Kastrera tidigast?
En bekant till mig har en hankatt på snart 4 månader och han börjar med små tendenser till könsmognad redan. Han är ganska högljudd och börjar med små tendenser att vilja revirmärka.
Jag ringde till två veterinärer för att se hur tidigt dom kastrerar men dom ville absolut inte kastrera från absolut tidigast 6 månader. Därför undrar jag nu, visst kan man kastrera tidigare än 6 månader?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Det kan man men inte alla veterinärer som kan/vill så man får höra med lite olika :)
Det kan man absolut, ffa hanar som är ett sån lätt och snabbt ingrepp och katten behöver inte ha en så stark sedering.
Börjar katten urinmarkera kan det ju vara väldigt svårt att få bort beteendet.
Fortsätt att ringa runt tills ni hittar en som är villig att kastrera. Säg till att katten har börjat kissa runt i värsta fall. Det är bara okunskap från veterinärerna då de inte vågar sedera en så liten katt. I USA gör man det från tolv veckors ålder.
Om han inte ens är fyra månader så misstänker jag nog att det kan vara understimulering det är frågan om istället för könsmognad. Har katten en kattkompis att leka med? Är ägarna borta mycket? Och vad menar ägaren med att han har tendenser till att vilja urinmarkera? Jag har två jourkatter som sedan de var små har skakat med svansen när de vill bli klappade.
Man kan kastrera från 12 veckors ålder ifall man hittar en veterinär som gör det.
Tack, ville bara få min "information" understruken, har alltid lärt mig att man kan kastrera i alla fall från 4 månader och uppåt.
Jag ska ta reda på mer information från henne!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Det finns uppfödare av raskatter som kastrerar sin kattungar som de inte vill ska gå i avel innan dessa lämnar dem och det sker vid 12-13 veckors ålder.