Frustrerad kattköpare...
Jag är idag en frustrerad kattköpare. Svarade på en annons om en katt som söker nytt hem. Personen som ägde katten svarade och bad mig berätta om oss och mat och sånt där.
Jag skrev att jag för tillfället försöker att helt gå över till blötfoder då min tidigare hane blev väldigt sjuk i FIC. Just nu har vi mjau blötfoder och ibland nån påse whiskas. Skrev även att vår katt nu äter en handfull med whiskas torrfoder(jag vet att det är ett väldigt dåligt torrfoder) under ett par dagar men att tanken är ju att helt sluta och bara ge blötfoder för att inte få sjuka katter igen. Katten som jag har kvar nu är dessutom knappt intresserad av torrfoder.
Får då som svar att den katten bara kommer äta kvalitativ mat från djuraffären eller veterinären.
Men är inte blötfoder bättre än torrfoder i alla lägen? Jag har ju läst här att Mjau blötfoder är jättebra att ge sin katt. Så nu känner jag mig lite frustrerad över att det inte skulle vara bra nog med mjau blötfoder.
Långt ifrån alla kattägare som har begripit att blötmat är bättre än torrfoder, tyvärr.
Blötmat är bättre. Synd att inte säljaren har bättre koll.
Vad gör man då om katten inte äter blötfoder?
I det läget hade jag nog varit så pass fräck att jag hade svarat tillbaka med att han/hon borde läsa på mer om foderlära för katt och tackat för mig😇
#3 Då väljer man ett torrfoder som inte innehåller sådant skräp som spannmål osv…
Iams/eukanuba är väl inte skräp?
just nu kör vi med Bilanx för ögonblicket, men har för mig att det är bra också.
EDIT: Gör min egen tråd istället, du kan svara där så jag inte hijackar tråden så mycket.
#6 Jag har ingen erfarenhet av varken Iams eller Eukanuba, det får någon annan svara på. Däremot är katter köttätare. Rena köttätare. Så spannmål är helt onödigt i kattmat. Däremot går det (oftast) åt mer mat, och riskerna för att katten drabbas av övervikt är större.
ja, jag var ganska sugen på att skriva tillbaka.. En annan säljare skrev att hon var jätteglad över att jag håller på att gå över till enbart blötmat.
Skulle ställa frågan vad som inte är bra med mjau blötmat åt den där personen.