Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett00-om-sajten-och-ifokus
Läst 3152 ggr
Mowitz
0

Vad gör man när katten rymmer?

Vi har två syskonkatter Sara och Sixten födda på Valborgsmässoafton 2005. Vi har alltså haft dem sedan de var små, de är öronmärkta och kastrerade/steriliserade. Vi bor långt ute på landet i ett riktigt katteldorado så självklart är de utekatter. Sara håller sig hemikring och har sitt revir på ängarna och i skogen här omkring. Men … för 2-3 år sedan började Sixten vandra ca 2 km rakt söderut - det visste vi inte från början. Han var ibland borta någon/några nätter men kom hem igen utan problem. En gång när han varit försvunnen ca 10 dagar satte jag upp lappar och annonserade i tidningen utan resultat. En dag satt han på bordet på vår altan! För 4-5 år sedan skaffade vi kattlucka och det har fungerat utmärkt. Vi har aldrig fått in någon främmande katt trots att det finns ytterligare 4 katter (2 per hushåll) i den lilla by på ca 9 åretruntboende familjer där vi bor. Enda problemet är att ibland bär någon av katterna in en levande mus! Då blir det jakt!

Första gången Sixten var borta länge var han borta ca 8 veckor och vi hade väl i princip räknat bort honom när vi plötsligt fick ett telefonsamtal. Vi hade då både annonserat och satt upp lappar på alla träd och lyktstolpar i en radie på ca 1,5 km. En man presenterade sig och sa att "jag tror att vi har er katt här". Han hade läst på märkningen och hittat oss på nätet! Stor lycka så klart och vi hämtade hem Sixten som kom springande när jag ropade! Efter detta har vi hämtat hem honom ca 10 gånger plus att vi varit i området och letat massor av gånger utan att hitta honom. För ett halvår sedan kom vi på att det bor en kvinna som har flera katter i området dit Sixten rymmer. Hon har matat honom och tagit in honom innan hon visste att han hör hemma här hos oss och nu försvinner han dit bort med jämna mellanrum. Vi hämtar honom, han är hemma en vecka och sedan går han dit bort igen. Jag har sagt att hon INTE får mata Sixten eller ta in honom men hon "tycker synd om honom". Flera gånger har han varit borta bara någon natt och då kommer han ju tillbaka hem igen.

Är det någon som kan ge ett tips om hur man håller honom hemma? Katterna får mat och vatten, varje morgon får de fisk och när jag ropar in dem och de kommer får de godis. Jag tänker inte göra innekatter av dem, jag vill att de ska leva i frihet. Frågan är om grannens katter kan ha "pinkat revir" här hos oss så det är det som skrämmer/jagar iväg Sixten? Vi vill ju har vår fina, sociala och sympatiska katt kvar här hos oss!

Tacksam för alla tips och lovar testa ALLT!

[Mustangcab]
0

Kvinnan har kanske bättre mat tycker Sixten? När du säger att du ger dem fisk varje morgon är det kokt eller rå och vilken sort? Hur mycket är ni hemma?

IdaL
0

Oj så jobbigt! Problemet är ju att kvinnan som matar/tar in honom gör ju hela situationen värre eftersom hon får honom att tro att det är hans revir. 

Har inga direkt tips. kanske håll honom inne ett par dagar så han förstår att "jag bor här"?

Mowitz
0

Fisken de får är rå Hokifilé eller torsk/sej eftersom min man fiskar i Norge varje år och vi har gott om fisk i frysen. Vi är hemma för det mesta - pensionärer - men visst reser vi ibland och då har vi kattvakt = grannen som gullar med katterna och ser till att det finns mat och vatten. Glömde skriva att Sixten aldrig vandrat iväg när det är vinter och snö!

IdaL - vi brukar hålla honom inne flera dagar när han varit borta men även om vi inte gör det så viker han inte från min sida! Följer mig i trädgården, sitter i knät när jag sitter vid datorn eller vid tv:n, ligger i sängen på nätterna. Det är fullständigt obegripligt att han väljer luffarlivet emellanåt. Jag har läst lite på nätet och det verkar inte vara ovanligt att även kastrerade hankatter tar sig en "walkabout" ibland. Men vi vill ju att Sixten ska vara hos oss!

[Mustangcab]
0

Sluta upp med att ge kattterna rå fisk det är inte bra för dem. Det kan blockera upptaget av ett b-vitamin. Koka däremot gärna fisken men ge det inte varje dag.

Min bror hade en katt som gick på walkabout på sommaren. Han kunde var borta i flera veckor. Men han var inte magerlagd när han kom hem så han hade hittat något annat ställe att äta gratis på det var helt klar men de kom aldrig underfund med var.

Säg åt denna kvinna att sluta upp med att ge er katt mat och ata in honom. Han är er inte hennes. Oavsett vad hon tycker om honom. Hota med polisanmälan om det behövs.