Är din veterinärklinik kattvänlig?
Min veterinärklinik är kattanpassad. Det innebär att det väntrummet är skilt från andra djurslag och att det finns lite höga platser att sitta på till och med i behandlingsrummet.
Här kommer ett reportage med illustrerande bilder från en kattvänlig klinik.
Läs mer här:
https://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/kattvanlig-klinik/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här är inga kliniker med avskilda väntrum för de med katter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Tråkigt att man inte visar hänsyn till olika djurslags behov.
Klart att en katt blir mycket stressad av att tvingas vänta tillsammans med en stor hund.
#2 Beror nog på katten, aldrig haft katter som haft problem med det, satt transporten så de inte kan se hundarna och sitter inte nära.
Aldrig upplevt problemet när jag varit inne med min hund eller kaniner heller.
Men brukar finnas bra plats tycker jag så man inte behöver sitta nära :)
Min veterinärmottagning är kattanpassad, och jag känner till flera som är det.
Men kattanpassningen hänger dessvärre inte alltid med till undersökningsrummen, vilket jag tycker är en nackdel.
Jättejobbigt för katten när det är en orolig skällande hund i undersökningsrummet bredvid.
Men samtidigt bra förstås att väntrum etc är separata. Och bra med Feliway i vägguttagen, katt-utbildad personal, höga hyllor att ställa transportburen på o.s.v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-11-10 15:27 av Uppkatten
#3: Tror att de flesta katter upplever ett veterinärbesök eller förflyttningar till okända platser som en stressig situation oavsett om de tydligt visar det eller inte.
Många kliniker använder feromoner för att skapa en lugnande miljö och det är ju iallafall ett bra initiativ.
Det finns ju som i så många andra branscher ett certifieringsprogram.
Här information från International Society of Feline Medicine (ISFM) om cat friendly clinics.
Läs mer här:
- Redigerat 2023-11-10 15:35 av Pyttelite
Här fanns oxå information på svenska för den som vill läsa:
https://catfriendlyclinic.org/app/uploads/2021/07/SV-CFC-Guide-2021.pdf
#4: Jobbigt med skällande hundar men jag upplever ändå att de på 10 år blivit mycket bättre anpassningar för både kattägare och katter.
Framförallt tycker jag att personalens kunskapsnivå ökat.
#8 Jag förstår att det ibland - lokalmässigt - kan vara svårt att bygga om så att katterna hålls helt separat (inte minst på mindre veterinärmottagningar), men jag skulle önska att man med planering kunde hålla katter och hundar bättre isär även när det gäller undersökningsrummen. Kanske kan man också ljuddämpa väggarna bättre i vissa fall.
Men absolut att det har hänt väldigt mycket, och det är otroligt positivt.
Det lär ju inte heller bli sämre framöver, antar jag, utan vi förstår bättre och bättre hur vi kan hjälpa våra sällskapsdjur i dessa miljöer.
Och med lugnare djur minskar sannolikt också risken för bit- och rivskador för personalens del. Vinster på alla sätt och vis alltså.
Jag tycker också att veterinärerna idag har mycket större förståelse för skygga katter, och att skygga/känsliga/oroliga katter ofta är lättast att behandla om de får ligga under en filt. Man lyfter inte fram katten i onödan, utan respekterar kattens behov av att få förbli lite gömd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vet en klinik där de bokar in djur som tycker att det är jobbigt tidigt på morgonen eller innan stängning för att det ska vara minimalt/inga andra där vilket jag tycker är bra :)
#9: och #10: Fint när kliniken verkligen försöker göra det bästa för våra djur.
En skygg katt kan ju ha fått en obehaglig resa till vetten och bara det skapar stress och aggressivitet både hos katt och kattägare.
Sen är det ju som ni skriver att det inte alltid finns plats och utrymme för att separera eller göra det djurvänligt på bästa sätt så att alla ”trivs”.
Där vi avlivade vår förra katt, har de ett rum som inte är vid väntrummet, där allting sker, som man går in i och kan gå ut sen via huvudingången utan att behöva passera väntrum mm, vilket är toppen, jobbigt nog när de får somna in
Min veterinärmottagning tar ofta emot t.ex. skyggisar på morgonen, för att slippa risken att katten behöver bli kvar onödigt länge på mottagningen (vid fördröjningar o.s.v.).
Problemet är att det samtidigt lämnas in många djur på morgonen, som sedan tas omhand successivt under förmiddagen (djurägarna rings dit när djuren är färdiga för hemgång).
Så tanken är god, men det blir ändå lätt lite rörigt där på morgonen.
#12: Det var en bra lösning - så lagom roligt att gå förbi alla i kön med rödgråtna ögon och tom bur.
Minns fortfarande hur hemskt det var.
#13: De borde ha en sluss - tror att klinikerna är tacksamma att få återkoppling på om man har idéer eller tycker att de kan förbättra situationen för det vinner de ju själva på.
Minskad stress för personal, ägare och framförallt patienter.
Ja, alla kliniker jag besökt de senaste åren har haft åtskilda hundväntrum resp. kattväntrum. Ibland kan det krocka ändå framme vid disken (nyfiken hundnos som plötsligt kommer alldeles för nära innan någon hinner reagera), men fint att de numera inte behöver se varandra i väntrummet iallafall.
Det är djurägarvänligt att man får betala i förväg i behandlingsrummet inför avlivning och slipper göra det efteråt och när man får komma till behandlingsrum på en gång och vänta där istället för i väntrummet, men jag hade också uppskattat att få smita ut genom en separat utgång efter sådana klinikbesök. Jag tycker själv att det är jobbigt att sitta i väntrummet och se ledsna djurägare som går därifrån med tom bur
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Ja det är mycket bra lösning. Håller helt med.
Vi går till en veterinär, för enklare ingrepp, som i huvudsak sysslar med bondgårdsdjur. Där går man in i som en liten stuga direkt i anslutning till parkeringen. Så där inne är man alltid ensam och när man går ut så är de bara ute på parkeringen de kan stå fler personer. De ligger ute i skogen typ. Så väldigt avsides och lugnt. Visserligen på en stor hästgård. Men de är en fridfull miljö enligt mig som trivs på såna platser. Luktar inte klassiskt veterinär. Och djuren upplevs lugna när man åker dit.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
#19: Låter som en trevlig klinik både för djur och människor.
Jag har arbetat med att få kliniker cat friendly-certifierade de senaste åren och det handlar om så mycket mer än om att ha separata väntrum för katter eller specifika kattrum på polikliniken.
Den viktigaste biten handlar om att utbilda personalen om hur katter ska bemötas och hur kattägare behöver utbildas. Katter är väldigt annorlunda från hundar. De gillar inte att lämna sitt hem och den stress det innebär kan ge missvisande provresultat i allt från blodtryck till blodglukos, vita blodkroppar och temperatur. Minimal hantering, att snabbt komma in i ett separat rum och att få lämplig premedicinering är så himla viktigt. Likväl som att skräddarsy behandlingen efter djurägarens och kattens förutsättningar. Bara för att veterinären tycker att behandling X är den bästa betyder det inte att katten tycker det och tycker inte katten lika som veterinären… får man böja sig för katten.