Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 993 ggr
Catlady91
2019-09-15 15:34

Tips på kattsand

Hej! Jag använder mig av Ever Clean Total cover, och det är sand överallt! Förstår inte hur det kan bli så. Har en matta framför lådan, och katten krafsar inte så mycket heller. När jag skulle klippa klorna på min katt så såg jag vad problemet var. Hon hade kattsand som fastnat på bakbenen! Fick skrapa bort det med naglarna! Nån som har tips på kattsand, helst ever clean men inget måste, som inte sprids runt eller fastnar i pälsen? Den ska vara dammfri då jag är dammallergiker, dölja doft, och vara mjukt för katten att gå på

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
MonicaLagerquist
2019-09-15 15:51
#1

Jag använder Olivers kattsand.Den är jag nöjd med.

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2019-09-15 16:17
#2

#1 vilken av dom?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

[PeterTM]
2019-09-15 16:22
#3

Det är viktigt att välja ett kattoalettsubstrat som inte belastar miljön tycker jag, så vi har såna träpellets i kattlådorna. De var tveksamma till en början, så vi hade en låda med det gamla och en med det nya under ett par veckor, men sen har det gått bra med pelletsen. Det är ett jäkligt bra substrat eftersom det både kan eldas och komposteras. Det finns flera sorter, den vi har heter ICA Miljösmart träpellets.

MonicaLagerquist
2019-09-15 16:22
#4

OLIVERS xtreme usa bentonite kattsand

Stolt ägare till fem La permer

Catlady91
2019-09-15 18:13
#5

#3 jag är också för miljövänligt, men jag vill ha sand då det klumpar och är lättare att städa. #4 tycker du den klumpar bra? Sprids den inte?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2019-09-15 19:04
#6

#3 Tyvärr så fungerar det inte här men träpellets.Jag har försökt och det kostade en skinnsoffa.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[PeterTM]
2019-09-15 19:07
#7

#5 Till träpellets har man en speciell låda med dubbla bottnar. Den inre står på en kant i den ytre så det blir 3 -4 cm ,mellanrum. Den inre lådan har en massa hål och när katterna kissar upplöses pelletsen till ett fint pulver som faller ner i den yttre lådan genom hålen. När man tagit bort skit så drar man igenom pelletsen med spaden och då försvinner allt träpulver ner i den undre lådan. Mycket enkelt system trots avsaknaden av klumpar.

Catlady91
2019-09-15 19:17
#8

#7 då måste kag köpa ny låda. Föredrar sand, men tack för tipset 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kattöga
2019-09-15 19:50
#9

(Mitt inlägg kom tydligen inte med… så jag försöker igen….)

Vi använder Soft Cat, ett ekologiskt strö gjord av växter. Komposterbar, klumpar sig minst lika bra som vilken bentonitsand som helst (om inte bättre), döljer lukt minst lika bra som vilken sand som helst, miljövänlig (eller ja,  inte så miljö-ovänlig vilket alla miljövänliga produkter egentligen är…), mjuk för tassarna (ser ut och är som sand). Jag fick tips om detta kattströ för ett bra tag sedan här på iFokus och provade. Jag har aldrig ångrat det och är så tacksam för tipset! Dammar i princip ingenting. 
Katterna accepterade det snabbt. I början blandade jag i lite av deras gamla (bentonit-) sand, för att de ska känna igen doften och lättare acceptera den nya "sanden".

Jag klarade inte av allt damm som "vanlig" kattsand sprider, reagerade starkt på det. Och tänkte att det kan inte vara bra för katterna heller, de står ju mitt i damm-molnet när de gräver och täcker över!  Och det blir ju som "cement" av fukt… Och jag kan inte tro att någons lungor (katts eller människors) mår bra av "cement" i lungorna… Stenlunga…

Dessutom är bentonitsanden ett riktigt uselt alternativ, eländigt! Bentonitsanden går inte att kompostera, går inte att förbränna, går inte att göra sig av med på något som helst sätt. Det enda som det gör är att bygga på "evighetsberg" på sopanläggningarna! For ever!

Jag håller helt med Peter TM i #3, använd ett alternativ som är så lite miljöovänligt som möjligt och som katterna accepterar! 
Och jag säger: Bojkotta bentonitsand så långt det är möjligt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zlarviig
2019-12-03 13:59
#10

Jag använder Ica miljösmart kattströ av trä- och växtfibrer. Den är miljövänlig OCH klumpbildande! Den luktar naturligt (typ trä/papper) och döljer faktiskt lukten av kiss och bajs väldigt bra!

Fridaaaa
2019-12-29 19:02
#11

Sand finns det ingen dammfri, Då får du övergå till pellets, toa-lätt, kristaller eller kattströ. Då rekommenderar jag ökoplus

Jag har tigerino klumpbildnande sand, en av de som dammar minst
Men som sagt sand hittar du inte dammfri

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: