastrerat och om någon skulle sakna den, så skulle jag fått veta, vi har efterlyst ägare tillsammans med grannar och bekanta.

Men han uppför sig fint och är absolut rumsren, markerar inte och kommer bra överens med Martin, Leia brukar inte bry sig om kompisar. Så vi tar dagen som den kommer, jag får kela med Nöpö men för andra är han fortfarande rädd.

[[eskils_]]
2019-08-10 12:04
#27

Tråkigt att han går ute och är okastrerad. 

Det kanske finns hemveterinär där du bor, som kan komma hem och ordna med det. För det är ju ett ganska litet ingrepp på hankatter, och kan göras i hemmiljö.

Annons:
Marliis
2019-08-10 15:13
#28

Det är bara det att den är inte inne på dagarna. Det finns dock inga honkatter här i närheten, alla här omkring har mest hundar. Jag vet att kastrering är viktigt, mina andra är det naturligtvis, men tills vidare har jag inte haft möjlighet. När min dotter och hennes man var här på semester en vecka så fick jag mata Nöpö ute, han vågade inte komma in als.

Lussan20
2019-08-11 08:49
#29

Roligt att följa Nöpö!

Han liknar mina sista röda katter. Skönt att veta att han har en värmestuga och en matte då vintern kommer. Du är hans hem, det är fint! Klappa Nöpö från mig. Han ser så söt och snäll ut.Mvh/WL🌺

Catlady91
2019-09-05 12:43
#30

Gud så snällt av dig att ta sig an katten! Stor eloge till dig, och stjärna i himlen. Hoppas du snart kan ta Nöpö till veterinär, och få honom kastrerad. Konstigt att ingen verkar sakna honom. Förstår inte hur man kan skaffa ett djur, och sedan lämna det bara. Jag kunde knappt ha hunden lös på promenader, för jag var rädd att någon eller något skulle hoppa fram och attackera honom.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: