Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett06-kattmat
Läst 2955 ggr
gickan87
0

Vilken kattungemat?

Nu har vi äntligen fått hem våran underbara sötnos! Hon är uppväxt på RC kattungemat, både torr och blöt. Har hört att mjau blötmat är bättre, bör man byta till den?

MVH Erika :)

liindaahh
0

Mjau har väl inte kattunge foder? Jag skulle säga att bozita kitten blötmat är bäst :) Torrfoder vet jag inte. Själv körde jag på profine

Jourhemmet
2

Mjau i tetra, är jättebra mat likaså Bozita (samma svenska tillverkare) Du behöver inte köpa specifikt kattungemat då det är exakt samma förutom storleken på bitarna. Men byt inte de första veckorna då flytten i sig från mamma och syskon är stressande och kan få magen i obalans. När du byter så fasa in mycket långsamt. Råder dig att även att efter en tid byta torrfodret då RC inte är ett bra foder utan innehåller mycket spannmål.

gickan87
0

#2 Fungerar bozita torrfoder bra eller vilket märke ska man välja?

Jourhemmet
0

Ett foder som fått bäst i test och som är lätt att få tag i är Eukanuba men byt inte foder ännu. Låt kattungen äta den mat den är van vid först månaderna så att den inte får ont i magen. Flytten i sig är mycket stressande för en liten och att byta foder i samma veva kan bli ödesdigert. Ett big no no är att köpa torrfoder i mataffären. Tänk på att den ska ha fri tillgång på mat, både blöt och torrfoder. Tråkigt att ni bara köpte en då kattungar mår bäst av att ha en kattkompis att leka med. Ni låter den väl inte sitta ensam hemma hela dagarna nu?

gickan87
0

#4 Mina föräldrar är pensionärer, så dem är hemma hela dagarna och busar med henne. Och sällskap finns iform av en vuxen katt, och dem kommer ganska bra överrens.

IceJossan
3

Mjau och Bozita bl.a. är toppklassblötmat. Torrfoder är helt onödigt. Som tillskott är det toppen med rått kött och råa kycklingvingar.

Wony
0

Om man vill ge torrfoder är det dock bra med sådana som har hög kötthalt. T ex Applaws, Carnia Lynx osv. Spannmål ska man undvika så långt det går.

Mjau och Bozita har jättebra mjukmat, men det finns andra bra märken också. Applaws har ett fräscht blötfoder som man kan ha som komplement till torrfoder. Man ser filébitarna med blotta ögat och det luktar dessutom riktigt trevligt. 

Ett bra torrfoder är bättre än ett billigt från mataffären, men jag skulle säga att de flesta blötfoder är bättre än torrfoder. 

Men man kan ju också kombinera om man vill.