Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 7386 ggr
Peak303
1

Var kommer din katt ifrån?

Som rubriken lyder, var kommer din katt ifrån? :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Mari
1

Mina två katter kommer från en kompis till min bror. De blir 14 år iår om jag inte minns helt fel.

Är en äkta "hoppsankull" då de hade köpt en hankatt från "uppfödaren" och efter ett tag började katten bli så fet och få massa fästingar på magen - visade sig att det inte alls var fästingar utan några dagar senare så föddes det 7st kattungar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaL
1

Min gammel tant köpte vi från en ridskola som hade fått kattungar :) Tyvärr kunde vi inte så mycket och dom ville bli av med kattungarna så fort som möjligt så hon kom redan vid 8 veckors ålder. Som tur är så blev allt bra ändå och nu är hon en självständig liten kisse som älskar att gosa när hon känner för det.

Min lill flicka köpte jag på en blocketannons om en som hade fått kattungar förra året. Alice var 14 veckor när jag hämtade henne, en riktig liten tokfia som är lika gosig som hon är busig!

Magi-cat
4

Mina är hittekatter, från djurhem.

🐱

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anna
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi räddade Mimmi, hon hade två nyfödda kattungar när hon kom och bosatte sig i vårt garage. Bara en kattunge klarade sig tyvärr, vår fina Agnes. Vi matade och till slut tog vi in dem, såg till att de blev steriliserade och sedan dess har de varit våra. Mimmi är runt 13 år nu tror vi och hon har inte blivit tam alls, går inte att klappa, men hon busar gärna, kan äta ur handen och är så himla nöjd med att ha värme och mat varje dag efter ett långt, hårt liv ute. Agnes är världens gosigaste och finaste katt, 6 år gammal idag. :)

Vi har faktiskt räddat alla våra katter (totalt 5st). Vår första katt hittade mamma ute i skogen när han var bara ett par veckor gammal, övergiven ute vid vår sommarstuga. Vi tog hem honom (och hans syster) och båda klarade sig. Våra två nästa katter var strykarkatter, okastrerade hanar, magra och eländiga. De kom till vårt hus mitt i vintern (fast vid olika tidpunkter) och vi tog in dem och gav dem ett hem. Ingen av de tre lever idag tyvärr, de gick alla bort alldeles för tidigt.

Bilder på Agnes & Mimmi. Till vänster - när de precis kommit till vårt garage och vi börjat mata dem för 6 år sedan, till höger - för någon vecka sedan :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

TypisktMaria
2

Mina katter hittades utomhus med sin mamma, de kan inte ha varit många dagar när de hittades. Dock kunde inte dem som hittade dem ha kvar dem så då fick vi dem eller ja, vi köpte klösgrej och toa så fick man katterna gratis, då de inte ville ta betalt för katterna :)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

SaraC
4

Alla tre är hittisar, köpta från två olika katthem :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lorita
2

Omplaceringar alla utom den gamla som kommer från vår granne.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Jessicahagstrom94
3

2 av dom är från gefle katthem, Lukas från grannen och Smille vetesjutton.

Niiinah92
2

Hankatten är från en minkfarm, hans mamma var en vildkatta som brukade lägga kattungar i höet där. Honkattan som bor hos mina föräldrar infångades vid ca 12 veckors ålder och istället för att avliva henne som det var sagt fick jag henne. Min andra honkatt är från ett katthem.

Omie91
7

Min underbara, gosiga, 'panzer-panter', Roger (3 år nästa månad), som är min första helt egna katt, kommer tyvärr från vår familjekatt. Jag är uppvuxen på landet där det anses vara naturligt att låta katter få kullar varje år (idag vet jag ju dock hur fel detta är).

När jag flyttade hemifrån och tog Roger med mig så fick han bli innekatt. Jag började läsa på mer och mer och kan idag inte förstå hur vi kunde låta Mamma-katt gå fertil. Roger, syskonen och mamman är alla kastrerade numera, och syskonen är omplacerade och mår bra, tack och lov.

Min andra katt, Melvin, som också fyller 3 år i år. Jag och sambon tyckte att Roger skulle må bra av en kompis, och så rätt vi hade. Melvin & Roger klickade från dag 1, inte ett fientligt fräs ens 😉Idag är de oskiljaktiga.

(Bild: Roger är den blåa, och Melvin den svarta)

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Fridaaaa
2

Findus fick jag av min sambo när han flyttade till eget.
Då var Findus ca 14 veckor gammal. Han kommer från en privatperson i Linneryd som jag har kontakt med fortfarande 🙂 Nu är han snart 4 år gammal 🙂

Fia är hittekatt från början. Hittades som kattunge av sin förra ägare men sedan dog Fias ägare hastigt så vi tog över henne. Då var Fia 12 år gammal,i år fyller hon 15.. Men har fungerat kanon 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MillaJ
3

Min Moses är en hittekatt. Plockade upp honom på motorvägen efter att nästan ha kört på honom, och då var han runt 10v enligt veterinär.

Tarotstollan
1

Min äldste kille kommer från en privatperson, tjejen från KKS (Katt Kommando Syd) och lillkillen från en privatperson från andra sidan gatan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sofy
1

Huskatten katten vet jag inte riktigt vart han kommer ifrån, köptes oansvarigt via en blocket annons och den andra katten kommer från en uppfödare då hon är renrasig.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Afturelding
1

Vår hankatt är från två av våra vänner som fick ungar i fjol. Vår lilltjej är från blocket. I båda fallen har vi övertygat ägarna att kastrera sina honor efteråt, och har sett veterinärintyg på detta. Så vi har i alla fall gjort en liten god gärning.  

Nästa katt blir antingen renrasig eller hittekatt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

-Cissi-
1

Min första katt är renrasig norsk skogkatt hon är 2år och 4 månader och heter AnnaBell,  hon blev tjuvparad av min mors hankatt, hon fick 5 fina kattungar 1 flicka och 4 pojkar, honan behöll jag och heter SyBell hon är snart 1 år.

Hennes söner är alla kastrerade, och även mina två flickor, mammas katt ska kastreras imorgon efter mycket tjat från mej.

Nästa katt blir från ett katthem.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[lucii]
1

Mina nuvarande flickor kommer från min kusin vars hona var ute och slarvade. Nu är hon kastrerad som tur är ;)

Hade en hittekatt innan flickorna "Vincent". Jag tror han var en blandning av blue russian och någonting mer. Hans päls var helt underbart vacker! Tyvärr blev han överkörd 2007/2008.

Växte även upp med en Siames/huskatt som var brorsans från början. men när han flyttade fick jag ta över honom. Han var 1 år äldre än mig och blev 19 år. Vart han kom ifrån vet jag inte mer än att mamma hade köpt honom till min bror 1 år innan jag föddes.

monstermash
2

Har ingen katt just nu, men familjen hade två när jag växte upp från privatperson. Tyvärr råkade de para sig innan vi hann kastrera, så vi fick en kull med kattungar som vi sålde. Efter det tog vi över en avlivningshotad katt när de andra två hade dött, från en arbetskamrat till min syster.

Nu blir det bara katter från katthem för mig i framtiden.

emjon
3

Våra kissar har väldigt många olika bakgrund men ett gemensamt att  nästan alla blivit övergivna i sitt tidigare liv. Mitt hjärta brinner särskilt för hemlösa och utsatta katter.

Har tidigare varit jourhem till Akutgruppen Djurhjälpen och Östgötakatterna men fäste mig så vid kissarna att de fick stanna permanent.❤️

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

viktoria91
2

Lilla Mandi fick jag vid 16 veckors ålder som bott i koloniträdgårdar. Misshandlad av både barn och vuxna och otroligt skygg, fick inte röra henne på 10 månader bl.a. Trixie var ca 1 år gammal när jag fick henne. Levt utomhus hela sitt liv hos kattsamlare pga det fått dåliga tänderna och har tappat några, resten är bortopererade så hon har endast huggtänderna kvar. Sambons Zelda kommer från landet med bra uppväxt.

Aribigga
0

Satan flyttade in i min kompis garage en vinter, hon hade inte möjlighet att ta in honom då hon redan hade tre katter inne som han slogs med. Så fick jag möjlighet att ha katt och vips så var han hemma hos oss, blev kastrerad och öronmärkt. 

Findus fick vi av min systers kompis eftersom hennes morbror hade dött. Vi skulle ju ändå skaffa en kompis till Satan och lille tjocke Findus hade avlivningshot över sig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

pv60
0

2 från katthem, 2 från blocket. Den första katten vägrade följa med när vi flyttade, så han bor kvar i det gamla huset. Hämtade hem honom 5 ggr, sen gav vi upp…

[RMSLiners]
3

Direkt infångad ur en kattkoloni.

carlas
2

Brokig bakgrund här - dödsbo-, vanvårds-, hittekatter … Säger som Emjon #19 - hjärtat brinner för de utsatta. Och för ett gott och värdigt liv, till alla katter!

#10 Omie91, så klok du blivit. Och vilken kärlek mellan Roger och Melvin. Underbar bild! 🤗Hjärta

Offbeat
3

Jag tog med min hem från jobbet, (djursjukhus.) Vi fick in sex st. "hittekattungar" och jag tyckte att varför inte? Så Giggs fick följa med hem och tillslut fick alla sex kattungarna nya hem istället för en bur på sjukhuset :)

[lucii]
4

Så fint att många väljer övergivna och avlivningshotade katter :)

Fridaaaa
2

Nästa katt kommer förmodligen vara från ett omplaceringshem/katthem. Fia som vi har, skulle troligtvis blivit avlivad pga att den avlidnes barn ej kunde ta henne, den ena kunde bara ta den andra katten, och eftersom hon var 12 år då, så trodde de inte att någon ville ha så pass gammal katt. Men vi tog emot henne med glädje och iår fyller hon 15 år, och är pigg och fräsch fortfarande 🙂

[lucii]
1

Jättefint av dig :)

Fridaaaa
1

#28 Är så glada att det fungerade mellan henne och våran katt. För hon gillade inte den förra katten hon bodde med, så var en lättnad att det fungerade 🙂

LinaK
2

Polly har vi köpt från ett katthem. Skulle aldrig kunna köpa en huskatt på något annat vis. (privatperson på blocket är uteslutet tillexempel)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

IdaL
0

#30 Får jag fråga varför? :)

LinaK
3

#31 För att jag hellre köper en katt vars pengar går till att hjälpa andra hemlösa katter. Finns så många hemlösingar där ute.

Kanske ska tillägga att jag givetvis skulle kunna köpa från en privatperson som håller på med hemlösa katter, men dessa blocket annonser där man säljer billiga katter ovaccinerade och icke veterinärbesiktigade lockar inte mig överhuvudtaget 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

IdaL
1

#32 Då förstår jag! :) Håller med om att vissa blocketannonser tyvärr är oseriösa.

indra-bus
2

Våran Laban är född ute, men hittades i blev intagen av ett av djurskyddets jour hem. Där hämtade vi honom ca 14 veckor.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Thiah]
1

Min ena katt är från finländska österbotten, från ett stall och min andra från en barnfamilj.

Jag bor i finland men kommer från sthlm ifall nån undrar

tlover
0

min katt är egentligen inte min katt utan min systers katt, vi har den bara på foder typ (vi tog hand om hon och en katt till en sommar då hon reste mkt, nu vill hon inte ha tillbaka katten då det skulle vara synd om den att flytta till en liten etta efter att ha varit lagårdskatt, det håller jag nog med om också) och exakt vars hon kommer från vet jag inte faktiskt

l'm back

emjon
0

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Murvel]
3

Rufus föddes på gatan och vi köpte honom från ett jourhem i Skåne. En perfekt katt❤️

[Murvel]
2

Toulouse är en blandras (mamma renrasig perser, pappa okänd) som köptes av en "uppfödare" med blocketannons. Jag älskar honom men tyvärr var det i grunden ett jättedåligt köp som stödde oseriös avel. Toulouse har en massa problem så som rinnande ögon, vilket hans mor också hade. Men vi visste inget om sådant utan köpte bara en "söt röd kattunge." Lesson learned, minst sagt.

[Featherz]
1

Vår första katt (hona) hittades på gården när hon var 10 veckor gammal. Hon hade rymt/kommit bort från sin förra familj, där barnen inte var särskilt djurvänliga… När vi spårat ägaren fick vi henne för 60 kr. Jag är medveten om att det var två veckor för tidigt, men hon var i så dåligt skick att vi behöll henne.
I sommar fyller hon 10 lyckliga år! 😃
(Alva på bilden)

Vår andra katt (hane) ville mamma ha som omplacering då vår hona var "mobbad" av grannkatten och verkade behöva en beskyddare. Hans förra ägare var sjuk och kunde inte ha kvar honom, så mamma försökte övertala pappa om katten utan större framgång. Men en dag när pappa gjort illa handen och fått en massa bedövning så passade hon på att fråga igen. Då sa han ja hahaha!
Är inte helt säker på hur länge sen detta var, men i vinter fyller han iaf 12 år 👍

Mvh Emma

[Featherz]
1

Och här har ni Adolf ^^ mustaschmästarn.

Idunvallen
1

Mina 2 som är kullsyskon kommer från min mammas granne, de kunde inte ha kvar ungarna de fått som en "hoppsankull" så istället för att de skulle avlivas så hamnade de här hos mig. Mammakatt är numera kastrerad… Då mina charmtroll är helt ljuvliga är jag glad att de hamnade här hos mig även om jag är starkt emot "hoppsankullar".

Medarbetare på Utekatter iFokus

Calico
1

Zimba är en hittekatt som kom hit som kattunge efter att ha hittats ensam och övergiven på en väg under en bil. Elvira kommer från en privatperson, jag tog över henne eftersom ägarna tröttnat och tänkte avliva henne. Leah är Elviras dotter som fick stanna kvar hos mig (Elvira var dräktig när hon flyttade hit och är idag kastrerad). Nora kommer från en oansvarig privatperson som inte alls tog bra hand om sina katter.

Mitt hjärta brinner lite extra för dem katterna som har det lite svårt och är hemlösa eller "oönskade".

/Matilda

liindaahh
3

Min yngsta, Isidor(1år), kommer från en missbrukarfamilj som hade för mycket katter. Hans syskon avlivades av oklar anledning. Han och ett gäng andra ungar och mammor omhändertogs av 9 liv, som jag sedan adopterade honom av.

Min hona Maud(3år) är också från 9 liv. Hon var en sk kolonikatt och fångades in vid ca 3 månaders ålder. Under två års tid fick hon flytta runt i olika jourhem, sedan kom hon till mig som jourkatt för exakt ett år sedan. Hon blev adopterad och blev officiellt min förra veckan :)

Luffe (ca 4-5 år) adopterades från slaka djurhem för två år sedan av min mamma och mig och syrran. Jag och syrran har ju nu flyttat hemirån, så Luffe stannade hos mamma. Men Luffe var alldeles för lekfull för gammelkatten hos mamma, så han fick flytta hem till mig. Och han stormtrivs :)

Tillsammans är de en dynamisk duo!

Isidor är den röda, Maud svartvit, och Luffe brunspräcklig :)

chade
1

Elden var en skygg, loppbiten, rädd tjej när hon kom till mig 16 veckor gammal. Hon bodde hos en gammal man med för många katter och ingen energi för att ta hand om dem, kattlådan var som cement av kiss och bajs, matskålarna fulla av flugor mitt i vintern, disk och skräp över hela huset, fruktansvärda förhållanden helt enkelt. Men fick reda på att han redan fått en anmälan på sig, så han fick hjälp av dessa (länsstyrelsen, eller vilka är det som tar hand om såna fall?) att sälja katterna. Idag snart två år gammal, är hon världens mysigaste, men hatar främlingar, hon är verkligen mammas lilla flicka :)

Rufus, min första katt vars mamma är stallkatt hade en riktigt envis skabb som krävdes flera behandlingar att bli av med (Rufus alltså). han var en liten krake på fyra ben, som troligtvis var lite för ung för att lämna mamman. Men det tänkte jag inte på vid det tillfället, jag såg bara en katt som behövde hjälp.. Idag, snart två år(också! skiljer bara två månader mellan mina pluttar) senare och några tusen kronor fattigare (Rufus är en liten olycksfågel med halvdåligt immunförsvar) har jag världens finaste katt, och han är värd varenda krona i världen trotts min kassa ekonomi som student!

Mina katter är något bland det bästa jag har, och jag skulle inte kunnat hitta bättre katter om jag så letade ända bort till världens ände ❤️

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Belimas
1

Min tös är en f.d. hemlös, adopterad från Hitta katten i Enköping🙂

Idunvallen
1

Mina kommer från mina föräldrars granne, de är kullsyskon och det var bara de i kullen. Efter dödsfall i familjen de föddes hos skulle de avlivas men fick komma till mig istället. Mammakatten är numera kastrerad.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Scorpio97
0

Dom två första kommer från en släkting som fick en "hoppsankull" och dom två yngsta kommer från min pappa som också fick en del "hoppsankullar"…. Tyvärr

//Jessie

Caroline L
0

Mina kommer från ett stall 🙂

Mona22
0

Pga allergi har jag inga huskatter längre. Den allra första katt jag hade köptes av en oseriös person som släppt ut sin hona för att få en kull. Fick betala 150kr för uppfödaren ville vara säker på att han fick ett bra hem. Det fick han. Andra katter har jag fått från vänner, dessa har varit förvildade katter som flyttat in hos dem och de har inte haft möjlighet att ta hand om dem . Nu har jag egenuppfödda katter och min maine coon är från en jättebra uppfödare i Göteborg.

IceJossan
1

Min Johanna var född och uppvuxen ute utan kontakt med människor. Henne fångade jag med fälla efter att ha omhändertagit hennes små ungar som hittats bakom en grill i ett av Örebros ytterområden. Hon var paniskt skräckslagen för mig och inomhusmiljön de flrsta dagarna, sen låg hon bara under sängen så fort jag var hemma, i ca 2 månader. Familjen skulle till ett annat jourhem men det sket sig och de blev kvar. Ungarna flyttade, den tidigare så skräckslagna Johanna blev efter 2-3 månader plötsligt tamare än mina fyra andra jourkatter tillsammans och jag kunde inte motstå att adoptera henne själv :)

Kaptenalexa
1

Första kissen Dexter köptes av privatperson på blocket, åkte x antal mil och blev helt såld. Han valde att ligga hos mig och sova istället för sin mamma och syskon, jag satte ner han på golvet då mjauade han för att han ville upp i min famn och spenderade en kvart med att tvätta min tumme. Fick träffa båda föräldrarna, birmapappa och bondkattsmamma. Sen var han inte sig själv, kom från familj med 7 kattungar ,3 katter, 1hund och 3 människor till mig så jag letade en liten kissepartner åt honom.
En vännina hade då fått kattungar och jag tog hand om den lille som inte skulle klara sig alls. Nu är hon världens myskisse, kände revbenen på henne och hon var såååå liten! Räddad katt då.
Darth Vader var också en kisse där jag såg ett syskon bli avlivad på plats för att det kröp med maskar på utsidan av stjärten och den hade såå ont :( Jag vägrade se att samma sak hände med denna kisse så tog hem han, avmaskade, tvättade och tog hand om honom och även han är en av världens bästa kissar nu!
Gandalf den vite är också räddad. Bekanta hittade honom i en kartong vid en busskur, tog hem honom men eftersom att dem var så dåliga på att sköta katten (fimpar, ingen mat, inge vatten, glas på golvet, instängd själv i köket) så sade jag åt dem att "jag struntar i vad ni tycker, man gör inte såhär mot en katt. Jag ska ge han ett bättre hem" och han som bodde där sa "snälla gör det för min rumskompis klarar inte av att ta hand om katten :/
Nu är han världens pajas, mysprutt och älskad av dem andra katterna :)

CupcakeGod
1

Min första katt kommer från en karton på motorvägen, och den andra från en väninna.

Gatukorsning
1

Hittekatter från Svekatt-anslutet katthem.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Jina
4

Jo, det var en mammakatt och en pappakatt som älskade varandra väldigt mycket…

MiaaiM
1

#55  😂 😃

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

Zolah
1

Min katt tjej 'Terror' kommer från min syster, hennes mamma Myran skyndade sig att ha party med Terrors pappa ( som var kattunge då ) innan han blev kastrerad. 

Enda som igentligen visar att han är pappan är att Terror är som en liten kopia av honom, båda delar bland annat en svart prick under magen.

CupcakeGod
3

Vi adopterade en ny kisse. Han kommer från en familj som svälte och slog honom.  Han blir förvånad över att vi är snälla och förstående.

skeppskátten
1

Min katt vet jag inte hur hon kom till från början, men antagligen som ''hoppsankull'' Jag hade precis börjat leta efter en katt som sällskap när min syster ringde någon dag efter och sa att Valkyria var tvungen och flytta, Ia är syster till hennes katt, Så det var väl så jag fann henne, Men någon månad efter visade det sig att dom hade släppt ut henne innan hon kom hem till mig, Så fick två kattungar efter det, vilket jag inte alls hade tänkt mig.. Men gjort är gjort och jag behåller en och den andra får ett nytt hem om en vecka och Ia ska kastreras så snart jag får mina pengar :)

Ia och Hedwig :)

Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus