Aktivera kattunge?
Jag vill ha tips på bra aktivering till en kattunge. Vår vuxna katt är inte mycket för att leka (i alla fall inte nu när hon inte känner honom allt för väl) och är ute och går en stor del av dagen.
När lillkissen blir lämnad ensam jamar han något förskräckligt hjärtskärande, och sitter och väntar på att man ska komma. Till saken hör att han är instängd i köket medan han lär känna oss och våran katt.
Han älskar vippor, och puttar gärna omkring papperstussar och jagar, men finns det något bra som lockar till lek även de stunder då ingen är där med honom?
Små katter vill ha sällskap. :) Har haft katt hela livet och det finns inget som kan ersätta människorna i deras liv, speciellt inte när de är små. Men prova att hänga upp en leksak någonstans där han ofta går förbi.
#1 Självklart försöker vi vara där så mycket vi kan, men vi måste ju få sova, gå på toa och åka iväg och handla ibland! 😉
Jag ska testa att hänga upp en leksak någonstans, det kan ju hända att det hjälper! 🙂
Men kära nån, släpp ut kattungen. Stackars katt, hade det varit mig du köpt katt av hade jag tagit tillbaka den. Först åka ifrån sin mamma och syskon och för att sedan sitta ensam instängd i ett kök, nej fy fan.
Hur länge har den suttit där? Det är sällan problem att sätta ihop en vuxen med en kattunge så länge den vuxna är kastrerad. Hur länge hade ni tänkt att ha den lille där egentligen?
#3 Jag tror att jag kanske skrev lite för kortfattat. Katterna är introducerade till varandra. Köket har ingen dörr, utan är avspärrad nertill för att inte kattungen ska irra iväg på eget bevåg och göra illa sig (vi har öppen planlösning och det är ett par ställen som inte är helt och hållet kattungesäkra ännu).
Vuxna katten gör den lille sällskap ibland, men bidrar inte till lek. Kattungen flyttade in igår kväll, den vuxne är kastrerad hona. Hon väser åt ungen om den blir för närgången, men tolererar den annars väl, och de nosar på varandra. Att ha avspärrat så här är inte tänkt att vara längre än några dagar till, maximalt till fredag. Jag känner att det är för kattungens säkerhet som den får bo i köket (som för övrigt är hyfsat stort) tills dess att vi ordnat de saker som inte är säkra ännu. Därför ville jag ha tips på hur vi kan aktivera ungen fram tills dess.
Sätt in ett klösträd och en prasseltunnel som brukar vara väldigt populärt bland mina jourkattungar. Finns tex på ÖB för billig peng. Vad är det mer specifikt som inte är kattungesäkert?
Nu har ju jag fyra kattungar här nu så dom leker ju tillsammans. Men några enkla leksaker som alla verkar uppskatta är bla en tom toa/hushållspappersrulle. Senast i går fick dom även en tomkartong till ett flak öl som dom kunde gömma sig i och bita på, en väldigt uppskattad leksak. Men det kan ju hända att en ensam unge tycker att dessa saker är tråkiga, men prova går ju :-)
#5 Bland annat är det en del krukor som står ruggigt illa till. Jag vill inte höra ett brak och finna att flera kilo kruka och jord ramlat över rackaren. Vår vuxna katt aktar sig dock för krukorna och därmed har vi inte behövt fixa dem heller innan. Hon är nästan överdrivet försiktig runt dem!
Har du kanske tips på hur man förankrar yuccapalmer och fikusar så att de inte tippar om katten bestämmer sig för att försöka klättra i dem? Det skulle underlätta enormt. Det är alltså mestadels växter som når halvvägs till taket, eller nästan ända upp. Några krukor står på ett bord (tänk sidobord/soffbord) också, farligt nära kanten. Vi har lite dåligt med fönster så de trängs allihopa på ett ställe… 🤔
Vi har dessutom stora härvor kablar i vardagsrummet, och det vore inte lyckat om missen skulle tugga på dem. Funderar på att göra någon sorts XXL-kabelkanal att gömma alltihopa i. Tror inte det finns så stora att köpa i handeln som vi skulle behöva…
Jag har en klöspelare i köket, och några papperskassar som jag öppnat botten på och klippt av handtagen från. Har dock en prasseltunnel liggandes som jag kan lägga in. Just ja, det finns en pipande mus, två studs/tennisbollar och ett gäng papperstussar i köket, och så leker vi med vippor med honom när vi är där, såvida han inte sover, såklart. Transportburen står framme som ett krypin, där lägger han sig gärna och sover också. Vår vuxna katt brukar ligga vid dörröppningen och betrakta honom, ibland går hon fram och nosar/buffar lite på honom.
#6 Kartonger har vi en hel drös av, både banankartonger och mindre modeller. Kan ju testa dem! Kanske bygga ett litet "slott"? 🙂
Lägg in en varmvattenflaska så ungen har en "mamma" att sova mot i bädden, gärna en igloo eller annan typ av bädd. Kan vara saknad av trygghet som gäller just nu. Om du inte har en varmvattenflaska kan du ta en vanlig petflaska och hälla ljummet vatten i, men den svalnar fortare. Att lägga in nåt mjukdjur kan hjälpa med så det finns "päls" där. Att lägga en handduk över varmvattenflaskan kan hjälpa med.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#9 Vi har vanliga petflaskor, så det kan jag testa! Jag har fuskpäls hemma, samt teddy, kan det hjälpa om jag lägger sådant material i transportburen/kojan? Är osäker på om vi har något mjukdjur till övers, men jag ska kika!
#10 testa dig fram, kolla så ungen inte äter ludd. :) Men varmvattenflaska ger värme och trygghet som syskonen och mamman gett dessa första levnadsveckor. Så värmen är viktigare än materialen, är mer för att den ska bli mysigare och mindre ensam och "utpekad" :)
#11 Aha! Jag kan ha en mjuk filt att lägga in. Har även sådana där fleecefiltar för djur, det ger ju värme? :)
Just nu ligger det en hopvikt badhandduk i botten på buren, och så har vi lagt en till handduk som en "korv" runtom buren på insidan. Lade även in en flaska ljummet vatten nu ikväll, nu ligger han och sover sött. Det går verkligen i perioder! Ena stunden superpigg, nästa helt slutkörd. :)
Men jag ska se till att verkligan boa till buren så den blir skön. Den har ju gallerfönster på långsidorna, ska jag hänga en filt över dem också, så det blir mera skyddat?
ja att ge kattungen en lya ger mer trygghet, känns mer skyddat. :) En filt isolerar bara den värme som finns och ger inte värme på samma vis som en tex varmvattenflaska gör. Flaskan blir en tillfällig närhet och värmekälla då liten ska sova och lär nog inte behövas om ett tag då ungen håller värmen lite bättre själv och är tryggare i sig själv. :)
Så, nu har jag fixat till lite! Först hopvikt handduk i botten, sedan en petflaska med varmvatten längsmed ena sidan, och så "handdukskorven" ovanpå den/runt hela buren, och så lade jag en fleecefilt innanför korven, och så lade jag en handduk över hela buren också, så sidofönstren är täckta. Sitter just nu i soffan med den lille rackaren och myser. :)
flaskan behöver bara vara där då kattungen ska sova eftersom den svalnar fort :) Lycka till!
Han bestämde sig för att det var bättre att sova ovanpå en av köksstolarna, så han fick hållas. Däremot lade jag in en flaska varmvatten i buren ändå, ifall han ville gå dit senare. :)
Möttes av en jättepigg och busig rackare på morgonen, så det är full fart med lekandet. En dammsugarslang är visst jätterolig att brottas med. :)
Själv har jag helt bytt ut alla krukor mot plast så att inte jourkattungarna gör sig illa om dom råkar ha ner någon. Sedan har jag mycket häftmassa under alla krukor. Blommor som kan vara giftiga ställer jag högt upp på hyllor.
Ang. sladdar så har jag märkt efter ca 250 kattungar att ytterst få har den dåliga ovanan att bita på sladdar.
Vi har så att vi kan byta ut de flesta krukorna, men inte alla. Vi har haft lite svårt att hitta extra stora krukor i plast. Troligtvis blir det två-tre krukor kvar i keramik som vi inte hittat någon ersättning för. Men de kan vi kanske fästa rejält mot underlaget.
Giftiga växter har vi, vad jag vet, inte några.
I morgon tar vi bort blockeringen i dörröppningen och då kommer han att få tillgång till hall och vardagsrum utöver köket. Då finns det ett klösträd att klänga i, och såklart väldigt gott om golvyta att rusa runt och busa på!
Däremot funderar jag på hur jag kan få den vuxne katten att acceptera ungen lättare. Hon är klart skeptisk, väser om kattungen kommer för nära när hon äter osv. Hon kan sitta på någon hög stol/pall och stirra på ungen en bra stund, men interagerar inte med den på något annat sätt.
Det kommer med tiden :)
Det kan ta några veckor att introducera en ny katt i hushållet och hon fräser ju bara så det är ingen fara, hon ska bara förklara rangordningen för den lille vilket är fullt normalt.
Vad bra, då behöver jag inte oroa mig då. 🙂
Det enda jag oroar mig för lite är trots allt kablarna, för igår hittade han en kabel inne i köket som tydligen var himla smaskens och jätteskojig att mumsa på. Som tur var så var det en förlängningssladd som inte satt i väggen, men ändå. Man blir lite nojig.
#17 Min katt har efter 3,5 år börjat tugga på min mobilladdare så det är inte omöjligt ;)
#23 Då kan det bero på smärta i tänderna som behöver kollas eller understimulerad katt.