Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett09-presentationer
Läst 2241 ggr
geminick
5

Hej på er!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! :)

Är helt ny här, så jag tänkte köra igång med en presentation av mig och mina missar!

Jessica heter jag, är 26 år fyllda, och jag jobbar för tillfället som städerska och frilansar som illustratör vid sidan av. Bor i en liten håla i Skaraborg och lever livet så gott det går. :)

På bilden är min första egna lilla kisse, min pärla - Silje.

Jag träffade Silje första gången när jag åkte in till grannstadens katthem för att ansöka om AF-praktik hos dem. Gick in och kikade lite bland deras burar och det som mötte mig var två klarblå ögon och sedan var det kört, haha.

Har alltid velat ha en maskad katt, så när jag fick se Silje så dog jag lite inombords, men det fanns inte en chans i helvetet att jag kunde ta med henne hem, för jag bodde hos föräldrarna tillfälligt då, och deras två katter - Sixten och Siri - skulle ogilla fler katter i sitt hem. Åtminstone Sixten, för han har nog aldrig riktigt accepterat Siri fullt ut…

Hursomhelst. Jag började min praktik på katthemmet, och lilla sötnosen fanns fortfarande kvar, till min enorma glädje. Fick dock veta att hon förmodligen fötts ute, för hon var extremt skygg och rädd, man kunde inte komma två meter intill henne ens och ingen i personalen hade lyckats nudda vid henne dittills. Naturligtvis bestämde jag mig för att lägga lite extra tid på just denna lilla tjej, annars hade hon blivit avlivad (men det fick jag veta först en tid efteråt…. Tur det kanske.).

Det tog bara två dagar, sen låg hon och spann i mina armar och alla i personalen var i chocktillstånd, haha. Hon var, och är, dock fortfarande extremt skygg, det var bara i väldigt få tillfällen som jag kunde få henne att spinna.

Tja, praktiken fortsatte så och till slut så bestämde jag mig för att tinga henne i alla fall och personalen berättade att de hade diskuterat det hela och kommit fram till att eftersom ingen annan än jag kunde komma henne så nära, så hade de inte velat ge henne till nån annan.

Efter praktikens slut, flyttade jag in hos min pojkvän och Silje fick komma hem. Detta var för snart två månader sedan. :)

Uj då, detta blidde långt! Hoppas ni orkade läsa.

Hej på er i alla fall! :)

geminick
2

Slänger upp en bild till på Silje. :)

geminick
3

Dessutom så är det en stor dag idag! För idag kommer min födelsedagspresent från en kompis äntligen hem - kattungen Tristan! :)

Då Silje fortfarande är relativt skygg, trots ENORMA framgångar här hemma, så har jag valt att ta hem en kompis till henne, då jag märker på henne att hon känner sig ensam när jag och pojkvännen är borta. Jag tror och hoppas de ska komma överens, då båda är relativt unga (Silje är inte ett år än, gissar jag, och Tristan är 11 veckor) och jag hoppas även att Tristans lugn inför människor ska få Silje att slappna av ännu lite mer.

Ni får hålla tummarna, för ikväll kommer lillkillen hem! :)

geminick
3

…och sist, men inte minst, kommer här en bild på min familjs katter, Sixten (röd) och Siri (sköldpaddsfärgad). De är mina ögonstenar, de också, så de förtjänar allt en plats här de ock!

Tyvärr är de inte de bästa av vänner, trots att det ser så ut på bilden. :/ Men de tolererar varandra tillräckligt för att bo under samma tak åtminstone. :)

Det var allt från mig! Ciao!

- Jessica

Jessicahagstrom94
0

Välkommen :) 

Jättevackra katter!

Jag reagerade på en sak - är kattungen 11 veckor när du får hem den?

geminick
0

Tackar! :)

Jepp, jag vet vad du tänker - han måste vara tolv veckor innan han flyttar hemifrån. Men pga ägarinnans personliga problematik så har hon varit illa tvungen att flytta fram det med 6 dagar. Jag ogillar egentligen också tanken, men eftersom jag varit där väldigt mycket, då vi är polare, så har jag sett hur mycket han har frigjort sig från sin mamma och kommit fram till att det bör fungera. Annars skulle jag inte ta ett sådant beslut, tro mig. :)

Jessicahagstrom94
0

#5 Aha, okej :)

geminick
0

Jepp. :) Lite oturligt för kissens del, men ibland blir det ganska knas och inte som tänkt man sig.

Jessicahagstrom94
0

Bara inte kattungen eller kattmamman mår dåligt av det så är det väl ok med 6 dagar för tidigt kan jag tycka.. om det är en situation som gör att man verkligen inte kan göra på nåt annat sätt.. :)

geminick
1

Ja, samma här, men det återstår väl att se hur de båda mår. Vi kommer i varje fall ha telefonkontakt i några dagar, oavsett hur det går. Mår min lille prins dåligt på något sätt, ja, då får vi försöka lösa saker och ting på annat vis. <3

Jessicahagstrom94
1

Hoppas det går bra :)

geminick
1

Ja, nu är första natten avklarad och förutom en liten olycka i sängen så är allt bra! :) Silje är jättenyfiken på honom, men han tycker att hon är världens läskigaste tant… :P

Jessicahagstrom94
0

Haha! Han vänjer sig nog snart vid henne :)

IdaL
0

Välkommen hit!

Och vilka underbart söta katter du har 😃

geminick
0

Tack så mycket! :D Ni verkar ha väldans trevligt här inne!

Hihi, tack så mycket! :) Är mycket förtjust i dem båda.