Huskatter iFokus

Huskatter

Etikett04-beteende-hälsa-sjukdomar
Läst 4021 ggr
IdaL
0

Åka bort, hur gör ni?

Lite nyfiken på hur ni gör när ni ska åka bort! Då menar jag mer än 4 dagar osv. Hur gör ni med era katter då? 

Det finns ju kattpensionat man kan lämna till, eller kanske någon som har katten hemma? Eller har ni katten hemma och så får någon titta till den varje dag? Berätta gärna!

Själv har jag inte behövt någon kattpassning eftersom resterande familjemedlemmar varit hemma när jag åkt bort. Men är passar en perser för tillfället eftersom ägarna ska åka iväg.

Vad föredrar ni, och varför?

Marinas Mix
0

Katten följer med mig. Hon behöver ju också lite semester från sitt vanliga hem😉

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

IdaL
0

#1 Om du mot förmodan, inte skulle kunna ha med henne då? Som t.ex. om man skulle åka utomlands!

jollycox
0

När vi varit utomlands bodde katten(hade bara en då) hos grannen som också är min farbror och hans fru och sen vi skaffade den yngre så har vi bara varit borta över en helg och då har vår granne varit över och matat. Eftersom vi har tre hundar också så är vi inte borta ofta alls. Tidigare när vi var iväg med husvagnen följde katterna med och det har dom gjort några få gånger då vi åkt till mina kusiner också. Jag föredrar att ha katterna med mig då jag är en sån hönsmamma. :P
Jag är kattvakt åt en katt i helgen, tidigare hade dom han på pensionat men antar att dom tyckte det var lite dyrt och så är han utekatt numera, och brukar vara kattvakt åt en annan katt också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Marinas Mix
0

#2 Åker inte utomlands.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jessicahagstrom94
0

När vi åkte utomlands i år så bodde min kusin här hemma och tog hand om djuren :) vi brukar kunna lösa det på nåt sånt sätt då min släkt är stor.

Niiinah92
0

Jag åker och lämnar dem hos mina föräldrar, där står dörrarna alltid öppna för dem oavsett hur länge det blir och katterna stormtrivs. De är lika vana vid att vara där som hemma så det blir ingen stress eller omställning plus att de får chansen att även gå ut.

gmyra
0

Är sällan borta längre än en helg, men upp till en vecka kan nog bror min övertalas, eller killen, helst båda så de kan dela på det. Jag släpper ej nån annan in i min stack om jag ej är här, så då får jag stanna hemma isf. Iaf Fonz fungerar dåligt att flytta på, till ett för honom okänt ställe, för en kort tid så det är bättre att han är hemma. Nu har ju katterna varandra att umgås med, även fast Fonz hellre vill vara med mig än med dem. fräs fräs.

Om jag skulle vara borta ännu längre, är det lönt att lämna de hos mor o far. Lång resa, men vi brukar vara där sommar och vinter, så platsen är de vana vid och de trivs där. Känns skönt att ha den möjligheten. Om inte för att man evt vill resa iväg nånstans, så för att man kan bli sjuk och inkapabel till att ta hand om katterna ett tag. :(

Mullemu
2

Jag har världens bästa kattpensionat hemma hos min mamma. Där blir han bortskämd och extra finkammad. Det svåraste är alltid att få katten att vilja åka hem därifrån. 😃

Afturelding
1

Dem följer med oss. Är vi bara borta över en helg så stannar de hemma med kattvakt ibland.

Och ska vi åka utomlands så lär vi förmodligen sova över hos mina föräldrar natten innan eftersom att de bara har 45 minuter bilväg till Arlanda, medans vi har nästan två timmar. Så då följer de med dit och blir bortskämda av "mormor" tills vi kommer hem igen :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

VildaVittra
0

Åka bort? Vilken lyx!

Då jag har ett mindre zoo så blir det att sälja hela konceptet till någon mindre anande stackare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Vi har katten hemma och nån kommer och kollar till morgon och kväll eftersom vi har så många andra djur som måste kollas till morgon och kväll (att en granne tar hönsflocken, en annan hästen, en tredje fåren och en fjärde alla kaniner blir inte praktiskt).

när vi var borta på bröllopsresa fixade vi så att min mamma bodde hos oss och höll koll på växter och djur och sen till helgen bytte min svåger av henne.

men det krävs väldigt mycket planering så man far ju inte iväg ofta precis.

l'm back

Tarotstollan
0

Åker aldrig bort så länge! Är jag borta så kan det bara vara ett visst antal timmar, jag är alltid hemma under natten!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

cBrodin
0

Förr när jag var yngre och vi hade en katt fick den bo på pensionat. Funka ok tror jag, men skulle aldrig klara tanken att lämna katterna till någon okänd idag själv.

Sist vi var iväg hela huset var 2,5år sen. Då fick min ena bror komma hit och se till katterna två gånger om dagen. Det funka sådär, min bror gjorde vad han skulle, men det blev oro i flocken. Vi har inte varit iväg alla sen dess, och det kommer aldrig hända igen. När jag flyttar kommer mina katter få komma hem hit igen om jag ska iväg, det lär inte bli så stor omställning för de.

[Mustangcab]
0

När vi inte hade mer än 2 katter så passade en grannfru dem medan vi var bortresta i 2 veckor. Men sen 2006 så har jag inte varit utomlands mer än en natt Tyskland och då passade samma grannfru de 4 katter vi hade då. Nu har vi 5 st så det  går inte att åka någonstans för mig men det har jag inte tänkt heller. Mer än någon enstaka natt som när jag var i Helsingborg med en av katterna till regiondjursjukhuset.

[Kavring]
0

Min fina och snälla mormor brukar se till kissarna och sova över. Vi tycker att det är schysstast mot katterna att låta dem bo på samma ställe - de har ju sina klätterträd o allt där liksom. :)

Caroline L
0

Mina vänner brukar se till katterna och stimulera dom lite om jag skulle vara borta. Förra sommaren var jag borta 2,5 månad. I våra 10 år med katterna har alltid vännerna ställt upp vilket är guldvärt.

Calico
0

Om jag är borta lite längre så brukar oftast min mamma, syster eller bästa vän ställa upp och vara kattvakt. Jag föredrar att mina pälsbollar får vara hemma även när jag är borta, speciellt eftersom Zimba är känslig mot förändringar.

/Matilda

[Thiah]
0

Åker vi vikingline till stockholm/mina föräldrar följer katterna med. Går jättesmidigt att ha dem med på båten. Annars tar svärmor dem eller så har vi dom hemma och någon kommer varje dag. :)

Rafflan
0

Hemma med någon som matar :)

Allumania
0

Min lillasyster o bror tittade till katten då jag var borta en eller 2 dagar. De matade honom o pysslade om kissen en timme om dagen o övernattade. :) Jag kunde inte lämna Ru långa stunder :( Aldrig mera än någon ynka dag, älskade honom så mycket

[Forest]
0

Väl planerat så blir det 2 grannar som hjälper. Jag är mer kattvakt åt deras katter då vi inte vart iväg på semester alls sen vi skaffa katt :) Men visst väljer vi ofta stuga där hundarna får följa med så varför inte en katt med, vi får se hur det blir nästa sommar.