Innekatt?
Kommer förmodligen skaffa mig en Katt någongång när jag inte bor hemma längre. Och kommer förmodligen bo i lägenhet då jag nog inte vill bo i hus något mer.
Har alltid haft katt i sen jag föddes
Vad tycker ni om att ha Innekatter?
Det finns mycket plus med det.
Dem kan aldrig bli påkörda, får aldrig fästingar om man inte går med sele och så ute ibland m.m
Tycker det är det bättre alternativet just för att jag tycker man ska ha koll på sina husdjur, man tar bort många faror för katten och andra djur som blir utsatta för katterna. Det går alltid komplettera med kontrollerad utevistelse :)
Ja precis :)
Har en vän som tycker att det är bättre att ha en utekatt… Hans katter ser sjukt rabies-äckliga ut och ibland är dom borta as lång tid. Så innekatter är nog ett mycket bättre alternativ.
:) trodde många kattälskare tycker mindre om människor som har innekatter. Man får ju aktivera dem lite mer för att få utlopp av sin energi iaf unga katter har ju det.
#4 Väljer man katter över människor så har man ett seriöst problem.
hur menar du?
Jag vill gärna att mina katter ska vara inne, då vet jag att dom är säkra och slipper oroa mig om dagarna, det är så lätt att saker kan hända med sitt djur.
Men jag har även en utekatt som just nu får leva ett liv som innekatt, och jag hoppas det kommer gå bra senare efter kastreringen och flyttning till ny lägenhet, hon har inga problem med och vara inne nu iallafall :)
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus
En stor del av Sveriges katter är just innekatter. Andra har kontrollerad utevistelse i form av koppelpromenader eller rastgård. En katt måste inte få vara utomhus. Men gärna få lite frisk luft på en innätad balkong exempelvis.
okej ändå ser man ofta katter ute. men klart katter är nog de vanligaste djuret
Jag är helt för innekatter alt. kontrollerad utevistelse i antingen sele eller rastgård. Jag skulle aldrig vilja utsätta min katt för alla risker som finns ute och aldrig veta från dag till dag om jag kommer få se den levande igen. Katten är så pass domesticerad idag att den kan leva ett fullgott liv inomhus med rätt aktivering, vi låter ju inte hundar och hästar (som exempel) springa lösa hur som helst dagarna i ända.
Vi har innekatt och han trivs med att sitta och spana ut på fåglarna, han råkade smita ut en gång när hunden fick upp altandörren, intressant var det nog att gå ut men jag hittade honom precis utanför dörren där stod han och skakade som ett asplöv och sprang in så fort han bara kunde när jag öppnade. 😃
Vi bor väldigt nära bilvägar så vi kommer inte släppa ut honom alls…. tycker att det är en onödig risk, man slipper liksom vara orolig över att katten inte kommit in över natten eller springa ute och ropa med godis varje kväll. 🙂
~mikkan
Min utekatt kom hem igår med ett sår i till benet på svansen, så nu ska vi till veterinären och från och med nu är han innekatt.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Mina egna katter och jourkatter är alldeles för värdfulla för att få gå ut fritt.

#13 samma här. Tar ut dem i koppel då jag gärna vill ha hem dem levande på kvällen =).
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Har innekatt nu, och haft utekatt :)
+ för innekatt
*säkrare
- för innekatt
*får inte ordentligt utlopp för sina behov (jaga, klättra i träd, upptäcka, att göra sånt i sele är inte samma sak som för utekatter)
*lättare att bli feta/plufsiga då dem lätt blir slöa
Det man även ska tänka på, går man ut i koppel är det många som fått problem med katter som sitter och skriker vid dörren och vill ut igen och igen och igen, och bor man sen i tex radhus får man ett katt som till varje pris ska ut och kan öppna fönster och dörrar och smiter när man kommer hem, och sånt är INTE kul. Och även om man har rastgård kan dem bli så då katter även vill upptäcka utanför rastgården.
#15 Det med att dom lättare bli feta är ju egentligen något man kan göra något åt genom att reglera maten efter aktivitetsnivån.
Är själv riktigt dålig på den biten, speciellt när båda katterna är totalt olika 😛
Vet ett par utekatter som var betydligt latare än mina, och fick äta på tok för mycket och var rejält runda. Dom hade stenkoll på sin matte så att hon alltid fyllde på torrfoder. Och dom rörde sig knappt från bron dom katterna. Men i normala fall rör sig utekatter mer förstås och kan äta mer utan att bli tjocka. 😛
Samma med behoven egentligen. Det blir vad man gör det till. Men utekatten kan anpassa det själv. Har man rastgård med träd osv så underlättar det ju även den biten så kan katterna aktivera sig själva mer.
#15 Läste ngnstans att om en ska ha sele till katten att varje gång en tar ut den, ska detta göras via transportbur. På så sätt förknippas inte dörren/fönstren med utevistelse. Har ingen aning om ifall det funkar dock, men kanske kan vara ett bra tips ;)
Vi har fyra katter idag, alla innekatter. Den femte kommer om 1,5v och kommer även den bli innekatt. Jag skulle inte kunna sova om nätterna eller få något gjort om jag inte visste var katterna var. Sen får man anpassa miljön efter katten. Tänk massa tunnlar, hyllor, klösträd m.m. så de verkligen kan aktivera sig och få utlopp för energin. Jag är för minst två katter också, då har de alltid sällskap och kan busa tillsammans.
Jag har en katt hemma som älskar att vara ute, men jag skulle aldrig få för mig att låta han gå ut utan sele. Jag pratade med en här för någon dag sedan som hade utekatter och tyckte det var elakt att ha katterna inomhus..🤔
Kommer alltid ha mina katter inomhus och om de vill, i sele.