Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett01-allmänt
Läst 2595 ggr
[lucii]
0

suck

"Denna lilla grabb önskar nytt hem! =)

Han är 9 veckor nu och är full av bus! Anledningen till att vi måste skicka iväg han tidigare än 12 veckors ålder är att han riskerar att följa med sin Mamma till grannens stora Ladugård. Vi har redan förlorat 2 sötnosar där nere och vill inte att fler ska dö bara för att de ska hinna bli 12 veckor.. =("

IdaL
5

Men vad tusan? 🤔 håll katterna inne då?! 😮

Jourhemmet
3

Som sagt, bara att hålla katterna inne. Och mammakatt måste kastreras innan hon släpps ut annars är hon snart dräktig igen. Enligt LAG är det förbjudet att sära mamma och ungar åt innan dom är MINST tolv veckor. Är annars väldigt sugen på att anmäla dig till Länsstyrelsen!!

IdaL
2

#2 Fast det var inte TS som skrivit det vad jag förstod. Det är väl någon annons? 

Men jag kan förstå din ilska! Och om det dessutom är farligt för dom att vara där så hade jag ju aldrig släppt ut min katt överhuvudtaget..

Josefa
8

Vad är det för ett pucko som släpper ut sin katthona när hon har ungar? Speciellt om de vet om att katten drar till en plats som är livsfarlig för ungarna.

[Lilyz]
4

Visst är det väl en annons TS citerar? :)

Josefa
8

Folk hitta på så många olika skäl för att bli av med kattungarna så fort som möjligt.

[lucii]
2

Hittade denna annons på facebook och var tvungen att dela med er. Jag har lagt mig i många gånger i dessa facebook-grupper. Det leder ingenstans då dessa personer inte ser något fel i att deras katt ska få "söta kattungar". Att de inte alls försvårar arbetet för andra.

[lucii]
0

Denna tjej har bara inte en kattunge som hon tänker sälja innan 12 v. Det visar sig att hon har flera kullar på olika huskatter. 

Vad ska man säga?

[Mustangcab]
4

# 8 Man säger "Fy fan".

Jourhemmet
1

Vilka idioter det är där inne… blir alldeles matt..

[lucii]
0

Hon har sålt ungen nu.

Josefa
5

Anmäl henne. Det hjälper inte att bara sitta här inne och oja sig. Man får inte ta fler än 2 kullar per år utan att ha tillstånd. Och definitivt inte lämna iväg dem innan de är 12 veckor gamla.

[Mustangcab]
0

Man ha väl inte rätt att bryta mot lagen på facebook. Anmäl hen för detta om inte annat.

[lucii]
2

Jag mailade jordbruksverket fick som svar att jag bör anmäla. Det finns massor med information som säger att 12 veckor är en LAG!

http://www.kattstatus.se/sida40.html
Kattungar ska inte flytta hemifrån förrän de är 12 veckor

1 maj 2008 kom en ny lag i Sverige:

SJVFS 2008:5 3 kap – Särskilda bestämmelser för hållande av katt

mikkan01
0

Men herregud……fy fan bara…
Hade en kompis som hämtade hem en katt när den var 8v….frågade henne varför katten inte var hos sin mamma och fick svaret att hon ville ha mer tid med katten som bebis, dom växer upp så snabbt och är inte lika söta när dom blir äldre.
Katten avlivades sen när dom inte fick katten att sluta "snutta"….
Vissa människor ska inte ha hand om levande liv.

~mikkan

[lucii]
0

#15 Sånt gör mig bara arg 😕

Zolah
0

Påminner mig om en idiot min syster lyckades ge en katt till, hon hade råkat få en tjuvparningskull mellan två cornish bärande katter. Och denna katten fick lång och lockig päls, vilket bruden tyckte var awesome.

Men efter ett tag får min syster höra att hon hade blivit avlivad för att hon var så jobbig och var skrovlig under tassarna ( va? ). Sedan hade hon en hundvalp helt plötsligt istället..

Om det var så jobbigt hade hon ju kunnat kontakta min syster så hade hon tagit tillbaka katten istället för att ta bort den :/

[lucii]
1

#17 Jag avskyr människor som leker med katters liv sådär. Friska djur har lika stor rätt att få leva som vi!