Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 3686 ggr
[lucii]
0

Huskatt uppfödare?

En tjej i en fb-grupp kallar sig uppfödare. Söker hane till sin huskatt. Någon frågade henne om avmaskning men de tyckte hon den nya ägaren kan göra. Vad ska man säga?

Gatukorsning
3

Ja vad ska man säga…suck.

Man kan fråga henne vilka det är som får städa upp efter denna kull sedan liksom. Och varför hon inte anser sig behöva avmaska katterna. Det är ju inte någon stor kostnad direkt. Då lär hon ju aldrig vaccinera dem heller. Och kastrera är det väl knappast tal om…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[lucii]
1

Jag skrev att hon försvårar för dem som vill få ner antalet hemlösa katter. Det brydde hon sig inte om. Hon skrev arr hon är uppfödare. Då frågade jag lite enkla frågor och fakta. Någon skrev spydigt, jaha tänker du anmäla eller? Vad jag vet vill hon bara tjäna pengar på detta och 800 för en huskatt känns inte rimligt. Gruppen heter "vi som älskar våra katter". Enligt dem vill jag bara bråka. De verkar inte se allvaret i detta. Suck!

[Mustangcab]
1

Nej tyvärr så är det på det sättet. De kunde kalla sig för vi som älskar pengar istället.

Nerdysiamese
1

#2 läste igenom "diskussionen" och det är sorgligt att man tycker att det räcker att tussa ihop två katter och få en kull för att kalla sig uppfödare.
Visst, rent lagligt stämmer det, men det urholkar definitionen som SVERAK och rasklubbarna jobbar för att uppnå, att det ska vara ett så mycket större och ansvarsfullare bestlut än att bara låta sin katt paras med härs och tvärs, och som direkt resultat urholkar också det hårda arbete alla engagerade kattmänniskor gjort för kattens ökade status…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Mustangcab]
1

Förvisso har jag inte läst diskussionen men de är uppfödare med samma ansvar som alla som föder upp raskatter. Om de blev medvetna om detta och med det 3-åriga rättskyddet som finns för köparen av en katt så skulle de nog inte göra det lika lättvindligt.

[lucii]
3

Jag har försökt förklara för dem varför man inte bör planera kull på huskatter men nej kattungar är ju så söta! Ingen i den tråden tycks bry sig att många katter saknar hem. "Jag tänker se till att de kommer till bra hem, sluta bråka". Viktig info=bråka tydligen.

Timmorn
1

Jag betalade 500kr för min huskatt. Men då var den vaccinerad och avmaskad 2 gånger om jag inte minns fel, och det täckte i princip de sakerna då.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Gatukorsning
2

Jag personligen tycker absolut att en huskattskisse kan kosta 800 kronor. Men dp ska den vara avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktigad. Helst gärna kastrerad och märkt också, men det är det nog inte många bakgårds"uppfödare" som vill göra. Det kostar ju pengar….

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Mustangcab]
3

En huskatt ska kosta, men den ska köpas från ett katthem eller någon person som tar hand om hemlösa katter, inte som  tar en kull på sin lilla söta huskatt.

MiaaiM
22

Åh, det är en tjej som lade ut sin hankatt (huskatt) på en lokal köp och säljsida på facebook och frågade om någon ville använda honom innan han kastreras eftersom han är så himla fin och snuttig och allt vad hon nu skrev. Jag skrev till henne att det idag finns över 100 000 hemlösa katter, att det är ett stort djurskyddsproblem i Sverige och att katthemmen är överfulla. Jag skrev att jag hoppas folk tänker efter innan de tar en kull, varför bidra till problemet. En person skrev på tråden att en katthona bör få minst en kull innan den kastreras, se där!! självklart skulle den myten tas upp! 🤪Jag var snabb och skrev just att det är en myt och det finns inga vetenskapliga bevis för det. Trots det hävdade hon att det visst var så varav jag länkade till en vetenskaplig artikel om detta ämne och bad om att få en av henne som bekräftade hennes tes. Det fick jag inte. Det blev hur som helst ett himla liv och jag förstörde tråden och allt möjligt,😃 men mig gör det inget! Kan jag få en person att ta till sig det så är jag nöjd! 👍

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

[lucii]
3

Jag blev trådens "bov" som bara ville bråka. Hon slutade skriva och startade en ny. Jag har inte lagt mig i den då hon vägrade lyssna på det jag skrev innan. Jag stödjer inte avel på huskatter och enligt vissa är man en ond människa för det. Men vad ska man säga, rom byggdes inte på en dag?

[eskils]
3

Bra jobbat lucii och MiaaiM! 🌺 I sådana trådar kan man lämpligen lägga in någon bild på en riktigt sjuk och skadad hemlös katt, och fråga om "uppfödaren" vill ta på sitt samvete att bidra till ett sådant lidande.

För personen kan ju inte veta om de sålda kattungarna verkligen blir kastrerade eller ej, om de får stanna i sina hem eller om de blir dumpade efter ett tag.

[lucii]
1

Detta är ett ämne som alltid kommer vara svårt. Det kommer finnas dem som inte VILL förstå. De som tror att de kan ha koll så pass bra att deras fd kattungar alltid kommer bo hos köparen. Men vi andra vet att det inte alltid blir så. Vi vet även en hel del om vad som kan hända sen. :(

Alexej
5

Det är ganska frustrerande med alla som avlar på huskatter, vet inget om vaccineringen, tror att en katt måste få en kull, bortskänkesannoner osv.

Folk brukar surar när de kritiseras men samtidigt visar det bara att de egentligen vet att de gör fel.

Men vi är på väg. I dag finns det internet och vi blir allt fler som kan sprida kunskap om katter och kattavel. Dela vi upp oss på alla dessa konstiga sajter och grupper då kan vi tillsammans göra otroligt mycket och därmed på sikt hjälpa alla katter och förhoppningsvis minska antalet hemlösa/vanvårdade/misskötta katter i framtiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus