Fästingar?
Nu börjar det bli fästing-säsong och de små krypen suger sig gärna fast på våra små katter. Än så länge har jag bara plockat en endaste, hoppas det inte blir fler..
Har ni problem med fästingar på era katter? Behandlar ni med något för att förebygga det?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Findus har titt som tätt. Men Fia har vi bara plockat runt 2 fästingar på, sedan vi fick henne för 2½ år sedan.
Men ska skaffa ett halsband till, åt honom, det andra varade bara någon månad. Hjälper hyfsat. (petwise). Inget halsband med massa gifter.
Men det är konstigt, han har inte fått så många ännu som han brukar få, trots att de säger att det är ett fästingår och vi har gott om fästingar hmm…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oh ja! Min katt har redan fått åtminstånde tio fästingar detta året, de verkar dras till henne som en magnet.
Vi har en gång prövat med ett medel som man droppar i pälsen på katten, men hon fick klåda av det och kliade av sig en massa päls så det fungerade inget vidare bra.
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Jag har funderat på att droppa med Frontline men jag är så rädd för biverkningar 😮
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Nä, vi har inte råkat ut för det. Men eftersom man säger att fästingarna kommer allt längre norrut får vi väl vara beredda framöver. Än så länge har vi varit skonade.
Nej vi har inte problem med fästingar på katterna. Dels bor vi i norrbotten och dels är katterna innekatter med kontrollerad utevistelse :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#5 Skönt att slippa fästingar.
Dock kan de ju få fästingar även vid kontrollerad utevistelse 😉
#6 Jo men här i norrbotten finns det inte mycket fästingar så jag tror inte vi skulle ha så stort problem med dom även om katterna hade varit utekatter. På 4 år har en hund(av fyra) fått 2 fästingar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#7 Jag syftade på överlag 🙂
Nu får inte min kisse gå ut för tillfället, annat än i sele, men andra år när han fått gå ut som han vill har vi droppat Frontline i nacken. Det hjälper verkligen! Inga biverkningar han han fått heller :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Hej!
Det enda skyddet mot fästingar när det avser katt är FrontLine …. är det bra? För hund är det inte det ….
Våra katter har inte fått en ända så vitt som jag har sett. Men dock är dom innekatter & går endast ut i koppel några gånger om dagen. :)
Har tre katter, på två av dom plockar vi fästingar någon gång i veckan (ändå bor jag norrut, men tydligen inte tillräckligt). Hunden har också ganska ofta. På den tredje katten har vi inte plockat vare sig i år eller förra året, vet inte hur hon bär sig åt faktiskt.
Men det är ju tur för mig, eftersom hon brukar sova i min säng och jag är livrädd för småkryp. Dock har hon ganska ofta med sig sniglar, men dom bits ju i alla fall inte (;
Förra året så satt min lilla katt och bet bort en fästing på hennes bror( och släppte sedan nöjt ner den på golvet), så hon kanske helt enkelt har lyckats hitta ett sätt att ta bort dom själv?
//Jessie
Vi har ju inte fästingar här så vi behöver inte tänka på det men eftersom fästingar flyttar både söderut och norrut kommer det kanske under vår livstid. Men vad jag förstår så är det störst risk för "liftare" eftersom vintrarna är för kalla för att dom ska kunna övervintra (än så länge)
l'm back