särskilda skäl?
"Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl. "
Av nyfikenhet undrar jag vad tycker ni är "särskilda skäl" att få ta kattungen från mamman tidigare?
såg ditt andra inlägg och et är en bra anledning
Jag var tvungen att ta hand om min kattunge.. Som är 3 år nu.. när den va ca 6 veckor och lära den att äta mjuk mat för att överleva.. För att mamman hade blivit dödad av en stor fågel i skogen.. Så jag hade inget val. Men annars behöver den mammans stöd och uppfostran för att bli en trygg individ.
Skulle tippa på att det handlar om skäl som när mamman dött, svårt sjuk m.m. Men är inte riktigt säker jag heller!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Men nu får du väl ge dig! Hur kan du veta att det är TS katt ?? har han/hon skrivit det någonstans ?
Fråga innan du drar förhastade slutsatser nästa gång!
#6 Då skriver man att man citerar en annons och så slipper det bli missförstånd, svårare än så är det inte!
Dom katterna som 0# har kanske är ute katter och då mår dom inte bra av att bli ''instända'' i ett hus så då är det ju bättre att man säljer kattungen istället för att det ska försvinna
#7 Hon gjorde ju citat tecken? Då fattar du väl? Hon behöver inte göra det tydligare än hon redan gjort, alla förstod ju utom du så det är inte hennes text det är fel på.
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
Har man en katthona som har så stort behov att vara ute, att man inte kan hålla henne inne så länge som kattungarna behöver henne, så ser man till att katthonan inte blir dräktig. Kastrering är ett välkänt ingrepp som man då kan kosta på henne.
Detta har inte med mig att göra då jag har kastrerade katter. Kan vi prata om ämnet nu?
#11 Var finns annonsen?
Rensade tråden lite och ber alla återgå till ämnet. Har tyvärr själv inget riktigt svar på din fråga så överlåter det till någon annan. Undrar ju lite över vem som bestämmer "särskilda skäl"
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#14 Tack!
Ja, det undrar jag också. Men en idé är väl att ringa jordbruksverket och fråga INNAN man själv gör någonting. Det är hos dem reglerna står och då är det väl deras rekommendationer man ska gå efter?
Om mamman dött bör man ändå kolla med någon myndighet vad man bör göra. Men det finns väl en del som flyttar ungarna utan att blinka.
Sen finns det dem som fullständigt skiter i regler och vad som är bäst för katten/katterna. :(
Vissa djurmammor kan ju bli lite psyko. Vi hade en kaninmamma som började jaga ungarna så vi vid 6-7 veckors ålder fick sära på dom från mamman (dom var däremot i en grupp ett bra tag efter) däremot för man ju sära på kaninmamma och kaninungar vid 6 veckors ålder även om man helst ska vänta längre. Men en kattmamma som blir "psyko" kan nog vara en anledning tex.
Problemet med att måsta kolla pp med myndigheter är att sånt tar tid och skulle tex mamman jaga/skada ungarna händer snabbt nått dåligt om man låter det ta tid. Jag gissar att det är därför det inte finns krav på att man tex ska kontakta myndigheter.
(kaninmamman avlas definitivt inte på längre och ingen av hennes ungar ska det heller)
l'm back
Även om det nu skulle vara så att mamman inte vill veta av ungen längre, så får inte kattungen lämna uppfödaren innan den är 12 veckor gammal.
Misstänker att det är om nånting hänt mamman, tex att hon sinar och ungarna behöver en amma eller nappas. Eller om hon avlider eller blir sjuk.
Men 12 v regeln är för att de ska lära sig hur man är katt och bli trygga stabila individer.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag kan se två skäl. Ett är om man flyttar kattungen till en annan diande hona som mist sina kattungar. Ett annat är att kattungen är sjuk och bör skiljas från sina syskon så den inte smittar dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#19 Jag tycker inget av dina skäl var så smarta. Och när det upptäcks att en unge är sjuk så är garanterat alla ungar redan smittade.
#20 Jaha, du får ha dina privata åsikter, men själv utgår jag ifrån verkligheten.
Och nej, alla behöver inte vara smittade.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#20 så att flytta en kattunge till en amma som har massa mjölk är korkat? VARFÖR då?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Om en mamma stöter ifrån sina ungar vilket tydligen var anledningen till den annons jag uppmärksammade. Då finns det ju alternativ. Men tydligen är det "lättare" att bara sälja ungarna tidigare istället. I mina öron låter det i alla fall som rent sagt lathet. Jag tror inte det är så svårt att hitta en amma om man verkligen ringer runt. Eller?
Vet inte själv vad "särskilda skäl" skulle kunna vara. Men läste en artikel från kattstatus där de förklarar bortstötningen från mamman som en naturlig del av uppväxten som lär katterna att hantera nekande. I slutet av artikeln finns argument som används av personer som vill köpa/sälja en kattunge under 12 veckor och bra motargument.
Artikel: http://www.kattstatus.se/sida40.html
Jag flyttade min kattunge till en amma annars skulle hon nog inte levt idag var det dumt gjort av mig då eller?? Tycker det är ett jättebra sätt iaf!!
Men den kattungen var väl upphittad övergiven tillsammans med sina döda syskon.