Första utställningen!
Nu har min fina husis Lukas vart på sin första utställning (eller för 2½ vecka sen för att vara mer exakt) och det gick strålande bra för honom!
Lukas ska ha ställts ut redan då han var 5 månader gammal i Borlänge förra året, 2012, men det hände så klart en minimal olycka som slutade med att han fick följa med men bo i husvagnen medan vi ställde ut de andra katterna.
Men i år gällde det och denna gången skedde utställningen 3 km ifrån där jag bodde själv så vägen dit var kort och smidig.
Lukas är annars en rätt så cool och full av energi med kraftig benstomme, haha!
Iaf så på lördagen där den 29/6 så gick han vidare till BIS eftersom han var ensam i sin klass, men trots det så måste ju han få en fin bedömning och domaren jag hade då vart överförtjust i honom och berömde han extra för den otroligt fina och lena pälsen (första gången jag lyckades med något ;p) så han nominerades direkt till panelen där han tog hem BIS.
På söndagen där var han också ensam i sin klass och gick vidare till panelen och därmed tog hem BIS.
Inte nog med det så var han båda dagarna så otroligt nervös och prillig. Men han var mest fascinerad och nyfiken på allt som skedde runt honom och ALLA jag stötte på (som inte själva bar på katter) fick komma fram och klappa honom så han skulle bli van.
Den domaren jag hade studerade honom en LÅNG stund med alltid ett leende på läpparna och njöt av att se honom.
Hon talade även om för mig att han hade samma rasstandard för våran Euorpé (kan inte så mycket om den rasstandarden så) och påpekade sen att han INTE skulle gå upp mer i vikt, hihi!
Test bild nr 1!
Åh så roligt! Han ser ut att vara en riktigt stilig kisse.
GRATTIS till både dig och Lukas! 🏆😃
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#5 Tack! Jag har än idag inte tänkt tt han blivit BIS ännu så det har fortfarande inte direkt smällt in xD
Oj vilken storslam! Stort grattis! 🙂
#7 hehe tack så mycket! :p
Vilken konkurrens haha ;)
#9 Haha jo om det var ja!
På lördagen så var det 4 st longhair som tävlade mot varandra och på söndagen var det 2-3 st longhair! Shorthair var det bara lille Lukas! ;)
Grattis! Han är jättefin ^_^ jag är supersugen på att ställa ut mina husisar :D hur mkt kostade det hela om man får fråga?
#11 För mig med två katter gick det på 1225 kr! Så det kostar 600 kr för två dagar, men sen kostar det ju ut över det med vad du behöver, vaccination/bevis, kastrerad innan 10 månader och huskattsbevis. Har du en vit husis så måste du ha hörselintyg bland annat! :)
#12 ah ok. Har en svanslös husis, vet att jag frågat här inne tidigare om man får ställa ut dem men minns inte svaret haha Men ja hankatten lär jag nog ställa ut åtminstone en gång till våren/sommaren 2014 när det blir någon utställning här runt. Tyvärr har han inte samma fina "rundhet" som din kille!
13# Tror faktiskt inte man får ställa ut husisar om jag mindes rätt som saknar svans samt de som har en extra tå..eller minns jag fel?
En snabb fråga angående kastreringen, om man har en f.d. hemlös katt då som kanske var några år när den hittades och kastrerades sedan av katthemmet är det kört då att ställa ut ?
Never mind, hittade det här på Sverak's hemsida så då borde det vara grönt =) "Huskatt måste vara lägst uppskattningsvis sex månader och är den över tio månader måste den vara kastrerad." med andra ord står det inget om att den måste vara kastrerad innan 10 månaders ålder =)