Innekatt eller utekatt?
Jag är kluven i den frågan.. Har funderat på att skaffa katt ett tag nu.
Jag bor i en marklägenhet i en liten ort. Det kör ganska mycket bilar precis utanför lägenheterna. Det finns redan minst tre utekatter i området. Det bor en blodtörstig hund i lägenheten bredvid som säkert skulle döda en katt om den fick chansen. Det ligger skola och dagis bara en liten bit bort. (det är oftast barn som är elaka mot katter enligt min erfarenhet).
Som ni förstår så finns det massor av faror för katten här. Det känns inte som nån bra idé att ha utekatt.
Samtidigt tycker jag att det känns lite synd om innekatter. Jag kommer ju inte att ha möjlighet att ha den i en kattgård eller låta den gå i löplina. Det får isåfall bli promenader i sele. Vissa människor (flera i min närhet) får det att låta som att det är rena djurplågeriet att ha innekatt. Det håller jag inte med om, men kan inte låta bli att ha tanken i bakhuvudet att det är lite synd om dem. Att det måste vara trist att vara inne så mycket.
Så vad hade ni gjort? Skaffat innekatt, utekatt trots farorna eller låtit bli att skaffa katt öht?
Tycker att du antingen skaffar innekatt eller låter bli. 🙂
En innekatt (som aldrig varit ute) vet inget annat än inne så den lider nog inte. Ha kattträd och dylikt så går det nog bra. Som sagt blir mååånga katter påkörda :/
//Nike
jag tycker att det är lite riskabelt att ha den ute vid en bilväg. En innekatt som blir aktiverad mår bra inne.
Självklart inte släppa ut katten i ett icke kattvänligt område om du är rädd om den. Katter lider inte av att vara inne, det är något vissa tror bara. Du ska självklart aktivera katten och vara hemma så mycket som möjligt. Hoppas du har tänkt igenom beslutet väl då det handlar om 15-20 år. Har du råd? Bor du för litet?
En katt ska ha kvalitetsfoder från djuraffär, försäkras, kastreras, årliga vaccinationer och idmärkning. Har du en buffert om katten skadar sig eller blir sjuk? Det är hiskligt dyrt att gå till veterinär.
Det är inte synd om innekatter..?
Det finns katter som helst är inne, katter som gärna är både inne och ute då & då, och så finns det katter som vill vara ute jämt.
Skaffa en som vill vara inne. :) eller ta selpromenader. Så gör min familj.
#5 Nej, det är inte synd om innekatter och jag håller med om resten du skriver också. 🙂
Det är synd att det är en allmän uppfattning att katter trivs bäst ute, helst att de ska gå helt fritt. Jag håller inte med, innekatt och ev. kontrollerad utevistelse är det bästa enligt mig. Katterna har ingen längtan att vara ute om dom inte har upplevt hur det är och även då kan man med tiden, oftast, vänja dom att bo inomhus bara man aktiverar dom tillräckling.
Men tänk noga igenom ditt beslut, katter kan leva väldigt länge och behöver en hel del omsorg :)
Lycka till!
#6 Hehe🙂🌺
Som de flesta här skriver så trivs katter inne, mina två huskatter som är adopterade från det lokala katthemmet längtar verkligen inte ut. De har liksom fått nog av livet ute, det tog jättelänge innan de ens vågade ta ett steg ut på vår nätade balkong. Om du vill ha en katt som vill stanna inne så rekommenderar jag varmt att adoptera som vi gjort. :) Då är de oftast redan id-märkta och kastrerade.
Fråga Jasper om när det är mest synd om honom. När han sover inne, får mat, leka, kela, ligga i möbler och ha bekymmersfritt liv…. eller då han måste vara ute och måste slåss med andra katter. Jag är jätteallergisk mot honom så vi kan inte ha honom inne, men ingen vill köpa honom som innekatt så han måste gå där ute och får knappt äta för han mobbas av de andra. :(
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har innekatter och dem mår jättebra inne. Så länge katten aktiveras är det inget problem. Min ena katt var utekatt i 3 år tills hon flyttade hem till mig och hon vill inte ens gå på koppelpromenader utan trivs bäst inomhus. Även en tidigare utekatt kan trivas bra som innekatt.
/Matilda
Innekatt med tillgång till kattträd, eventuellt inhägnad uteplats och helst en kattkompis tycker jag :)